CO2 till Aldrovanda

#1 - 26 maj 2005 06:46
Jag har precis fått tag i Aldrovanda, och det verkar råda konsensus om att denna växt faktiskt MÅSTE ha koldioxidtillförsel och mycket ljus om man ska ha den inomhus. Det är bara att bita i det sura high-techäpplet, alltså :).

Jag har läst på lite här och där om mäsktillförsel och -blandning, men skulle behöva hjälp med ett "recept" som går att göra i liten sats (växten befinner sig i en 4-litersburk så två stora PET-flaskor bredvid blir inte särskilt snyggt) och ger ifrån sig lite koldioxid under längre tid. Jag gissar att man inte bör sätta strypventil på slangen från jäskärlet...

Mvh Cecilia
#2 - 26 maj 2005 06:52
Spännande växt du fått tag i!

Du har möjligtvis inte en större burk att husera den i? Vill inte låta negativ men: det blir antagligen mycket svårt, för att inte säga omöjligt att hålla en lagom hög koldioxidnivå i ett så litet akvarie. Särskilt med mäsk-metoden.

En liten sats ger ifrån sig mindre koldioxid men var beredd på att byta ut den riktigt ofta för att hålla tillförseln på en jämn nivå.
#3 - 26 maj 2005 06:54
[QUOTE=cecilia]Jag gissar att man inte bör sätta strypventil på slangen från jäskärlet...[/QUOTE]
Nej, gör inte det. Men du skulle kanske kunna ha en T-koppling och bubbla bort en del av gasen i en tredje flaska.
#4 - 26 maj 2005 07:02
Hej!

"Men du skulle kanske kunna ha en T-koppling och bubbla bort en del av gasen i en tredje flaska."
Det funkar nog inte för gasen vill alltid ta den lättaste vägen så det kommer bara att bubbla på ett ställe.

Gör gelantinmäsk i en glasburk. Blir det ändå för mycket så fixa tillräckligt dålig upplösning. en syresten av trä brukar ju rekomenderas, men i ditt fall så räcker det kanske med en vanlig syresten eller helt enkelt att köra ner slangen direkt.
Har du fisk i karet också?

kolla lite här för tips om nanokar: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=74540

Urban
#5 - 27 maj 2005 08:46
Tack för svaren! Större akvarium är inte att tänka på - köttätande växter håller jag på med som akvariesubstitut (lättare att dölja för oförstående make). Det kommer inte att finnas några fiskar hos Aldrovandan (dels pga den lilla vattenvolymen, dels pga att den faktiskt inte tål kväve i vattnet), däremot dafnier & annat smått.
Mvh Cecilia

Annons