CO2-tub sjunkit 10 bar på två dagar!

#1 - 3 mars 2006 09:58
Precis som ämnet lyder så har min CO2-tub sjunkit 10 bar på två dagar. Jag har inte ökat bubbeltakten sedan tidigare, så det beror inte på det.

Kan jag ha en läcka någonstans, eller kan det vara så att tryckmätaren inte är särskilt exakt och liksom "hoppar neråt" ?
#2 - 3 mars 2006 10:18
Trycket är inte proportionellt mot innehållet i flaskan eftersom den innehåller flytande koldioxid när den är full. Först när den är så pass tom att all vätska övergått i gasform börjar trycket minska. Därför är trycket först konstant och sjunker sedan fort när koldioxiden börjar ta slut.
#3 - 3 mars 2006 10:38
Först när den är så pass tom att all vätska övergått i gasform börjar trycket minska.
Japp, och dessutom beroende på temperaturen. Min nyfyllda tub visade 35 bar när jag tog in den från den bistra altanen. Efter några timmar var trycket uppe i ~60 bar.
#4 - 3 mars 2006 11:07
Tack för svaren!

Det ni säger stämmer väldigt bra med mina erfarenheter. Trycket var konstant i början, och har nu sjunkit snabbt. Tuben börjar alltså ta slut.
#5 - 3 mars 2006 17:06
Trycket var konstant i början, och har nu sjunkit snabbt. Tuben börjar alltså ta slut.
Japp, nu kommer trycket kontinuerligt att dala till noll. När den är tom är det bara att fylla den och mata in dina uppgifter i min databas ;)
http://www.bluesboy.se/aquabase/consumption/sum.php
#6 - 4 mars 2006 01:07
om du nu ändå vill kolla efter läckor så funkar diskmedel rätt bra då det blir bubblor om det finns en läcka
#7 - 4 mars 2006 13:00
[quote=BluesBoy]När den är tom är det bara att fylla den och mata in dina uppgifter i min databas ;)
http://www.bluesboy.se/aquabase/consumption/sum.php[/quote]

Givetvis.

Jag ska åka till Ystad nu i veckan och provtrycka och fylla en 6kg-tub. 2kg som jag använder nu tar slut för fort.

PS. jag har 2st 6kg. Om någon är intresserad så kanske jag kan få båda provtryckta och fyllda i Ystad, varefter jag säljer den ena. Skicka gärna PM.

Raven: Tack för tipset!

Annons