Co2 Tub, sen då?

#1 - 20 maj 2008 14:39
Fick precis hem en koldioxid tub/släckare. Den har släckarmunstycket kvar. NU är frågan hur ska jag göra för att koppla den till ett co2system? Har förstått att man måste byta ut munstycket på tuben, eller?
Måste man isf tömma tuben? för den är fylld nu.

Tacksam för hjälp!

Bifogar bild på munstycket(eller vad det heter :p)
#2 - 20 maj 2008 14:43
den måste tömmas och stigaröret ska även bort i samma vända.
Sen ska ju en "kran" monteras ist, vet inte vad det kostar då jag köpte en äldre som redan hade "kran".

Har även sett folk köra med att dom har spänt fast handtaget i bott så att den är helt öppen, men jag vågar inte svara på om och hur bra det är.

Mvh
Hambli
#3 - 20 maj 2008 14:47
Okej... Jo jag tänkte så jag också direkt när jag såg den, kanske fungerar, om man spänner fast det med strippar ? Får se om det kommer fler svar :)
#4 - 20 maj 2008 15:37
jag har kört med stigarröret kvar på min 6kilos tub i över 1 år nu och det funkar klockrent :)
#5 - 20 maj 2008 15:53
Okej, då kan jag också göra det :)

Men jag upptäckte att min tub är på 89Bar, vart får man tag i en pressure reducer till en sån ? :P
#6 - 1 juni 2008 14:53
Ingen? Eller är jag helt ute och cyklar?
#7 - 1 juni 2008 15:00
Om du tittar på Henke_n's bifogade bild så ser du en syrgasmanometer, med en sådan ser du dels hur mycket som finns i flaskan(omvandlat i tryck) samt reglerar utgående bubbeltakt..

Köp en begagnad eller ny, finns att tillgå på välsorterade byggmarknader, yrkesbyutiker eller dykbutiker om du vill ha flådig hi-tech..
#8 - 2 juni 2008 04:29
IaMtHeJoKe skrev:
Ingen? Eller är jag helt ute och cyklar?

Kolla på tradera om du vill ha tag i nån billig, annars har väl biltema nåt för drygt 300kr tror jag som ska funka
#9 - 2 juni 2008 05:26
Man rekomenderar att stigröret ska tas bort för det finns en risk att flytande CO2 kommer upp i regulatorn annars och kan förstöra denna, dock är denna risk extremt liten med den mängd CO2 som man normalt tar ut i ett akvarie.
Handtaget är bara att låsa nere när du skruvat fast regulatorn.
När du fyller nästa gång eller när den provtrycks nästa gång kan du säga till om att få fixat stigrör och ventil, tänk på att det kommer troligen att krävas omprovning om du fixar detta vilket kostar en slant extra.
Tänk på att få rätt manometer för det finns olika gängor och även vänster och högergängade varianter, för att du ska kunna få till finliret så ska du även ha en nålventil efter regulatorn.
Angående trycket så är det på CO2 max 50-60bar (om fyllningsstället håller sig till max fyllningsvikt) eftersom det är då det omvandlas från gas till flytande, men tuben är godkännd för högre tryck.
#10 - 2 juni 2008 09:33
Tack för alla svar!

NE skrev:

Angående trycket så är det på CO2 max 50-60bar (om fyllningsstället håller sig till max fyllningsvikt) eftersom det är då det omvandlas från gas till flytande, men tuben är godkännd för högre tryck.

Aha, då var det därför det stog så :p
#11 - 2 juni 2008 14:00
Har kollat runt nu, men jag har upptäckt att det finns olika gängor på tuberna, hur får man reda på vilken gänga man har?
Känner mig ganska jobbig nu med alla frågor :p
#12 - 3 juni 2008 13:49
Det är olika gängor beroende på vilken gas det är i tuben. Det är så för att man t.ex inte ska kunna ta en acetylengasmanometer från en svetstub till en CO2 tub.
Så har du hittat en manometer specad för CO2 så kan jag inte tänka mig annat än att den passar din tub. Dock hade ju du kvar "brandsläckarhandtaget" men ser ut att vara rätt.
Så ser min gänga ut
http://www.arnesson.org/magnus/bilder/akvarium/DSC00127.JPG
#13 - 4 juni 2008 13:29
Okej, då blir det att leta rätt på rätt pryl till ett bra pris :D
#14 - 4 juni 2008 15:06
blir nog en från claes ohlsson : http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22542829

, men som jag föstår så passar inte den till co2-tuber, och då behöver man en konverter, var får man tag i en passande sådan? Har sökt här på forumet och på google, men hittar ingen information.
#15 - 4 juni 2008 16:25
Gå till din lokala bygghandel, gå in på röravdelningen och köp enst rörmutter i passande storlek samt dito rörkona samt kortast möjliga bit mässingsrör som du gängar i änden(be personalen kapa).. DIY
#16 - 4 juni 2008 18:20
Jag tror den passar, kolsyra ~ CO2.

IaMtHeJoKe skrev:
blir nog en från claes ohlsson : http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22542829

, men som jag föstår så passar inte den till co2-tuber, och då behöver man en konverter, var får man tag i en passande sådan? Har sökt här på forumet och på google, men hittar ingen information.
#17 - 5 juni 2008 04:15
NE skrev:
Jag tror den passar, kolsyra ~ CO2.

Om du läser lite nogare står det för en blandning av argon och kolsyra, ren co2 och en blandgas är inte samma sak ;)
#18 - 5 juni 2008 04:56
Enklast är nog att beställa från tyskland.
http://www.us-aquaristikshop.com/index.php
http://www.aquaristic.net/
#19 - 5 juni 2008 05:41
Om du gör en sökning här på zoopet så kan du se att folk bakåt i tiden använt "denna" utan omvandlare, så jag tror fortfarande att det är stor sannolikhet att det är rätt.

Fuzzop skrev:
Om du läser lite nogare står det för en blandning av argon och kolsyra, ren co2 och en blandgas är inte samma sak ;)
#20 - 5 juni 2008 06:13
Gängan ska med stor sannolikhet vara W 21.8x1/14" på den utrustning du behöver, bara att ringa och fråga, folk har löst det tidigare.
#21 - 7 juni 2008 19:00
Har precis gjort som MagArne sa och beställt denna från Tyskland:
http://www.us-aquaristikshop.com/product_info.php?pName=co2-druckminderer-mit-nachtabschaltung-und-rv&cName=co2-technik-co2druckregler

Tryckreducerare, magnetventil, backventil och nålventil. Allt i ett stycke. Passade direkt på min CO2 tub (brandsläckartub).
#22 - 8 juni 2008 16:25
Jag beställde också tryckreducerare, magnetventil, backventil och nålventil från us-aquaristikshop. Jag fick med en liten flaska jägermesister i mitt paket. :D

Sakerna har fungerat felfritt i snart ett år nu.
#23 - 8 juni 2008 19:56
MagArne skrev:
Jag fick med en liten flaska jägermesister i mitt paket. :D

Va i He<piiiiiiiip>?!
Jag fick ingen dricka alls!
Det låg en sketen liten nyckelrem med Fordreklam på...

Men grejorna verkar bra och det är väl det som räknas :)
#24 - 18 juni 2008 13:49
MagArne skrev:
Jag beställde också tryckreducerare, magnetventil, backventil och nålventil från us-aquaristikshop. Jag fick med en liten flaska jägermesister i mitt paket. :D

Sakerna har fungerat felfritt i snart ett år nu.

Hehe :p

Hur är det med frakten därifrån? dyr?
Har fått lite extrapengar nu för dom bra slutbetygen i skolan :)
Så nu kan jag kolla på lite andra alternativ :)
#25 - 18 juni 2008 19:40
Det står på sidan vad det kostar. Min tyska är kass men jag tror att frakten är 25&#8364; inom europa. Var nog något sånt jag gav också när jag beställde.

Annons