Co2 sänker KH?

#1 - 14 juli 2008 13:45
Jag har mina planer på att börja köra Co2 i mitt 300l kar, det är till 50% panterat och har hittills kört med PMDD dubbel dos vid vattenbyten 1ggr/vecka och easycarbo, rekomenderad dos varje dag. Det funkar ganska bra, om inte annat har algerna förvunnit. Jag bor i Helsingborg och där har vi mycket mjukt vatten 2-3 Kh. Kan jag starta med Co2 med så lågt Kh utan att riskera stora pH svängningar?
//Inger
#2 - 14 juli 2008 16:06
KH påverkas inte alls av CO2 tillsats. Däremot trycker CO2 ner pH.
#3 - 14 juli 2008 16:42
Mitt pH ligger på mellan 6,5-7. Bör jag sträva efter ett högre pH innan jag startar med Co2 eller är det bara att köra. Om jag skall höja, hur gör jag det?
//Inger
#4 - 14 juli 2008 17:25
Du kan höja pH genom att höja KH (tex tillsätta CaCO3) eller genom att lufta ur CO2. Ingen av metoderna rekomenderas om du sedan skall tillsätta CO2.
#5 - 14 juli 2008 17:30
Frågan jag ställer mig är varför du vill tillsätta CO2 om du redan har pH6.5? Jag är ingen växtakvarist, men betyder inte det att du redan har tillräckligt med CO2 i karet?
#6 - 14 juli 2008 17:39
man brukar rekommendera att höja kh till minst 4-5 med hjälp av bikarbonat innan man kör co2 annars riskerar man ph kraschar!
#7 - 14 juli 2008 18:44
Bikarbonat höjer både pH och KH, och sen kan man trycka ner pH't igen med CO2 tillsats utan att KH ändras.
#8 - 14 juli 2008 19:08
Att ha ett (stabilt) KH värde på 2-3 är inga problem (Jag har det själv). Det är mycket värre att ha ett KH-värde som åker jojo pga olika tillsatser om du dessutom skall tillsätta koldioxid och försöka få fram mängden koldioxid mha KH och pH-värden...
#9 - 14 juli 2008 19:17
Tack för alla komentarer, jag kör och ser vad som sker.
//Inger
#10 - 15 juli 2008 08:02
åheim skrev:
man brukar rekommendera att höja kh till minst 4-5 med hjälp av bikarbonat innan man kör co2 annars riskerar man ph kraschar!

Det är inte pH:t som dödar, det är för att man gasar/kväver ihjäl fiskarna med CO2 - och det hade du gjort oavsett KH:t.

Att du samtidigt får ett väldigt lågt pH om du har lågt KH är bara en korrelation som inte har med orsakssambandet att göra.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 15 juli 2008 08:20
defdac skrev:
Det är inte pH:t som dödar, det är för att man gasar/kväver ihjäl fiskarna med CO2 - och det hade du gjort oavsett KH:t.

Håller inte helt med. Det är väl snarare som så att de mätutrustningar som vi använder som reglerar att CO2 slås av och på inte är så precisa att de hinner slå av i tid när man sänker pH. Är KH väldigt låg så går det för snabbt och mätutrustningen hinner inte med.
Detta är väl också anledningen till att det i bruksanvisningen för en del mätutrustning anges att man inte skall använda den om KH är för låg.
#12 - 15 juli 2008 08:23

Det är väl snarare som så att de mätutrustningar som vi använder som reglerar att CO2 slås av och på inte är så precisa att de hinner slå av i tid när man sänker pH.

Mätutrustningen mäter minst en gång i sekunden och så fort kan du inte sänka pH:t med en CO2-anläggning.

Det går utmärkt att använda CO2 nästan helt utan buffert. Rebecka här på forumet vet jag gjorde det och många i utländska forum gör det också.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 15 juli 2008 08:39
defdac skrev:
Mätutrustningen mäter minst en gång i sekunden och så fort kan du inte sänka pH:t med en CO2-anläggning.

Det går utmärkt att använda CO2 nästan helt utan buffert. Rebecka här på forumet vet jag gjorde det och många i utländska forum gör det också.

Det är möjligt att du har rätt. Jag har inte testat utan ovanstående förklaring fick jag i alla fall av en tillverkare en gång och han menade att det skett flera olyckor pga detta.

Det kan ju också vara möjligt att mätutrustningen helt enkelt är mindre exakt om det inte finns någon eller väldigt liten ledningsförmåga i vattnet.
#14 - 15 juli 2008 08:50
Ja och dessutom finns det ju andra pH-förändrande bakteriologiska/kemiska processer som kan göra det lite hårigt med lågt KH. Det är väl inte direkt något man rekommenderar till nybörjare.

Generellt sett så ska man dock akta sig att förändra KH, just därför att man sätter pH-controllers ur spel och förändrar man KH:t fel (lite för högt) så kommer setpointen för controllern att bli dödlig.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 15 juli 2008 09:03
defdac skrev:
Generellt sett så ska man dock akta sig att förändra KH, just därför att man sätter pH-controllers ur spel och förändrar man KH:t fel (lite för högt) så kommer setpointen för controllern att bli dödlig.

Men om nu pH-controllern är kalibrerad för att ge ett korrekt mätvärde vid ett Kh på minst 4 (som det står i instruktionen) så borde det ju inte vara så lyckat om KH är på 1.
Jag kan hålla med om att det säkert inte är så lyckat att slänga i en massa kemikalier för att förändra när man har en CO2-anläggning igång.
På den tiden jag körde med CO2 så la jag alltid i kalk i akvariet så att KH steg (även pH så klart) och när det stabiliserat sig så körde jag igång med CO2.
Eftersom jag på den tiden också sålde CO2-utrustning så var det också detta som jag rekommenderade folk att göra och jag har aldrig hört någon som råkat ut för problem pga detta.
De få "klagomål" som kom in pga att CO2 antagligen tagit livet av fisk - så kunde de alltid härledas till att kunden hade haft extremt mjukt vatten.
#16 - 15 juli 2008 11:01

Men om nu pH-controllern är kalibrerad för att ge ett korrekt mätvärde vid ett Kh på minst 4 (som det står i instruktionen) så borde det ju inte vara så lyckat om KH är på 1.

Konstigt för om man tänker efter lite så är det bättre att KH:t är mindre än vid det förmodade KH man har.

Vid KH 4 och ph 6.7 har man rekommenderade 24 ppm. Sjunker KH:t till 1 och controllern ser till att hålla pH 6.7 så får man bara 6 ppm CO2. Inte bra för växterna men helt säkert för fiskarna.

Har man tvärtom ett KH på 2 och beslutar sig öka till KH 4 och sätter pH 6.7 i syfte att få sina 24 ppm CO2 och man av misstag ökat till KH 8 så skulle man få 48 ppm CO2. Inte katastrofalt högt men en och annan kippande fisk lär man nog se.
#17 - 15 juli 2008 18:54
Hej grabbar, har varit i Skånes djurpark idag med mina barn och inte kunnat följa er diskusion.
Denna dikusion förvillar mig tyvärr total, två bättre vetande med två olika åsikter. Min fråga är, kan jag förbättra miljön för växterna utan att ta dö´ på mina fiskar genom att köra Co2 trotts mitt låga KH 2-3 och ett pendlande pH på 6,5-7??? eller kör jag säkrast som vanligt med PMDD och Easy carbo och helt enkelt får nöja mig med det resultatet.
Eftesöker förövrigt en (eller fler) lektioner i vattenkemi, någon som vet vart men vände sig.
//Inger
#18 - 15 juli 2008 18:57
Förlåt tre bättre vetande!!!!
//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 15 juli 2008 18:59
Puff skrev:
Denna dikusion förvillar mig tyvärr total, två bättre vetande med två olika åsikter. //Inger

Det är det som är det trevligaste med akvariehobbyn, det finns ingen evig sanning och det kan finnas flera saker som är sätt.
För varje dag lär man sig något nytt - även om man som jag hållit på i mer än 30 år med akvariefisk;)
#20 - 15 juli 2008 19:10

Min fråga är, kan jag förbättra miljön för växterna utan att ta dö´ på mina fiskar genom att köra Co2 trotts mitt låga KH 2-3 och ett pendlande pH på 6,5-7???

I "värsta" fallet (KH 3 och pH 6.5) har du helt perfekt CO2-nivå (runt 30 ppm). Ingen fara för fiskarna.

Jag står dock lite frågande till hur du kan vara så bombsäker på att pH:t bara varierar mellan 6.5 och 7.0?

Det farliga i din ekvation är inte det låga KH:t utan mäsken och hur effektiv upplösning av gasen är. Kör man mäsk vill man gärna ha lite sämre upplösning och "slösa" lite gas för att inte riskera att mäsken en varm solig dag blir superpigg och gasar ihjäl fiskarna. Då kan inget KH i världen rädda firrarna.

Därför är KH inget viktig. Däremot är gasmängden du trycker ner i akvariet viktigt.
#21 - 15 juli 2008 19:29
Min avsikt är att inte köra mäsk utan att köpa en färdig anläggning med total koll. Känner att jag behöver den tryggheten som nybörjare. För närvarande betyde fiskarna lika mycket som växterna men framöver vill jag satsa på växterna, iallafall i ett kar. Men som läget är nu vill jag absolut inte kväva mina fiskar om risken finns.
//Inger
#22 - 15 juli 2008 19:54
Då är det relativt lugnt =) Mata på en bubbla/sek in i ytterfiltret och skippa pH-mätningar som jag gör.

Eller köp pH-controller och nojja över KH-förändringar.
#23 - 15 juli 2008 20:01
Snälla defdac, jag har bottenfilter inte ytterfilter, funkar det ändå? Därav har jag bara 50% av akvariet plantert och resten av växterna bundna vi rötter.
//Inger
#24 - 15 juli 2008 20:15
Har aldrig testat och jag känner på mig att det skulle kunna bildas stora gasfickor som ev skulle kunna stoppa vattenflödet så det är nog ingen jättebra idé.

En sk "trappa" brukar jag rekommendera till nybörjare. Garanterad och synbar upplösning men inte för mycket. Finns lite olika modeller, rektangulära eller cylinderformade:
http://home.socal.rr.com/tsuda/images/CO2_9.JPG
http://eccentric.cx/aquarium/images/20061102/co2reactor.jpg
#25 - 15 juli 2008 20:41
Jag kommer att åka ner till Zoo giganten i Lomma och hoppas att jag där kommer att få med mig greje som funkar. Tack för ert engagemang och kunnande, ennu en dag som givit mig kunskap.
//Inger

Annons