Jag kan bidra med att säga att jag gillar detta grundreceptet:
5L vatten
1dl havregryn
10g ''färsk/blöt'' jäst
5ml bikarbonat
tycker det slår mina tidigare recept med torrmjölk med hästlängder iaf.
Om man vill köra torrjäst till det istället så motsvarar 10g blöt ca 1 tsk torrjäst tycker jag. Jag föredrar blöt då jag tycker den varar lite längre. Men har kanske bara inbillat mig det.
En bra tumregel kan vara att hålla ration mellan vatten och socker på 1dl socker till en liter vatten, då kan det inte bli högre alkoholhalt än 10%, det är runt 10% sträcket som alkoholen är skadligt för jästen, man undviker då detta och jästen som blir kvar i botten på flaskan/dunken gör nästkommande laddning bättre =) Ett annat tips kan vara att ha två dunkar och en reningsflask med backventiler mellan alla(så man inte förlorar tryck när man kopplar bort en). På så sätt kan man hålla mängden co2 på en jämnare nivå vilket kan vara fördelaktigt i vissa fall =)
Reaktorer är jättebra, men ska man hålla på o stänga av o på på natten så skulle jag nog spara pengarna och köpa ett redigt co2 system med tub o grejer ist. Har själv sprängt en del dunkar genom att korka igen dem under natten(om inte så lär man iaf korta ner tiden tills det börjar läcka). En ''syresten'' vid utblåset från en pump/filter brukar dock duga bra =) något att föredra isf är en som verkligen gör små bubblor, dvs en som är gjord av tex citronträ. Med tanke på den lilla flaskan du tänkt använda så misstänker jag att du tänker ha det till ett relativt litet kar? då kan det vara värt att tänka på att co2 nivåerna lätt blir väldigt höga mycket enklare i små kar, men 1,5l borde dock inte kunna ställa till några direkta problem ens i väldigt små kar.