Hur som helst så syftade jag även på att det bör vara svårare att hålla ett akvarium fint då man göder med PMDD och CO2 för fullt.
Jag, och alla växtakvarister i hela världen, säger bestämt att det är precis tvärtom.
Du har bara missat något i skötseln som gjort att växterna trivs sämre än algerna. Det brukar vara CO2 det felar på i det läget om man fulldospulsat med PMDD.
Detta pga att alla växter (och alger), får en väldig fart, och allt händer väldigt fort.
Om växterna får en väldig fart så kommer du trimma ner halva växtmängden en gång i veckan och då kommer inga alger ha en chans.
Dock så måste man använda sig av CO2 etc för att uppnå ett jättefint akvarium.
Nej men däremot så måste du tänka om skötseln i ett växtakvarium helt mot allt du tidigare lärt dig.
Om du stänger av hjärnan och glömmer var du lärt dig så kan jag berätta om två metoder som garanterat kommer få dina växter lyckligare och du kommer få ett jättefint akvarium. Försök inte kombinera dessa metoder med dina egna idéer och tidigare erfarenhet av akvarier. Kör dom till punkt och pricka och du kommer har ett lyckat växtakvarium:
1) Estimative index. Ett 50% vattenbyte en gång i veckan. Rejält med CO2 tills växterna bubblar. Dosera alltid gödning för hela akvarievolymen så fort växterna slutar bubbla. I ditt fall med 0,5 watt/liter och perfekt CO2-halt via kontroller tippar jag på att det blir ungefär en fulldospuls varannan dag.
2) Walstad/low-tech. Så få vattenbyten som är möjligt, bara i sambans med att du rotar upp växter och måste skrubba alger/göra rent filter. Bottnen görs med 2,5 cm jord toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus. Plantera tätt med snabbväxare från start och fasa in roligare växter efter hand.
ja, jag tycker att växterna uppvisar flera symtom på näringsbrist, då blad är ljusa, klena och vissa röda. Jag har nog lite svårt att acceptera detta bara pga att jag öser i PMDD för fullt.
Testa dubbel fulldospuls 3 ggr i veckan isåfall. Har du näringsbrist så är ju svaret mer näring.
Ett hungrigt växtakvarium är svårt att mätta när man kör mycket ljus. Det är få som orkar det och tycker det är kul i längden. Tillslut tar man sitt förnuft till fånga och går ner i ljusmängd om man tycker allt går för fort.
Jag har nu dubblat nitratdosen, och ska prova öka på fosfaten också. Kan det förresten vara dåligt att även ha i en aning MgSO4 och K2SO4 ? När jag beställde PMDD så valde jag även dessa. Jag har läst att det i vissa fall kan vara nödvändigt.
Det låter vettigt!
Vad menar du med falsk säkerhet? Att man tror att allt blir bra bara för att CO2-nivån är bra?
Falsk säkerhet är när du tror att dina inrattade 6,5 i pH tillsammans med ditt uppmätta KH ger dig bra CO2-nivå. Två osäkra mätvärden.
Det är bättre att tejpa för pH-värdet med ogenomskinlig tejp, glömma KH:t och börja vrida ner pH-controllern snäpp för snäpp tills att växterna börjar bubbla bra.
Jag ska testa att ha i PMDD endast när bubblet slutat.
Du har inte bra bubbel om du har problem med alger. Ös på med mer CO2.
Men även om växterna bubblar så kan det väl råda brist på ex fosfat eller nitrat?
Ja men då bubblar dom väldigt dåligt, dvs egentligen "Nej". Om det bubblar
bra så kan det inte vara brist på något alls.