[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Okej, så ni tror att pH 6,7 kommer att räcka. Växterna verkar faktiskt trivas ganska bra när pH ligger mellan 6,6 och 6,7, men jag är ändå inte nöjd. Jag vill ha ner pH-värdet till 6,5, och detta utan att någon gas ska gå till spillo. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Jag har tittat på era lösningar, och har nu konstruerat en slags reaktor som till ganska stor del liknar din PET-flaskvariant, defdac. Om du insisterar kan jag rista in "Copyright defdac", =)[/FONT][/SIZE][FONT=Times New Roman][SIZE=3]. Dock så fungerar den inte riktigt på samma sätt, se bild. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=#0000ff]http://img493.imageshack.us/img493/7061/dsc001790og.jpg[/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]C02 kommer ner genom den smala slangen och in i luftstenen. Småbubblorna sugs därefter upp i pumphuvudet, för att sedan tryckas ner genom den tjockare slangen, tillbaka in i reaktorn. Bubblorna går på det viset runt runt, tills de förhoppningsvis har lösts upp. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Vad jag kan se så fungerar den ganska bra. Detta tror jag pga att jag inte ser att någon gas försvinner upp till ytan någonstans. (ett mindre antal mikrobubblor virvlar ut ur reaktorn, men detta spelar troligen ingen roll) I stort sett all gas som kommer in i "reaktorn" verkar alltså på något vis försvinna, förhoppningsvis löses den upp i vattnet. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En sak som jag inte ännu riktigt kontrollerat är hur pass bra vattnet i reaktorn blandar sig med resten av akvariumet. Men då jag gjort ett stort hål på festis-flskans ena sida, så tror jag inte att detta är någon fara. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]En annan sak... Hur långt tid bör det uppskattningsvis ta att sänka pH-värdet från ex 6,6 till 6,5. Jag förstår att det är mycket svårt att svara på, men är det normalt att det kan ta ett par timmar? Bubbletakten är nu yngefär 2bubblor/s. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Sen undrar jag också om det verkligen inte är någon fara att pH varierar med upp till 0,2 enheter (enligt kontrollern). Den väntar ju 0,1 - 0,2 enheter innan den öppnar ventilen. Tittar man i en tabell så kan man ju se att en skillnad på 0,2 pH-enheter i mitt fall innebär en skillnad på ungefär 10ppm CO2.[/SIZE][/FONT]