Co2 reaktor av ett sandfilter

#1 - 23 oktober 2003 13:00
Jag har suttit och kollat runt lite på DIY extern reaktorer för Co2 och kommit fram till att ett fluridiserande sandfilter borde fungera.

Ok, jag kommer få modifiera den lite lätt. Min tanke är att på lämpligt sätt få ner gasen i ingånde vatten.
Vattnet trycker ner gasen i sanden där den borde finfördelas bra och följa med utgånde vatten.

Vad tror ni om detta, kan det vara värt att testa?
#2 - 23 oktober 2003 13:01
allt är värt att testa, minst en gång =)
#3 - 23 oktober 2003 13:07
Låter jätteintressant! Berätta gärna hur det går allteftersom.
#4 - 23 oktober 2003 13:12
Det skall jag gärna göra, om ni känner för det får ni gärna bomba mig med lite länkar till DIY reaktorer så får ag kanske lite tips om hur jag skulle göra.

Det enda problemet jag kan tänka mig är att gasen stiger mot pumpen, men då borde det bara vara att sätta en större pump alternativt att låta pumpen ligga under reaktorn så att gasen inte stiger.
#5 - 23 oktober 2003 13:19
Det jag direkt funderade över är att om man t ex släpper ut en gasbubbla i en sandbotten så kommer den stiga upp ganska snabbt genom bottnen och ut ur akvariet. Borde vara liknande i ett fluidiserande sandfilter även om bubblan kanske virvlar omkring en stund innan den smiter ut ur sandfiltret.

Även om du har filtret under sandfiltret så kommer bubblan följa med vattenströmmen neråt (jag själv släpper in 2 bubblor i sekunden i insuget till min Fluval404 och den står under akvariet).
#6 - 23 oktober 2003 13:27
Hej

Ett sista svar innan jag avregistreras.

"Vattnet trycker ner gasen i sanden där den borde finfördelas bra och följa med utgånde vatten."

Jag är ganska så övertygad om att det inte går, när en bubbla går genom sanden växter den i uppåtgående riktning. Detta tangerar det examensarbete som jag gjort, men då var det två-fas(sand och luft) och nu är det tre-fas(vatten, sand och gas). Men resultatet blir likadant, d v s bubblan växter den finfördelas inte. Vid en lågt genomflöda kan du få bubblorna mindre och även med att designa "distrubuted plate" på ett fördelaktigt sätt kan bubblornas storlek påverkas. Men de kommer inte att finfördelas på det sätt som du önskar, detta är mina misstankar.

Prova får du se hur resultatet blir.
#7 - 23 oktober 2003 13:28
kanske om du häller ner lite "makaroner" i bottnen på sandfiltret, som sprider vattnet, och också CO2 lite jämnare?
eller kanske en syresten i bottnen på sandfiltret som finfördelar CO2 innan det går in i sandfiltret. Ju mindre bubblor, desto saktare åker de uppåt..
#8 - 23 oktober 2003 14:47
Ursprungligen skickat av R.Be

Hej

Ett sista svar innan jag avregistreras.

Varför ?
Du är ju våran akvariekemiguru [:-24]
#9 - 23 oktober 2003 14:56
Ops glömde svara på inlägget .
Jag har varit inne på samma spår filtrena jag tänkte på är 1dm i diameter och 1,5 höga och drivs med en externpump.
om jag fyller det filtret med biobollar så borde det funka till en swimingpool.
Man pumpar in vattnet i toppen av röret.
jag har inte filtrena i min ägo än men jag ska försöka övertala ägaren till dem att sälja dem billigt till mig för de står och skräpar i källaren i en zoobutik.

Ps. jag vet inte om jag vågar prova med ett kh på 2-2.5
Ds.
#10 - 24 oktober 2003 08:23
R.Be: Låt mig se om jag uppfattat dig rätt.
Först pressas gasen in i vattnet, sedan igenom sanden. Skillanden mellan sand och ex biobollar torde vara att sanden virvlar runt. Så vad du tror borde hända är att sanden glider undan då gasen stiger?
Om detta stämmer (jag kan se logiken i detta) borde inte reaktorn fungera särskilt bra.
Men om det istället fungerar så här så är det än god ide.
Just därför att sanden vivlar runt så slår den sönder gasbubblorna till mindre bubblor.

Då jag tyvärr inte har byggt någon reaktor innan kan jag inte jämföra om den är bra funktion eller inte, men jag tror jag testar ändå.
vilken DIY reaktor fungerar bäst enligt er?
#11 - 24 oktober 2003 12:15
Hej

Jag tycks finns kvar än.

Vattnet passerar genom partiklarna, jag har själv detta men i akvariet. Det är en fluidiserande botten och sanden uppträder som en fluid(inte solid). När du petar in gasen så kommer bubblorna att växa uppåt som jag skrev tidigare och detta har att göra med ytspänningen på bubblan och tryckfallet över bädden(sanden). Får du inte ett jämttryckfall över bädden, d v s att "hålen" i "distrubuted plate" är för stora eller felfördelade kommer du att få en jättebubbla som kommer upp med jämna mellanrum. Detta får jag när jag kör luft i min fluidiserande botten och orsaken är ett ojämttryckfall över bädden.

Egentligen är detta lite väl avanserat för att enkelt beskriva med några rader, men det finns litteratur men då krävs det nog att du läst allt vad fysik heter på gymnasiet och något år på universitet/högskola.

Sedan passar all sand inte för ändamålet, partikelns svärisitet. Får ej vara för kantiga.

Jag har tidigare rekomenderat boken och gör det för sista gången:
Aquatic system engineering: devices and how they funktion av P. R. Escobal. Där finns lite om Fluidized beds men även om CO2-tillförsel och beräkningsmodeller.

Annons