co2- Ramlösa!

#1 - 5 maj 2004 07:12
Läser i ett häfte jag fått nån gång av en akvarist. Står faktikst häll i ramlösa. Om man är ute efter att sänka pH. Låter ju ganska troligt eller vad säger ni....Någon som har tips på dosering i så fall....
#2 - 5 maj 2004 07:20
Jo det funkar men det blir VÄÄLdigt dyrt.
#3 - 5 maj 2004 07:21
Använd mäsk istället.
#4 - 5 maj 2004 07:46
Jag tror inte det funkar att hälla i Ramlösa för sänka pH, om du inte redan har 8.3 eller högre!

Detta eftersom att CO2'n i Ramlösa och liknande bordsvatten snabbt försvinner ur akvariet till atmosfären - men de *mängder* av bikarbonat och kalcium som finns i bordsvatten, de blir kvar. Naturligt pärlande bordsvatten som Ramlösa är alltså egentligen grundvatten ur områden med kalkrik berggrund, som är övermättat på koldioxid.

Möjligen kan det funka att använda de bordsvatten som bara är kolsyrat kranvatten, och inte innehåller mycket kalcium, bikarbonat, och salt.

Tips: testa att låta ett glas bordsvatten stå ute i ett dygn, gärna med luftning, så koldioxiden försvinner till atmosfären. Mät sen pH.

#5 - 5 maj 2004 08:03
Ramlösa innehåller inte Bikarbonat.

Edit:
Ops fel av mig har bara annat namn på flaskan :-)
Sorry
#6 - 7 december 2006 14:58
väldigt gammal tråd, men jag sökte och fann denna.

slog mig att jag har en sodastreamer hemma.

Kan man ta det vattnet (med "bubblor" och hälla i karet ??
#7 - 7 december 2006 15:10
Ja, men samma problem kvarstår att om man häller i kolsyrat vatten så kommer det sedan gå relativt fort innan det har luftats ur eller växterna tagit upp det. Man behöver ha en kontinuerlig tillförsel av CO2 för att det ska fungera. Annars får man lätt problem.

Annons