CO2 Reduseringsventil/magnetventil

#1 - 5 januari 2005 07:14
Hej jag har blivit fast i växtakvarie kör idag med mäsk och en reaktor men har svårt att hålla en jämn CO2 halt och Ph till följd att några fiskar dör ibland. Funderar på att bygga en annläggning med brandtub och undrar vart man kan köpa reduserngsventil och magnetventil 220 volt i Linköping med omnejd.

Går Biltemas reduseringsventil till MIG/Mag svets att andvända ?

Tacksam för svar

MVH

Lasse
#2 - 5 januari 2005 07:36
Enklast är nog att beställa grejer avsedda för endamålet från någon webbutik som tex www.aquaristic.net
#3 - 6 januari 2005 17:34
Tvivlar starkt på att MIG/MAG-gasklockan passar på en brandsläckare (det är en annan dimension på gängan för svetsgas än för kolsyra, en kolsyresläckare har samma dimension som kolsyra har som standard) Har för övrigt testat clas ohlson's och den passar inte, tror det är samma dimension som på biltemas.
Vill man komma undan billigast är det lika bra att beställa från aquaristic.net, AGA's kolsyreklockor kostar ca 800 kr. Chansar på att du får en komplett klocka med nålventil för ca 600 kr från aquaristic inkl frakt. Rätta mig om jag har fel :D
#4 - 6 januari 2005 19:08
Jag gjorde ett budgetbygge som har fungerat utmärkt i snart ett år.

Jag tog en kolsyresläckare som jag fått av en kompis och skruvade av slangen.
Magnetventil hade jag sedan tidigare. dom är för övrigt inte svåra att få tag på, det är bara att gå in på vilken tryck&pysfirma som helst och fråga lite trevligt om dom har någon begagnad eller oandvänd som dom kan tänkas sälja lite förmånligt.

Regulatorn som säljs på Biltema och Clas Ohlsson är av samma märke som några av dom man kan köpa på akvaristikföretag på kontinenten.
Nej gängan passar inte men man kan såga loss gängkoppen som sitter på slangen till brandsläckaren och skruva dit den på regulatorn. allt man behöver är en 13mm blocknyckel och ett skruvstäd. Det sitter en liten kulventil i regulatorn som man får hålla lite koll på när man tar bort orginalgängan.

Att ta bort stigarröret i släckaren anser jag vara onödigt då det handlar om att ta ut 6-7kg gas under loppet av ett år istället för 9-12 sekunder som den är ämnad för. Regulatorn blir inte nämnvärt kall under normal användning och ingen flytande komprimerad gas når upp till regulatorn.

jag köpte lite olika gängadaptrar och slangkopplingar på en byggfirma och en mässingnålventil för 29:- på en djuraffär.

Det finns ett hål i handtaget på brandsläckaren som man kan stoppa in sprinten i för att låsa den i öppet läge.

Hela kalaset gick loss på under 500:- Fungerar utmärkt.

Inte att förglömma. Snåla inte med gängtejp. 9:- och ett absolut måste.
#5 - 6 januari 2005 19:25
Tack för tipset, har gått och dratt mig för att beställa från aquaristic, får gå tillbaka till firman där jag köpte släckaren och be och få slangen till släckaren oxå :)
Har varit lite rädd för att pilla med grejjerna och använda "fel" grejjer då det är ca 80 bar i en fulltryckt kolsyresläckare på trycksidan.... men om detta funkar bra är jag väldigt tacksam plizken.
För övrigt har en hantverkare glömt sin skärbrännare på mitt jobb och vi har ingen aning om vem det är, ska nog fråga chiefen om jag inte kan ta klockan som sitter på gasflaskan, då slipper jag springa på clas ohlson :)
#6 - 6 januari 2005 19:33
[QUOTE=Adnan_]Tack för tipset, har gått och dratt mig för att beställa från aquaristic, får gå tillbaka till firman där jag köpte släckaren och be och få slangen till släckaren oxå :)
Har varit lite rädd för att pilla med grejjerna och använda "fel" grejjer då det är ca 80 bar i en fulltryckt kolsyresläckare på trycksidan.... men om detta funkar bra är jag väldigt tacksam plizken.
För övrigt har en hantverkare glömt sin skärbrännare på mitt jobb och vi har ingen aning om vem det är, ska nog fråga chiefen om jag inte kan ta klockan som sitter på gasflaskan, då slipper jag springa på clas ohlson :)[/QUOTE]

Jo det är ett jäkla drag i en brandsläckare så var försiktig.

Skärbrännare säger du. Hmm Vissa använder faktiskt kolsyra trots att det låter konstigt. Kolla det innan du skruvar isär regulatorn. Vanligtvis är det väl bara en gassvets med skärmunstycke och då är det acetylen och O2 men vem vet.
#7 - 6 januari 2005 19:48
Har kollat flaskan och det står inget alls på den, tror det är acetylen då det står en "luftburk" bredvid som gasen går genom innan skärmunstycket, men det står spec'at på klockan att den ska klara upp till 200 bar så bortsett ifrån att gängan kanske är fel kan det ställa till problem? gasklockorna är väl likadana konstruerade vilken gas det än är? förutom olika gängor då som vi redan konstaterat att det skiljer sig.
Syrgasflaskor och kolsyra har i alla fall samma gänga vad jag förstått.
#8 - 6 januari 2005 19:56
Citat
------------------------------
gasklockorna är väl likadana konstruerade vilken gas det än är?
-------------------------------

Låter troligt.
#9 - 7 januari 2005 11:26
Hmm nej inte riktigt det är så att vissa klockor faktisk är utformade efter den flaska(gas) den innehåller, det är gängan som är kruxet till klockerna vissa är höger gängade vissa vänster nandra är vänster med större gänga vissa mindre med vänster osv.

men det är bara att prov och se om den passar
#10 - 7 januari 2005 15:31
[QUOTE=peterhaack]Hmm nej inte riktigt det är så att vissa klockor faktisk är utformade efter den flaska(gas) den innehåller, det är gängan som är kruxet till klockerna vissa är höger gängade vissa vänster nandra är vänster med större gänga vissa mindre med vänster osv.

men det är bara att prov och se om den passar[/QUOTE]

Det vi kom fram till var just det. =)

citat
--------
gasklockorna är väl likadana konstruerade vilken gas det än är? förutom olika gängor då som vi redan konstaterat att det skiljer sig.
Syrgasflaskor och kolsyra har i alla fall samma gänga vad jag förstått.
---------

Annons