co2 tabletter?

#1 - 11 september 2005 09:04
Finns det såna? såg några tabletter på zoo angående om nått sånt. Dum som jag var så frågade jag inte,nån som vet nått om detta?
#2 - 11 september 2005 09:19
f*n vad coolt om det fins såna !!vad kostade dom ??
#3 - 11 september 2005 10:06
tja..förpackningen var blå med tabletter liknande treobrus ungifär...kommer inte ihåg hur många dom var men kostade ca en 50 lapp
#4 - 11 september 2005 10:33
Tabletterna har varit på tapeten tidigare här på Zoopet men jag tror inte någon gjort någon undersökning om dess effektivitet. De funkar säkert utmärkt till ett nano-kar typ Tropica's Aqua-kub och liknande. Men till ett normalstort växtakvarie tror jag man får stoppa i alltför många tabletter för att det skall få någon verkan. Det är nog mest Placebo-effekt... :-)

Vore kul om någon som använder dom skulle kunna göra lite mätningar av pH och KH så man kan få en uppfattning om hur mycket CO2 de verkligen klarar av att ge...
#5 - 11 september 2005 10:43
aha...kul att det är såna tabletter..jag har ett 70l kar..vad är det för kar du menar petnym?nano-kar Aqua-kub ?
PatrikMalmo
#6 - 11 september 2005 11:32
Går att tillverka själv genom att blanda citronsyra och natriumbikarbonat i pulverform (finns ju att få fatt på i nästan alla livsmedelsbutiker). Väl i vatten blir det ett satans bubbel - CO2!! :) Har inte testat detta själv, så jag har inga mer rekommendationer att ge. Går även att tillverka egna "badbomber" om man tillsätter olika oljor som bindemedel. Blanda inte ihop badbomberna med blandningen till karet bara!! *s*

http://school.chem.umu.se/Experiment/111

Körde annars ett kort tag med CO2-tabletter och diffusor modell upp och nedvänd burk. Ja, det ger CO2. I tillräcklig mängd? Nej. Inget jag rekommenderar att satsa på alltså. Finns en hokuspokus-reaktor som kör just med citronsyra som får droppa ner i substans X (tillverkaren säger inte vad det är, men det måste vara en bas av något slag). Månne funkar det bättre, då det blir konstant tillförsel av CO2. Dock väldans osäker på om det blir tillräckligt av CO2 - troligen inte.

Hilsen,

P
#7 - 11 september 2005 12:53
Jag har inte provat själv, men jag vet att Akvarielagret har slutat sälja co2-tabletter eftersom de fungerade så dåligt. Vill du tillföra kol utan att pyssla med mäsk eller investera i tub och anläggning kan du testa Seachem Flourish Excel. Fungerar riktigt bra.
#8 - 11 september 2005 13:07
Flourish Excel är bra men ger ju inte dom där jätteeffekterna som "riktig" co2.

Däremot växte det så bra i diskusburken så jag var tvungen att börja tillsätta KNO3.
#9 - 11 september 2005 15:58
vad är Seachem Flourish Excel? jag kör med pmdd och skulle gärna vilja testa co2 fast utan en massa flaskor och mäsk och allt vad det heter..
#10 - 11 september 2005 16:17
läste detta i ett inlägg ......Jag använder Seras CO2-tabletter sedan ett halvår och är väldigt nöjd. Jätteenkelt att släppa ner en brustablett en eller två gånger per vecka istället för att hålla på med krångliga, fula och bökiga PET-flaskor med mäsk och annat i. Dock avråder jag från att köpa deras startpaket med medföljande plastbehållare som dom beskriver som "reaktor" där man stoppar ner tabletterna, denna plastbehållare fyller inte någon som helst funktion, utan det blir billigare och samtidigt lika bra att enbart köpa rören med CO2-tabletterna (kostar ca. 75:-/rör som innehåller 20 brustabletter), och slänga ner tabletterna direkt i akvariet. Smidigt, enkelt och förhållandevis billigt i jämförelse mot att investera i dyr CO2-utrustning som bubbelräknare, gastank etc, som man dessutom bara kan använda till ETT akvarium. Seras brustabletter går utmärkt att släppa ner i alla sina växtakvarier. Så för att efterlikna en inställsam datorförsäljare: Köp den - Jag har själv en där hemma...... jag bara måste prova:D
#11 - 11 september 2005 16:47
jag har nu kollat in nutrafin co2 på guldfisken .se. är det nån som har erfarenhet av den? 275kr och skulle räcka en månad sen måste man fylla på för 59kr i månaden. Är detta vettigt,man kan inte sluta med co2 när man en gång börjat?
#12 - 11 september 2005 18:15
Visst går det väl att sluta.. Det är bara det att du inte kommer vilja sluta när du fått dom första bubblorna från växterna :P
#13 - 11 september 2005 22:58
[QUOTE=Hella2]jag har nu kollat in nutrafin co2 på guldfisken .se. är det nån som har erfarenhet av den? 275kr och skulle räcka en månad sen måste man fylla på för 59kr i månaden. Är detta vettigt,man kan inte sluta med co2 när man en gång börjat?[/QUOTE]

skit i den köp bara diffusorn istället.
98 fick ja betala för min och sen blandar ja socker vatten bikarbonat och jäst i en petflaska och kör med.

går att köra co2 bara en period om man så vill
#14 - 12 september 2005 18:26
vad är en diffusorn då? man måste väll ha mera saker en den och blandningen i flaskan som du säger? snälla berätta för en dummies i lätta termer tack:)
#15 - 12 september 2005 18:44
diffuser sitter med 3 sugkoppar på insidan akvariet.
kommer fram en bubbla längst ner som sen går från sida till sida samtidigt som den sakta åker uppåt och löser då upp sej i vattnet.

själv tyckte ja de va slöseri med pengar å köpa hela paketet när ja kunde köpa enbart diffusorn och sen blanda socker vatten jäst å bikarbonat i en petflaska och koppla till diffusorn.
#16 - 12 september 2005 18:49
ok..men hur får jag mäsken till diffusorn?
#17 - 12 september 2005 18:52
såg att det fanns diffusorn och tabletter som man skulle använda till ett litet kar som jag har....är inte det att rekomendera?
#18 - 12 september 2005 19:08
[QUOTE=Hella2]ok..men hur får jag mäsken till diffusorn?[/QUOTE]

genom en bit slang.
#19 - 12 september 2005 19:17
ok..men om flaskan står på golvet och sen ska upp till diffusornen..hmm...ja,hur går det till? hur kommer den upp via flaskan via slangen och vidare till diffusornen? snacka om att bli idi......föklarad snart....:D
#20 - 12 september 2005 20:26
genom tryck.

blir det stop i slangen nånstans kan flaskan teoretiskt sett explodera.
har faktiskt hänt.

är inte mäsken i sej själv som ska i utan gasen som jästsvamparna producerar när dom äter socker.

flaskan kan stå över akvariet under akvariet spelar ingen större roll MEN står flaskan på golvet kan det va lite för kallt för mäsken då svamparna inte är så snabba.
en del löser det genom att ställa mäsken nära ett ytterfilter.

sen är det lämpligt att ha en flaska mellan mäsken och diffusorn som fångar upp eventuell mäsk som hamnar i slangen så den inte åker ner i akvariet då det kan rubba balansen rätt ordentligt.
#21 - 13 september 2005 09:29
raven - hur gör du med co2 på natten?
#22 - 13 september 2005 17:38
låter mäsken bubbla på.
för tillfället bubblar de så såpass sakta att ph't bara sjunker till 6.1-6.3 under natten.
ligger på 6.6 nu men mäsken ska bytas ikväll
#23 - 13 september 2005 18:08
alltså nu kanske jag fattat lite med detta om co2,jag tar två flaskor Pet... och borrar ett hål i den ena och två i den andra,på korkarna alltså...sen sätter jag ner ena slangen i den första flaskan som sen ska leda till den andra. Sen tar jag den andra slängbiten och sätter också den i den andra flaskan som sen leder ner i akvariet,där jag har en syresten som bubblorna kommer ut i från...är jag ute och cyklar nu eller? kan jag ha 2 halvl flaskor till mitt 70l kar? eller måste det vara stora flaskor?
#24 - 13 september 2005 18:41
2 halvl låter alldeles för lite.
ja blandar 1.6L vatten när ja gör mäsk ska ta 5L dunk istället å blanda i och kommer då räcka mycke längre.

huvet är inte va de ska va men tänke rjag inte helt fel låter det som du förstått grunderna.
liten illustration mäsk----tvättflaska-----akvarium

syresten funkar men lite dålig upplösning.
kan sätta syrestenen så bubblorna går in i ytterfilter/innerfilter och då ökar upplösningen.
#25 - 13 september 2005 18:44
ok..tack för ditt svar,är det bättre med en sån där träbit i stället för syre sten?
#26 - 13 september 2005 20:46
träbit å syresten är samma sak men träbit dyrare.
möjligt att den gör finare bubblor men kan inte svara definitvt på de.t
sen är ju träbit helt klart snyggare än en klarblå syresten
#27 - 14 september 2005 12:16
Hmm nu blev man lite sugen, funderar på att beställa nutrifin diffusorn. Men vad har den för mått.
Raven du kanske vet?
Har endast ca 3-4cm mellan bakgrund och glas i mitt 200L kar?
Finns det nått ställe med rätt doseringar för mäsk?
BTW har endast ca 0.2 Watt/l i karet, kanske är onödigt med Co2 då....??
#28 - 14 september 2005 13:54
CO2 är aldrig onödigt :D

Du kommer säkert inte få syrebubbel från växterna men å andra sidan går det inte åt lika mycket CO2 heller.
Växterna kommer att växa lite saktare, men dom kommer garanterat växa bättre med CO2 än utan.
Du får betydligt större felmarginaler med gödningen också med mindre ljus.

Jag kör ca 0,3W/l och mäsk CO2 (450l kar) det är ingen enorm tillväxt men stor skilnad än om jag skulle köra utan
#29 - 14 september 2005 14:15
[QUOTE=JonasB]Raven du kanske vet?[/QUOTE]

måtten är runt 20*200*90.

recept får du prova dej fram efter.

1.6L vatten
2.5dl socker
1 tesked bikarbonat
7/10 tesked torrjäst
mitt recept och ger lite bubbel rätt länge och funkar till mitt lilla kar.
#30 - 14 september 2005 14:35
[QUOTE=Raven]

måtten är runt 20*200*90.

[/QUOTE]

Perfekt då borde den passa, ska beställa en sådan så fort jag ordnat lite mer ljus i karet.

Annons