Co2 Test + Ph testet

#1 - 6 januari 2004 10:34
Någon som använder detta testet?

Min är gul efter ca 24 tim och mäter jag Ph ligger jag på ca 7 Kh ligger på 4

Kör med Co2

Men inte på natten borde inte färgen gå tillbaka från gul till grönt/blått under natten ?

Kolla filmsnutt här. http://w1.142.telia.com/~u14207533/
#2 - 6 januari 2004 10:49
Du har altså för lite CO2 löst i vattnet.
#3 - 6 januari 2004 10:56
Ursprungligen skickat av AndreasN

Du har altså för lite CO2 löst i vattnet.

För lite?

Så när mätaren visar gult är det mera Co2 som behövs.

Och hur fungerar då Ph halten i samma mätare..

Blir det högt Co2 blir det blåare och då säger ju det att Ph är högt

Det stämmer väl inte ?

Bra Co2 halt = lägre Ph

Eller
#4 - 6 januari 2004 11:06
Andreas syftade på att pH 7.0 tillsammans med KH 4 blir en CO2-halt på 13 ppm, vilket inte är den rekommenderade mängden på 20-30 ppm, men å andra sidan inte dåligt heller.

Gult är maxvärde på CO2-permanent-testet, så jag gissar att det var efter att ljuset precis gick på som du gjorde filmen?

Under natten så blir det gulare eftersom växterna inte tar upp CO2 (förutsatt att du har mäsksatsen igång dygnet runt).

Det är under dagen då fotosyntesen har hållt på några timmar som ditt test kommer vara som mest grönblått, dvs högst pH.

#5 - 6 januari 2004 11:07
Jag har aldrig använt ett permanent CO2-test. [:)]
Om den då är gul som den ska vara(?) med ett pH på 7 och KH på 4 så verkar det ju som att något test inte fungerar.
#6 - 6 januari 2004 11:19
Ursprungligen skickat av defdac

Gult är maxvärde på CO2-permanent-testet, så jag gissar att det var efter att ljuset precis gick på som du gjorde filmen?

Under natten så blir det gulare eftersom växterna inte tar upp CO2 (förutsatt att du har mäsksatsen igång dygnet runt).

Kör inte mäsksatsen på natten , det som är skumt borde väl gå tillbaka till grönt iallafall.
#7 - 6 januari 2004 11:20
Ja då är det faktiskt underligt eftersom cirkulationen borde ventilera ur CO2. Hmmm...
#8 - 6 januari 2004 11:23
Ursprungligen skickat av defdac

Ja då är det faktiskt underligt eftersom cirkulationen borde ventilera ur CO2. Hmmm...

Exakt kör bara mäsken mellan morgon till släckning.

Annons