CO2-reaktor till innerfilter

#1 - 30 januari 2006 11:21
Vem var det nu igen som uppfann den där smarta och enkla innerfilters-PET-reaktorn med en slangbit i? Länk till bilden vore inte dumt =)
#2 - 30 januari 2006 12:40
Jag kanske skulle förtydliga. Det har gjorts en hel del dedikerade mikrobubbelreaktorer på sistone, men den här jag efterfrågar är bra för dom som bara har ett innerfilter men vill få både cirkulation i akvariet och bra upplösning.
#3 - 30 januari 2006 13:08
Tror att det kan ha varit min lilla "uppfinning" du syftar på.
Jag har tyvärr ingen bild (fixar en liten skiss och lägger upp, håll ut).
Jag använder den inte nu av utseende skäl, men funderar på att tillverka en lite snyggare.

Idén var mycket enkel. En 0.5l PET, upp och ner med korken kvar.
Två hål i sedan på flaskans botten (som är uppåt eftersom flaskan är upp och ner).
En slang från innerfiltret genom ett av hålen, bara precis in i flaskan.
En slang från flaskans topp, ut ur det andra hålet.
Jag hade min CO2 in i insuget på innerfiltret men det går väll bra att dra in en slang i flaskans kork, bara man går in längre än slangen som går ut ur flaskan.

Skiss kommer.
#4 - 30 januari 2006 13:11
Kalas, ja det var den =) Var inne och letade på din hemsida men hittade den inte så jag antog att jag mindes fel.
#5 - 30 januari 2006 13:47
Då så, en liten skiss på hur jag gjorde.

Jag gjorde hålen för slangarna med en kniv så dom blev inte helt täta. det gjorde att det blev lite rap funktion av det hela.
Flödes minskningen blev marginell, men jag antar att det beror lite på "ut-slangen" (hur långt ner i halsen på flaskan, snittet diagonalt/rakt) hur mycket flödet påverkas.
Jag ska försöka komma i håg att ta en "torr-bild" på den verkliga reaktorn när jag kommer hem.

Jag har lite planer på att försöka göra en lite mer sofistikerad/snyggare variant av reaktorn genom att använda VP-rör istället för slang och så något snyggare än en PET-flaska.
#6 - 30 januari 2006 14:06
En loopback från toppen av reaktorn till pumpens utblås vore nog ganska bra också, sålänge det inte blir för mycket restgas.
#7 - 30 januari 2006 14:36
Om jag minns rätt, så fick jag en liten gasficka men den höll sig rätt konstant, med någon enstaka rap någon gång.
#8 - 30 januari 2006 17:54
heh. tack till defdac som frågade för mig; så man slapp se ut som en nybörjare och fråga dumma frågor i nya trådar :D .. och tack till heeke som fixade bilden! .. nu gäller det bara tillverka den också.
#9 - 30 januari 2006 20:05
vilken kanon idé!! jag brukar ligga sömnlös om nätterna bara för att komma på
en reactor med bästa möjliga upplösning... den här verkar inte så dum!!
#10 - 30 januari 2006 21:11
Frågan är väl hur man kan förbättra den bra idéen genom att göra den lite mera "utseende" vänligt. Har ju redan en mackapär för mycket i karet (innefilter) så man vill kanske inte ha en pet-flaska hängandes där också. Undrar om det finns nått glas-aktigt som man kan använda? iofs svårt att skära då :D
#11 - 30 januari 2006 21:15
Hehe men det är väl snyggt med lite cola reklam i karet :)
#12 - 30 januari 2006 23:05
du kan ju alltid borra i en glasflaska

ta en gammal så kan den fungera som dekoration samtidigt :P
#13 - 31 januari 2006 06:45
Jag funderar på "Brämhults" (tror jag dom heter) juice-flaskor. Dom är lite snyggare än vanliga PET :D.
Sen lite VP-rör istället för slang.

(Sorry, glömde fotot på reaktorn irl, gör ett nytt försök i kväll)
#14 - 31 januari 2006 11:43
Borde man inte kunna få tag på någon sten imitation i plast eller dyl som är ihålig. Då blir den "osynlig".

/viggen_l
#15 - 1 februari 2006 21:54
När jag ändå byggde en "fin-variant" av reaktorn så passade jag på att ta lite bilder och lägga en beskrivning på min hemsida
Byggbeskrivning av CO2-reaktor till innerfilter
Kanske blir det i framtiden en version 2, med loop-back av restgas. Jag har ju dock inte så hög CO2 tillförsel så jag tror inte jag behöver det.
#16 - 2 februari 2006 08:39
Pilarna går ju åt fel håll. Jag känner mig extremt dum men fattar inte hur det funkar...

Va gör den här manicken?
#17 - 2 februari 2006 08:59
Vattnet pumpas in i ena änden (den med kort slangstump), övertrycket i flaskan gör att vattnet måste leta sig ut genom den långa slangstumpen. Mixa in lite CO2-bubblor i utströmmen från filtret så har du fått en reaktor där CO2-bubblor virvlar omkring tills dom är upplösta eller klarar att leta sig ut genom den långa slangstumpen.
#18 - 2 februari 2006 09:03
.. och så är den snygg oxo. :)
#19 - 2 februari 2006 09:07
AHAAA! Flaskan sitter inne i akvariet och innehåller ingen mäsk. CO2 kommer från en tub utanför. Det är vatten som går genom reaktorn.

Nu trillade poletten ner. Och ljuset tändes. Och ögona strålar av klarhet. Tack!

Mina små minibubblor från en syresten löser sig innan de når vattenytan. Men det är skillnad på 54 L och flera hundra liter
#20 - 2 februari 2006 09:59

Mina små minibubblor från en syresten löser sig innan de når vattenytan

Har du någon länk till den syrestenen? Är det typ alträ eller hur lyckas du få så extremt små bubblor så dom hinner lösas upp?
#21 - 2 februari 2006 12:15
Det är en helt vanlig liten blå syresten för ett par kronor. Kopplad till en 1,5 liters petflaska med 1 liter vatten, 1/2 kryddmått jäst, 1 tesked bakpulver och 1 dl socker. Stenen sitter 20 cm under ytan och man ser hur bubblorna försvinner innan de når ytan.

I förrgår mätte jag pH och KH och tabellen säger att CO2 ligger på 9 mg/l. Inte så lågt. Karet är 54 L.
#22 - 2 februari 2006 18:33
man skulle kunna ha en alträbit inuti och ett ytterligare hål längstner på fllaskan som man trär igenom co2 slang och kopplar på....

istf. att köra in co2-n i filtret då...
#23 - 2 februari 2006 18:41
Du kan även borra ett litet hål i reaktorns tillförselslang och göra den lite smalare där du gör hålet och matar in koldioxiden, då får du en enkel venturi:
http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&lr=&q=venturi
#24 - 2 februari 2006 19:09
Den reaktorn jag lagt in bild på är aldrig körd i karet, men jag hade varianten på skissen förut, med PET och slang.
Den löste all CO2 jag tillförde, inte en enda lite bubbla smet ut (mer än när det var lite läckage vid en slang genomföring). Det bildades en gasficka högst upp men den höll stabil "storlek".
Nu kör jag ju inte mer än kanske 1 bubbla/sek som mest (som jag matar i filtrets innsug), men för den mängden så är den suverän.
Den "nya" reaktorn hamnar i karet vid vattenbyte i morgon, den är lite större, så det borde bli en mindre gasficka tycker jag.
#25 - 3 februari 2006 22:52
Nu är den nya reaktorn i karet. Det blev en rejäl gasficka bara på en halvtimme. Iofs är det mesta syre då jag gjorde ett vattenbyte sammtidigt.
Får de om jag blir tvungen att göra en loopback i morgon innan jag far på semester (ska bli jobbigt att åka bort, Sri Lanka 2v ursch ;))
#26 - 3 februari 2006 23:24
Hehe, inte blev det imorgon heller. Flytkraften blev så stor i reaktorn att den lossnade från innerfiltret.
En loopback från toppen av reaktorn till innerfiltrets venturi blev lösningen.
Jag la en sten i reaktorn också för att den inte ska "vrida upp sig" av den gasficka som ändå bildas.
#27 - 4 februari 2006 10:26

ska bli jobbigt att åka bort, Sri Lanka 2v ursch

Ja usch, men 2 veckor går ganska fort ;D

Annons