co2-slang + ytterfilter som reaktor.

#1 - 14 september 2004 06:35
Fick igår, efter lång väntan, paket från Aquaristic.net. Nu kom min reduceringsventil, min Tunze reaktor, min bubbelräknare och min co2-slang.

Tidigare har jag använt mäskmetoden för att få co2, och då har jag låtit gasen strömma ut igenom en alträbit som legat under insuget till ytterfiltret.
Fråga 1:
Hur skadligt är det för ytterfiltret på sikt, att blanda co2 i det? Vad är det som skadas? Det är ju grymt effektivt!

Jag har hittills använt billig luftslang till co2, och det har gått bra. I denna beställningen köpte jag speciell co2 slang eftersom jag läst att den billiga luftslangen "smälter" av gasen.
Denna nya slang är bökig och stel, och jag kan förstå om man skall använda den mellan reduceringsventil och magnetventil eftersom denna stela slang skall tåla ganska höga tryck.
Nu tog jag en sväng inom rörmockaren igår och fick en nippel så att jag kunde skruva magnetventilen direkt i reduceringsventilen - Det blev en väldigt bra lösning, och då behöver jag ju ingen slang just där.

Fråga 2:
Vad finns det för andra typer av slang som man kan använda på lågtryckssidan av gasanordningen? Jag vill inte ha denna stela co2-slang från magnetventil till bubbelräknare till reaktor.
#2 - 14 september 2004 06:42

Jag köpte silikonslang på Akvarielagret, den är jättemjuk.

Den är "nästan" genomskinlig och fungerar kanon.
#3 - 14 september 2004 07:43

Hur skadligt är det för ytterfiltret på sikt, att blanda co2 i det? Vad är det som skadas? Det är ju grymt effektivt!

Den mest vilda spekulationen jag hört om det är att CO2 skulle göra plasten sprödare i filtret, men eftersom man sänkt pH:t på andra sätt genom tiderna och inga klagat så vill jag påstå att den risken är 0.

Om man drar på för mycket CO2 så att filtret står och rapar hela tiden kan impellern slitas lite mer än normalt, men normalt sett så "fiser"/"rapar" ju bara filtret till någon gång i bland när restgashalterna blivit för höga. Farsan har kört såhär i mer än ett år med en Eheim som fortfarande är knäpptyst och jag har kört samma metod ungefär lika länge och min Fluval dånar lika mycket som alltid 8)

Vad finns det för andra typer av slang som man kan använda på lågtryckssidan av gasanordningen? Jag vill inte ha denna stela co2-slang från magnetventil till bubbelräknare till reaktor.

Stel slang brukar man bara behöva om man har slang mellan regulator/nålventil och magnetventilen, eftersom när magnetventilen slår av så måste slangen tåla motsvarande tryck som man reglerat (0,1-2,0 bar). Resten av vägen kör jag själv vanlig silikonslang.
#4 - 14 september 2004 07:51
Skönt att höra.
Då blir det nog så att ytterfiltret får fortsätta käka gas.

Just nu står akvariet helt utan co2-tillsats. Jag vill se vad pH hamnar på utan co2 men med rötter och fisk.

Räcker ett dygn för att vattnet skall komma i balans co2-mässigt med luften i rummet?
#5 - 14 september 2004 09:16
Hm en grej jag lurar lite på ang köra co2 genom ytterfiltret, det är så att jag körde förut med innefilter i mitt kar bara och körde då co2 ut i karet med alträ och det funkade väl bra. Allafall så köpte jag för ett tag sedan ett nytt ytterfilter och passade då på att köra co2 genom det, eftersom man läst det ska ge grym upplösning :)
Till grejen så har jag haft problem med en vit grumlig hinna på ytan i mitt kar efter det. Kan inte komma på att jag haft nån sån hinna direkt förut med innerfiltret, så det jag började lura på var om ev co2 förstör "löser upp" det filermaterialet jag använder. Det är sån aquavital zeranix som är vita porösa runda grejer?! ingen aning vad det är för material men det skulle vara bra. Nu har jag åter igen börjat med alträt och tycker det vita på hinnan försvunnit :)

Så min fråga om det är nån som vet.. Kan Co2 vara frätande för filtermaterialet?!

Edit: lägger till en länk till sida med fitermaterialt -> http://www.aquarium-munster.com/Eng/GB_5.2_Pf_Aquarium.asp

//S<b></b>
#6 - 14 september 2004 09:18
Om filter materialet innehåller kalk så löser kalk sig bättre i sur miljö.
#7 - 14 september 2004 09:26
Ursprungligen skickat av Holmby
Just nu står akvariet helt utan co2-tillsats. Jag vill se vad pH hamnar på utan co2 men med rötter och fisk.

Räcker ett dygn för att vattnet skall komma i balans co2-mässigt med luften i rummet?

pH kommer nog att ändras långsamt hela tiden pga av rötter och bottenmaterial, för att sedan återställas vid varje vattenbyte.

Peter
#8 - 14 september 2004 09:32
Co2 equilibrium bör inträffa inom ett dygn men som petnym skriver så kommer Ph och Kh att påverkas av andra faktorer beroende på hur gammla rötterna är och vad det är för typ av botten material.
#9 - 14 september 2004 10:26
Ursprungligen skickat av Sn3jk
Hm en grej jag lurar lite på ang köra co2 genom ytterfiltret, det är så att jag körde förut med innefilter i mitt kar bara och körde då co2 ut i karet med alträ och det funkade väl bra. Allafall så köpte jag för ett tag sedan ett nytt ytterfilter och passade då på att köra co2 genom det, eftersom man läst det ska ge grym upplösning :)
Till grejen så har jag haft problem med en vit grumlig hinna på ytan i mitt kar efter det. Kan inte komma på att jag haft nån sån hinna direkt förut med innerfiltret, så det jag började lura på var om ev co2 förstör "löser upp" det filermaterialet jag använder. Det är sån aquavital zeranix som är vita porösa runda grejer?! ingen aning vad det är för material men det skulle vara bra. Nu har jag åter igen börjat med alträt och tycker det vita på hinnan försvunnit :)

Så min fråga om det är nån som vet.. Kan Co2 vara frätande för filtermaterialet?!

Edit: lägger till en länk till sida med fitermaterialt -&gt; http://www.aquarium-munster.com/Eng/GB_5.2_Pf_Aquarium.asp

//S<b></b>

Har också problem med vit hinna, kör med liknande filtermaterial. Kanske är det som är problemet. Hade först skiffer i som folk sa kunde ge en hinna på vattnet, således åkte skiffret ut snabbt tyckte det blev lite bättre ett tag. Men nu har jag samma problem igen.

/cobol
#10 - 14 september 2004 10:33
hmm Det där materialet talar lite emot sig själv :-) och faktan är fel. Vad skulle Nitrat tex omvandlas till som växterna vill ha ?? :-)
Dom vill ju faktist ha Nitrat och Nitrat är väl så att säga slut stationen för skedjan ?.
#11 - 14 september 2004 12:19
Ang. filtermaterial och CO2-känslighet. Varför skulle inte filtermaterialet påverkas om ni löste upp CO2-gasen på annat håll än i ytterfiltret? Det bli ju samma CO2-halt oavsett vart ni löser upp gasen för filtermaterialet, och därmed samma CO2-exponering av filtermaterialet.

I Cobols fall är det ju självklart att alträdiffusorn skapar bubblor som bryter ytan och det är ett effektivt sätt att få en vattenyta kristallklar. Dvs hinna-problemet finns där hela tiden, men syns inte.

#12 - 14 september 2004 12:38
Mja, men det blir väl i mer koncentrerad form om man löser upp den direkt i filtret ist för vattnet? lite skillnad tordes det göra allafall. Samt att jag inte har den hinnan på ytan nu när jag kör med en alträutströmmare ist? Bubblorna den utgör mot vattenytan är knappast avgörande i mitt fall allafall...

Edit: o du svarade till fel person eller deftac? :)
#13 - 14 september 2004 12:46

Mja, men det blir väl i mer koncentrerad form om man löser upp den direkt i filtret ist för vattnet? lite skillnad tordes det göra allafall.

Nej varför då? Testa att mät pH:t ut från pumpen jämfört med vattnet vid insuget. Du kommer förmodligen inte märka någon större skillnad.

Samt att jag inte har den hinnan på ytan nu när jag kör med en alträutströmmare ist? Bubblorna den utgör mot vattenytan är knappast avgörande i mitt fall allafall...

Jo det är det. Testa att ta bort all form av bubbel som bryter ytan får du se.
#14 - 14 september 2004 15:00
Här är ett tips på hur man kan öka upplösningen i ett ytterfilter till en rimlig kostnad.

http://www.gwapa.org/articles/inlineco2reactor.asp
#15 - 14 september 2004 15:44
Ursprungligen skickat av defdac
[quote]
Mja, men det blir väl i mer koncentrerad form om man löser upp den direkt i filtret ist för vattnet? lite skillnad tordes det göra allafall.

Nej varför då? Testa att mät pH:t ut från pumpen jämfört med vattnet vid insuget. Du kommer förmodligen inte märka någon större skillnad.

Samt att jag inte har den hinnan på ytan nu när jag kör med en alträutströmmare ist? Bubblorna den utgör mot vattenytan är knappast avgörande i mitt fall allafall...

Jo det är det. Testa att ta bort all form av bubbel som bryter ytan får du se.
[/quote]

Hm nej det kanske inte gör nån skillnad på ph,t in och ut.
Det jag syftatde lite på oxå var ju att co2 som kommer in och ansamlas på filtermaterialet och exponeras mot vattnet i filtret tills det är upplöst och det är just det jag menar att materialet inte gillar så värst? :)

Sen ang bubblorna från alträt, har du sett bubblor som kommer från ett sånt? det är vääldigt små bubblor som "knappt" bryter ytan ett dugg. Och de små bubblorna kommer upp precis vid utblåset från filtret, vilket det är skaplig fart från på vattenytan. Så därav tror jag inte bubblorna gör varken till eller från? Det kanske hade vart annat om vattnet stått stilla :)

Plizken: har sett den med förut :) ganska smart lösning.. Men hade läst om en som byggt just en sådan oxå som hade fått lite problem med oljud m,m av den, kommer inte ihåg just nu var jag läste det.. Edit: Aquatic plant central tror ja det var :)

//S
#16 - 14 september 2004 16:01

Jag tror att hembygget plizken hittat fungerar alldeles utmärkt !

Det är nämligen en nära nog exakt DIY-kopia att Aqua-medic 1000, bara med den skillnaden att den är ogenomskinlig !

Tyvärr så tror jag att komponenterna kostar lite för mycket i en svensk bygghandel...
#17 - 14 september 2004 16:06
Tänkte bara tillägga att Ph värdet är lägre i filtret om du tillsätter Co2 där. Det är så en kalkreactor funkar till saltvatten.
#18 - 14 september 2004 16:19

Hm nej det kanske inte gör nån skillnad på ph,t in och ut.

Precis, så det här går ju inte då:

Det jag syftatde lite på oxå var ju att co2 som kommer in och ansamlas på filtermaterialet och exponeras mot vattnet i filtret tills det är upplöst och det är just det jag menar att materialet inte gillar så värst? :)

.. om du inte har något material som blir instabilt i kontakt med CO2, och isåfall skulle det inte gå att ha det i luft?

Sen ang bubblorna från alträt, har du sett bubblor som kommer från ett sånt? det är vääldigt små bubblor som "knappt" bryter ytan ett dugg. Och de små bubblorna kommer upp precis vid utblåset från filtret, vilket det är skaplig fart från på vattenytan.

Bara det faktum att dom når vattenströmmen likställer jag vid att dom även når ytan. Jag har pulvriserat CO2 i vortexreaktorer (aningens mindre bubblor än från en träbit) och sett dom glida ut från dessa upp mot ytan, så visst når dom ytan.

Säg till när du testat att ta bort alträdiffusorn och bara kör filtret om hinnan kommer tillbaks. Om den gör det så kan vi utesluta att CO2 påverkar filtermaterialet.
#19 - 14 september 2004 17:38
Ja men jag förstår inte riktigt, du menar att co2 bubblorna som knappt når ytan bryter den bättre än att ha utblåset från pumpen mot ytan och skapa ytcirculation? Visst allt e möjligt o ja säger inte att det är så :) Jag skall testa exprimentera lite med det där sen, just nu e jag på gång och ska byta främre rutan på akvariet, så lär väl ta ett par dagar. Skall även testa att montera co2 slangen på insuget igen och se fall hinnan kommer igen, om så är fallet borde ju co2,t göra nåt med materialet :)
#20 - 14 september 2004 17:55

Ja men jag förstår inte riktigt, du menar att co2 bubblorna som knappt når ytan bryter den bättre än att ha utblåset från pumpen mot ytan och skapa ytcirculation?

Nu är det jag som inte förstår. Ändrade du ytcirkulationen från pumpen samtidigt som du tog bort diffusorn? Vilka parametrar höll du konstant? Vilka ändrade du på? Hade du någon tillväxt på växterna? Matade du med samma foder som innan du tog bort diffusorn? Hur drog du slutsatsen att hinnan kom när du började spruta in CO2 i ytterfiltret?

Hinna kan vara en radda olika saker. T ex Cyanobakterier. Dom kan ha kommit upp för att du fick bättre upplösning och växterna började käka mer kväve t ex. Det kan vara proteiner från ickenerbruten mat osv osv osv osv. Varför måste just filtermaterialet ta skada från CO2-gasen? Det mest långsökta man kan tänka sig?

Filtermaterial som både tar hand om Ammonium, Nitrit *och* Nitrat tror jag man ska backa lite för, speciellt om du ska ta hand om växterna. Kommer det kväve från ett sådant material (som växterna måste ha för att växa) så implicerar det att dom ljuger om materialets egenskaper.
#21 - 14 september 2004 18:04
eh haha ja nu vart de yrt ;)
Slutsatsen drog jag av att jag först använde alträt i karet= utan hinna, använde sedan ytterfiltrer= vart hinna, använde sedan alträt igen= ingen hinna. Därav man blir lite konfunderad :) har kört med samma foder hela tiden, växterna växer på dugligt.
Och det jag menade var att du promt syftade på att det var just co2 bubblorna som gjorde att hinnan försvann för att dom skapade en brytning av ytan?

Och visst helt klart det kan ju vara flera saker som skapat hinnan på ytan,kanske även så att filtermaterialet är så pass nytt oxå så det ev är just bara "damm" eller vad man ska säga från det, som tar ett tag innan det försvinner.. och jo jag tvättade det innan placerade det i filtret :)
#22 - 14 september 2004 18:11

Och det jag menade var att du promt syftade på att det var just co2 bubblorna som gjorde att hinnan försvann för att dom skapade en brytning av ytan?

Ja, vad är det som talar emot det? Alträdiffusor = Ingen yta. Ingen alträdiffusor = yta, Alträdiffusor igen = ingen yta.

Det finns inget i det experimentet som säger något om huruvida CO2 påverkar ditt filtermaterial. Speciellt inte om du får samma pH med alträ som med ytterfiltret, och absolut inte om du får lägre pH med alträdiffusorn.

Och visst helt klart det kan ju vara flera saker som skapat hinnan på ytan,kanske även så att filtermaterialet är så pass nytt oxå så det ev är just bara "damm" eller vad man ska säga från det, som tar ett tag innan det försvinner.. och jo jag tvättade det innan placerade det i filtret :)

Så CO2 skulle få dammet att lossna, men inte när du kör alträdiffusor? *förvirrad*
#23 - 14 september 2004 18:36
Nu är tuben i drift.

Mitt pH klättrade tillbaka till 7,6 under ett dygn utan co2 tillsats. Detta är samma som kranvattnet.
Jag ville bara verifiera det så att jag inte lurar mig i co2 tabellen. Defdac berättade visserligen att man fortfarande kan använda tabellen om man har rötter eller dylikt som kan sänka pH i akvariet - det var bara att glida lite på pH axeln.

Imorgon startar operationen att montera in en utströmmarsten inne i ett quickfilter. Detta måste ju ge god verkningsgrad på den tillförda gasen eftersom mycket få bubblor då kommer att kunna smita förbi insuget till filtret.

Med kh 16 borde det enligt tabellen bli bra att ligga runt pH 7.
(Sänder lite positiv energi till BluesBoy's projekt Solo)
#24 - 14 september 2004 18:53
Ursprungligen skickat av defdac
[quote]

Ja, vad är det som talar emot det? Alträdiffusor = Ingen yta. Ingen alträdiffusor = yta, Alträdiffusor igen = ingen yta.

Det finns inget i det experimentet som säger något om huruvida CO2 påverkar ditt filtermaterial. Speciellt inte om du får samma pH med alträ som med ytterfiltret, och absolut inte om du får lägre pH med alträdiffusorn.

Så CO2 skulle få dammet att lossna, men inte när du kör alträdiffusor? *förvirrad*
[/quote]

Ja visst håller jag med dig om det med att co2,t bryter ytan, men det jag fundera över var om det skulle bryta ytan bättre/mer än cirkulationen från utblåset som vispar runt ytan?

Sen e jag inte helt inne på det med ph,t när jag körde genom ytterfiltret körde jag med det co2 tillförseln avstängd på natten, nu med alträt ligger det igång dygnet runt och ligger på ph ca 7 och har kh 4 i vattnet, det bubblar hyffsat allafall trots den lite blyga belysningen :)

Och ang att co2 skulle lösa dammet har jag väl inte nämnt? det jag menade var i allmänhet att det kanske finns lösa partiklar på filtermaterialet som försvinner med tiden.

Ska allafall testa sen bara för skojs skull, först köra utan alträt och sedan koppla slangen på insuget igen, då lär det väl märkas om hinnan kommer tbx som sagt :)

#25 - 14 september 2004 19:01
Angående hinnan kan det precis som defdac skriver ha helt andra orsaker. Jag fick en hinna när jag bytte till en effektivare reaktor i ett fisktomt akvarium. Jag spårade det så småningom till att snäckorna fick sina skal sönderfrätta och dog av det låga pH-värdet. Det märktes inte något annat på vattnet, växterna plockade väl upp det mesta av de näringsämnen som kom ut.
#26 - 14 september 2004 19:05
Okej och helt klart kan de vara så det är borta nu allafall o de e väl huvudsaken egentligen :)
#27 - 14 september 2004 19:50

Ja visst håller jag med dig om det med att co2,t bryter ytan, men det jag fundera över var om det skulle bryta ytan bättre/mer än cirkulationen från utblåset som vispar runt ytan?

Jag har testat med ett överdimensionerat innerfilter med venturi i en 60-litrare. Den vispar omkring vattnet i akvariet så det är nästan storm. Trots det slemmig yta. Men så fort man sätter en luftlang på venturin så försvinner den. Jag gissar att det beror på att varje liten bubbla "spränger" vattenytan med ett mikroplask. Jämför att hålla näsan vid ytan där det kommer luftbubblor och utan - förutsatt samma cirkulation.

Sen e jag inte helt inne på det med ph,t när jag körde genom ytterfiltret körde jag med det co2 tillförseln avstängd på natten, nu med alträt ligger det igång dygnet runt och ligger på ph ca 7 och har kh 4 i vattnet,

Vad är det du inte är med på?

det jag menade var i allmänhet att det kanske finns lösa partiklar på filtermaterialet som försvinner med tiden.

Och vad skulle det ha att göra med ytan menar du?
#28 - 14 september 2004 20:17
Jepp helt klart tror jag på din teori där att bublorna spränger sönder ytan bättre på det viset än rörelse på ytan bara :) fast jag tycker det e så lite bubblor som kommer från co2,n ändå, men helt klart att det kan göra biffen.

Ang det med co2 som jag inte var riktigt inne på var att väl att jag aldrig testat köra dygnet runt via ytterfiltret för att se om det trycker ner ph,t ännu mera eller om det staibilserar sig på en nivå. och det verkar som det funkar hyffsat med alträt oxå ändå så får väl gå så ett tag till, plus det extra man får med den då med ren yta :)

Det med partiklarna mena jag att det ev skulle följa med ut i akvariet och lägga sig på ytan?

Men som sagt det kan ju helt klart vara andra saker som gjorde att man fick hinnan med, som dgglof nämnde med snäckskal ex vis..

Annons