Fick igår, efter lång väntan, paket från Aquaristic.net. Nu kom min reduceringsventil, min Tunze reaktor, min bubbelräknare och min co2-slang.
Tidigare har jag använt mäskmetoden för att få co2, och då har jag låtit gasen strömma ut igenom en alträbit som legat under insuget till ytterfiltret.
Fråga 1:
Hur skadligt är det för ytterfiltret på sikt, att blanda co2 i det? Vad är det som skadas? Det är ju grymt effektivt!
Jag har hittills använt billig luftslang till co2, och det har gått bra. I denna beställningen köpte jag speciell co2 slang eftersom jag läst att den billiga luftslangen "smälter" av gasen.
Denna nya slang är bökig och stel, och jag kan förstå om man skall använda den mellan reduceringsventil och magnetventil eftersom denna stela slang skall tåla ganska höga tryck.
Nu tog jag en sväng inom rörmockaren igår och fick en nippel så att jag kunde skruva magnetventilen direkt i reduceringsventilen - Det blev en väldigt bra lösning, och då behöver jag ju ingen slang just där.
Fråga 2:
Vad finns det för andra typer av slang som man kan använda på lågtryckssidan av gasanordningen? Jag vill inte ha denna stela co2-slang från magnetventil till bubbelräknare till reaktor.