Co2 Upplösning

#1 - 29 maj 2004 15:50
Hejsan.

Har ett dammigt Juwel 160 liters, som jag tänkte sätta amssa växter i, och co2 tillsättning.

Jag tänkte göra en reaktor som någon här tipsat om, med en flaska på utblåset, frågan är om juwels original pump till juwelet räcker till detta? den är ju slö som den är menar ajg.
har ett fluval404 ytterfilter också, men det känns lite mäktigt i en så liten burk.. eller ?

Tack.
#2 - 29 maj 2004 16:01
Jag har precis kopplat om min tub ifrån att ha suttit på en dupla-diffusor till att sitta direkt på det lilla "pumphuset" som sitter under pumpen på Juwel. Det finns faktiskt en anslutning där om man tar bort en liten plopp som sitter för hålet.

Den är nog till för att ansluta luftslang till men om man inte berättar det för pumpen så tycker jag nog att det borde fungera :

Skall mäta Ph't igen kl 8 ikväll för att få veta hur det fungerade.

Det kommer som små "puffar" ifrån utblåset men ser faktiskt ut att lösa sig hyggligt.

Alla mina reaktor experiment kommet att sluta med en Dupla Reaktor S har jag redan förstått men de är ju hopplösa att få tag på till rimliga priser sedan Simontorp slutat med Dupla.

Kanske någon har en begagnad till salu ??

#3 - 29 maj 2004 16:07

Jag tänkte göra en reaktor som någon här tipsat om, med en flaska på utblåset, frågan är om juwels original pump till juwelet räcker till detta? den är ju slö som den är menar ajg.

har ett fluval404 ytterfilter också, men det känns lite mäktigt i en så liten burk.. eller ?

Nu vet jag inte om jag förstått dig rätt men varnar ändå för att sätta en reaktor på ditt enda utblås eftersom cirkulationen i ett växtakvarium är viktig för att sprida näringsämnen (lite mer tekniskt: cirkulationen är viktig för att bryta det 0,5 mm stillastående och närings/gas-fattiga skikt runt bladen "Prandtl lagret").

Googlesökning:

Prandtl circulation site:fins.actwin.com

(Du verkar dock ha två pumpar? Fluvalen och Juwel-pumpen? Isåfall tycker jag absolut du kan testa att göra reaktorn med Juwal-pumpen)
#4 - 29 maj 2004 16:19
oveb. Men då kommer ju co2n bara in i pumpen å blåser ut, ? eller har ajg fattat rätt? då borde det inte bli någon direkt bra upplösning tycker jag, men skriv sen när du vet så jag vet =)
#5 - 29 maj 2004 16:35
Bubblorna passerar ju genom pumpen och slås därmed sönder rätt så rejält. Med rätt vinkel på utblåset så tror jag det kan gå rätt så bra.

Det har iallafall börjat bubbla rätt så rejält om mina Rotala Rotundifolior så jag hoppas rätt så mycket just nu :)

Jag återkommer efter kl 8 om inte tjejerna har somnat då :) De är de enda i familjen som klarar av att avläsa Ph-testets färger.

"rättade en stavfel"
#6 - 29 maj 2004 17:33
Tja =)

Har byggt lite nu, slangen från co2flaskorna går till "där den lilla pluppensatt" på ovansidan på undre delen av pumpen, förmodar att det är samma ställe som du. vidare går det igenom pumpen ner till en flaska fylld med makaronisar, och sen ut vid botten av flaskan, den är riktad mot botten.

Borde nog funka relativt bra, om pumpen orkar med.

ja skriv gärna sen då, blirbra.
ha d gött, Mvh.
#7 - 29 maj 2004 19:06

Jag lyckades få ned Ph't ifrån 7.5 till 7.0 (ungefär, jag har lite taskig upplösning på testerna) på i ungefär 4 timmar.

Skall precis testa igen , det bubblar som f-n iallafall...

Mitt optimala är ca 6.7 !

Återkommer !
#8 - 29 maj 2004 19:16
Jag har en brandtub, med co2 här hemma, men jag ahr ej haft råd å köpa grejerna som ska sitta på tuben, magnet ventil nålventil osv. jag tänkte. detta kanske är helt åt skogen med, kan man skruva på tuben, bara lite typ istället för mäsk ? eller måste kranen på tuben vara helt öppen liksom ? isf kan jag ju använda den.

"ändrade ett stavfel bara.."
#9 - 29 maj 2004 19:30
kom igen nu.. nån måste veta juh ;P
börjar bli otålig ;P
#10 - 29 maj 2004 20:13

Slan11 :

Vad menar du egentligen , den går ju inte att använda utan en tryckregulator. Om du inte skall släcka bränder förståss :)
#11 - 29 maj 2004 20:15
Problemet är att det är ett ganska högt tryck i tuben, c:a 70 ata, och ventilen som sitter på tuben är en avstängningsventil. Den är inte konstruerad så att det går att reglera mängden särskilt bra. Definitivt inte tillräckligt bra för att köra direkt i karet. En tryckregulator är tyvärr nödvändigt för att reducera trycket till 0,5 - 1 atö. När man fått ner trycket så pass så kan man reglera mängden gas som skall in i burken med en nålventil. Dessutom så är troligen inte magnetventilen avsedd för så högt tryck som finns i tuben, den kommer att gå sönder och kanske skada dig eller andra grejor omkring.
#12 - 29 maj 2004 20:29
Jag menar att sätta slangen direkt på "utblåset" på tuben, utan någonting emellan, vilket ajg testade precis, och det går, verkar det som att få ner hastigheten till rätt hastighet, men frågan är om tuben tar skada och sedan ajg tar skada av det? alltså av attt ha tuben lite öppen, och inte fullt.

Annons