CO2, PMDD -> algkatastrof! ?

#1 - 15 januari 2006 11:32
Hej!

Akvarium:
310 liter
0,5W/l (3 aquarelle, 1 marine glo. Tänt 11h/dygn)
Ytterfilter 1050 liter/h, (+ pumpen till CO2-reaktorn)

1/4 av bottenytan är täckt av jättevallsneria. Tre ganska stora anubias, och en ozelot som är döende. 13 danior, 10 kardinaltetra, 3 malar.


Flera av er har säkerligen sett alla mina trådar som handlar om CO2, och belysning etc. Jag har även läst och frågat ganska mycket om PMDD och andra "indirekta" algbekämpningsmedel.

Som det ser ut nu så har jag fått en stabil CO2-nivå, där pH alltid ligger på 6,5-6,6. CO2-tillförseln är reglerad av en kontroller. Jag har även byggt en egen CO2-reaktor som verkar fungera tillfredställande. CO2-nivån har varit stabil i 3 veckor nu.

Jag bytar nu vatten en gång i vekckan, 50%, och har i 3 fulldoser PMDD i veckan.

Växterna bubblar väldigt fint och verkar trivas. Dock så verkar även alger trivas väldigt bra.

Innan jag åkte iväg på semester, den 5 januari, så rensade jag hela akvariumet. Jag klippte bort fula blad, och blad med toffsalger på. Slamsög även botten ytligt. Jag rengjorde även rutorna invändigt.

Då jag varit på semester har en kompis skött matning och PMDD.

Nu när jag kommit hem, en vecka senare, så är rutorna helt gröna, hälften av anubias blad är fulla med toffsalger och många blad på vallsnerian är angripna. Även botten har fått en något grön färg.

http://img376.imageshack.us/img376/6924/dsc002388wd.jpg

Vad ska jag göra nu då... tar det lång tid innan man kan anse näringsnivåerna vara stabila? eller vad gör jag för fel?
#2 - 15 januari 2006 16:10
Hej!

Det är aldrig problemfritt att köra full fart på växterna som vi gör. man får vara en liten trädgårdsmästare och pyssla hela tiden.

ett sätt att komma fram till problemet är att ta reda på exakt vad din kompis gör annorlunda. Det ät tex lätt att mata för mycket.

Annars är att tips att gå ner till 9 tim belysning per dag och se om det hjälper.

Anubias kan gärna stå lite skuggigt för det blir annars lätt alger på bladen.

Urban
#3 - 15 januari 2006 17:56
Hehe jag tror kompisen lekt lite för mycket med maten 8)
#4 - 15 januari 2006 17:59
Framförallt ser det ut som ganska massiv PO4-brist. Toffsalger sätter sig gärna på långsamväxare som inte växer optimalt, förmodligen pga för låg fosfathalt i ditt fall om du är stensäker på att CO2-halten varit bra (dvs är nybörjare 8)
#5 - 16 januari 2006 09:10
Jag kanske ska nämna att jag inte tror att kompisen gjort något fel. Jag syftade mer på att det gått en vecka utan att jag rengjort någonting. Problemet fanns ju innan jag åkte på semester också, men då rengjorde jag rutor etc hela tiden.

Jag vet att det inte är helt "ofarligt" att få igång ett grönt växtakvarium, eftersom det krävs höga näringsnivåer osv. Men jag vet också att många har lyckats, och att det inte är omöjligt.

Se här, en film som BluesBoy lagt upp i ett annat inlägg. Att få ett akvarium så här rent och fint är dock oändligt långt borta för mig, det känns nästan omöjligt.

http://www.bluesboy.se/movies/fotosynexpr.wmv
(verkar funka lite dåligt, men det man ser är ett väldigt rent och vackert akvarium)

Fosfatbrist säger du. Om jag minns rätt så ingår KH2PO4 i standard-PMDDreceptet, vilket innebär att jag redan göder med detta. Ska jag verkligen behöva ösa i mer av detta?

Jag kan ju också nämna att algproblemen inte varit alls så här stora innan jag började använda PMDD. Kanske för att allt går så mycket fortare nu? eller för att jag göder fel....jag vet inte.
#6 - 16 januari 2006 09:16


Jag vet att det inte är helt "ofarligt" att få igång ett grönt växtakvarium, eftersom det krävs höga näringsnivåer


Då har du fått något *seriöst* om bakfoten eftersom PMDD med estimative index håller näringsnivåerna betydligt lägre än vad du normalt sett har i ett fiskakvarium. Skillnaden är att du ser till att hålla nivåerna stabila och att näringen är i ickeorganisk form som växterna kan ta upp istället för organiskt nitrat och fosfat från fiskarna som växterna inte kan ta upp.

Det har dessutom inget med ditt problem att göra, du har ju för låga näringsnivåer som synes på växterna.



Att få ett akvarium så här rent och fint är dock oändligt långt borta för mig, det känns nästan omöjligt.


Ja om du fegar med nitrat och fosfat så kommer du garanterat inte komma dit.



Ska jag verkligen behöva ösa i mer av detta?


Om du har näringsbrist så behöver du ösa i mer näring ja.



Jag kan ju också nämna att algproblemen inte varit alls så här stora innan jag började använda PMDD.


Ja något gör du fel helt klart.

Som nybörjare gör man alltid fel med CO2, speciellt med pH-controller som ger falsk säkerhet till nybörjare.

Fulldospulsa och vrid ner pH:t till växterna bubblar. Skit i CO2-tabellen. Låt kontrollern hålla det pH du får bubbel vid och om bubblet några dagar senare slutar så häver du i en fulldospuls till, osv.
#7 - 16 januari 2006 11:15
Okej. Det där med estimative index har jag inte hört något om innan, men jag tror jag förstår vad du menar. Hur som helst så syftade jag även på att det bör vara svårare att hålla ett akvarium fint då man göder med PMDD och CO2 för fullt. Detta pga att alla växter (och alger), får en väldig fart, och allt händer väldigt fort. Dock så måste man använda sig av CO2 etc för att uppnå ett jättefint akvarium. Nått sånt?

ja, jag tycker att växterna uppvisar flera symtom på näringsbrist, då blad är ljusa, klena och vissa röda. Jag har nog lite svårt att acceptera detta bara pga att jag öser i PMDD för fullt.

Jag har nu dubblat nitratdosen, och ska prova öka på fosfaten också. Kan det förresten vara dåligt att även ha i en aning MgSO4 och K2SO4 ? När jag beställde PMDD så valde jag även dessa. Jag har läst att det i vissa fall kan vara nödvändigt.

Vad menar du med falsk säkerhet? Att man tror att allt blir bra bara för att CO2-nivån är bra?

Jag ska testa att ha i PMDD endast när bubblet slutat.

Men även om växterna bubblar så kan det väl råda brist på ex fosfat eller nitrat?
#8 - 16 januari 2006 12:04


Hur som helst så syftade jag även på att det bör vara svårare att hålla ett akvarium fint då man göder med PMDD och CO2 för fullt.


Jag, och alla växtakvarister i hela världen, säger bestämt att det är precis tvärtom.

Du har bara missat något i skötseln som gjort att växterna trivs sämre än algerna. Det brukar vara CO2 det felar på i det läget om man fulldospulsat med PMDD.



Detta pga att alla växter (och alger), får en väldig fart, och allt händer väldigt fort.


Om växterna får en väldig fart så kommer du trimma ner halva växtmängden en gång i veckan och då kommer inga alger ha en chans.



Dock så måste man använda sig av CO2 etc för att uppnå ett jättefint akvarium.


Nej men däremot så måste du tänka om skötseln i ett växtakvarium helt mot allt du tidigare lärt dig.

Om du stänger av hjärnan och glömmer var du lärt dig så kan jag berätta om två metoder som garanterat kommer få dina växter lyckligare och du kommer få ett jättefint akvarium. Försök inte kombinera dessa metoder med dina egna idéer och tidigare erfarenhet av akvarier. Kör dom till punkt och pricka och du kommer har ett lyckat växtakvarium:

1) Estimative index. Ett 50% vattenbyte en gång i veckan. Rejält med CO2 tills växterna bubblar. Dosera alltid gödning för hela akvarievolymen så fort växterna slutar bubbla. I ditt fall med 0,5 watt/liter och perfekt CO2-halt via kontroller tippar jag på att det blir ungefär en fulldospuls varannan dag.

2) Walstad/low-tech. Så få vattenbyten som är möjligt, bara i sambans med att du rotar upp växter och måste skrubba alger/göra rent filter. Bottnen görs med 2,5 cm jord toppat med 2,5 cm 2-3 mm grus. Plantera tätt med snabbväxare från start och fasa in roligare växter efter hand.



ja, jag tycker att växterna uppvisar flera symtom på näringsbrist, då blad är ljusa, klena och vissa röda. Jag har nog lite svårt att acceptera detta bara pga att jag öser i PMDD för fullt.


Testa dubbel fulldospuls 3 ggr i veckan isåfall. Har du näringsbrist så är ju svaret mer näring.

Ett hungrigt växtakvarium är svårt att mätta när man kör mycket ljus. Det är få som orkar det och tycker det är kul i längden. Tillslut tar man sitt förnuft till fånga och går ner i ljusmängd om man tycker allt går för fort.



Jag har nu dubblat nitratdosen, och ska prova öka på fosfaten också. Kan det förresten vara dåligt att även ha i en aning MgSO4 och K2SO4 ? När jag beställde PMDD så valde jag även dessa. Jag har läst att det i vissa fall kan vara nödvändigt.


Det låter vettigt!



Vad menar du med falsk säkerhet? Att man tror att allt blir bra bara för att CO2-nivån är bra?


Falsk säkerhet är när du tror att dina inrattade 6,5 i pH tillsammans med ditt uppmätta KH ger dig bra CO2-nivå. Två osäkra mätvärden.

Det är bättre att tejpa för pH-värdet med ogenomskinlig tejp, glömma KH:t och börja vrida ner pH-controllern snäpp för snäpp tills att växterna börjar bubbla bra.



Jag ska testa att ha i PMDD endast när bubblet slutat.


Du har inte bra bubbel om du har problem med alger. Ös på med mer CO2.



Men även om växterna bubblar så kan det väl råda brist på ex fosfat eller nitrat?


Ja men då bubblar dom väldigt dåligt, dvs egentligen "Nej". Om det bubblar bra så kan det inte vara brist på något alls.
#9 - 16 januari 2006 12:25
Ja....det där var ju ett ganska uttömmande svar.

Det är mycket möjligt att jag fått ett och annat om bakfoten, men jag försöker lära mig ;).

Jag har ganska svårt att se om växterna bubblar "bra" eller "dåligt" eftersom jag inte är särskilt erfaren av detta. Jag tycker dock att de bubblar på väldigt fint i mellanåt. Med detta menar jag att det ständigt kommer bubblor från bladen, ofta i långa "strängar" som bildar ett mönster på ytan.

Jag ska försöka glömma allt jag lärt mig, och följa det första allternativet. Det här med low-tech tycker jag verkar skumt.

Av någon anledning så gav min pump till CO2-reaktorn precis upp, så jag måste försöka få ordning på den nu också.

Kan det vara så att en sorts växt bubblar fint och trivs, medan en annan lider av näringsbrist? Jag tycker nämligen att min vallsneria bubblar mycket mer än anubias.

Jag var förresten inne i ditt galleri, defdac. Väldigt fina bilder där. Hur länge har du odlat det gräset i 310-literskaret? Sen undrar jag om du någon gång rengör växter, rutor etc? eller det mesta håller sig rent pga fin stabilitet?

EDIT: Nu har jag lyckats få jordfelsbrytaren att gå också :P. Pumphuvet är sönder! Sladden som går in är sprucken. Problemet är att det är helgjutet, så det går nog inte att laga. Kan man någonstans få tag på nytt _billigt_ ?
#10 - 16 januari 2006 12:58


Jag har ganska svårt att se om växterna bubblar "bra" eller "dåligt" eftersom jag inte är särskilt erfaren av detta.


Det tycker nog de flesta. Några vill nog gå så långt som att säga att det är ett dåligt sätt. Bubbelband kan man inte gå på eftersom dom bara uppkommer på skador. Nyper du av en stängselväxt och det inte sipprar ut syre så kan du utgå ifrån att något är rejält galet.

När jag hade som svårast att få igång bubblet i mitt akvarium för några månder sen så bubblade det inte ens efter vattenbyte och när jag klippte gräset så fick bara enstaka avklippt strå en liten bubbla. Normalt sett har nästan vartenda nyavklippt strå en liten bubbla på toppen.

Just nu kollar jag in mina lite svårare växter för att avgöra om jag kör för snålt, typ Rotala wallichii, Micranthemum umbrosum och Micranthemum micranthemoides. Dessa blir dessutom snabbt bleka om nosen om jag snålar med PMDD.



Med detta menar jag att det ständigt kommer bubblor från bladen, ofta i långa "strängar" som bildar ett mönster på ytan.


Det låter lovande.

Just Anubias som du visar på bilden har jag själv aldrig lyckats få speciellt algfria i direkt ljus, dom växer för sakta och det är en väldigt vanligt återkommande fråga på internationella forum hur man ska hålla dom rena och fräscha. Tror svaret på det brukar vara att man ska ha dom under/i skuggan av andra växter. Många använder blekmedel på dessa eftersom dom har så tjocka tåliga blad, men jag tycker det är lite fusk. Det funkar ganska bra att ta upp algdrabbade Anubias i ett växthus som inte är alltför fuktigt. Då brukar det gå att stryka bort dom hyffsat enkelt efter några veckor.



Hur länge har du odlat det gräset i 310-literskaret?


Jag har haft det ett tag nu, tror du kan följa tillväxtförloppet hyffsat bra om du gå nerifrån och uppåt i galleriet. Om du gillar gräs ska du kolla M.W.s galleri här på forumet. Han har läskig fjutt på det.



Sen undrar jag om du någon gång rengör växter, rutor etc? eller det mesta håller sig rent pga fin stabilitet?


Ja det är det enda jag håller på med nuförtiden känns det som. Inga alger försvinner av sig själv. Det är bara att skrubba sig lycklig (glas, inredning och utrustning) med efterföljande stort vattenbyte. Däremot gör jag aldrig rent växter, angripna delar trimmar jag bort.

Stabilitet har jag inte haft på länge, jag experimenterar för mycket, glömmer ofta att göda och har en kass nålventil som är omöjlig att fininställa, kassa timrar och en lysrörsramp som håller på och ramla i bitar. Lyckas jag är det mer tur än skicklighet, och tur har jag haft väldigt lite av det senaste året. =)
#11 - 19 januari 2006 13:03
Jag har nu gått enda ner till 6,3 i pH. Fiskarna ser ut att må bra, så det verkar fungera.

Jag har nu även konstruerat en ny reaktor då mitt förra pumphuvud gav upp. Gasen kommer nu in i en flaska där de virvlar runt ett tag, för att sedan ledas ut i ytterfiltret. Då och då kommer det ut en massa gas från ytterfiltret (troligen CO2). Denna gas sammlas i en köp-reaktor från aquamas, där den åker runt ett tag. Jag vet inte hur effektiv denna metod är, men det fungerar.

Kan det vara skadligt för bakterier etc i ytterfiltret om där samlas för mycket koldioxid?

Jag häller nu i en fulldos PMDD varannan dag, vilket konstigt nog verkar vara för lite. Kanske hade det blivit bättre och jämnare om man istället hällde i ½ fulldos varje dag?
#12 - 19 januari 2006 13:12


Kan det vara skadligt för bakterier etc i ytterfiltret om där samlas för mycket koldioxid?


Med låg syrehalt pga mycket mulm som ska brytas ner och en massa CO2 ovanpå det kan det nog bli aningens för dåliga förhållanden. Men jag har kört gas igenom mitt ytterfilter länge med lyckat resultat och rap varje kvart. (numera testar jag dock mikrobubbelsventuriloopbackreaktor).



Kanske hade det blivit bättre och jämnare om man istället hällde i ½ fulldos varje dag?


Ja om det inte är för mycket jobb. Kanske enklare att komma ihåg iofs.
#13 - 20 januari 2006 07:26
Jag är lite tveksam till det här med att lösa upp gasen genom ytterfiltret. Det är ju väldigt svårt att avgöra om bakterierna tar skada eller ej. Resultatet blir troligen instabilitet i akvariumet med okänd orsak (kan vara pga att bakterierna inte trivs).

Hur har ni andra det? Har det gått bra att lösa upp bubblorna i ytterfiltret ? )med tanke på bakterierna).

Helst skulle jag vilka ha en separat reaktor, men då behöver jag ett powerhead eller något. Var finns billigaste ställe att köpa? 1000l/h eller något sånt bör vara lagom.
#14 - 20 januari 2006 07:29
tror inte det gör så mycke att använda ytterfilter som reaktor.

dels går det inte så mycket gas och dels så går det däremot rätt mycke vatten som dessutom innehåller extra mycke syre just på grund av koldioxiden och hur den reagerar med växter.
#15 - 21 januari 2006 15:27
Ja, precis som du säger så strömmar ju ständigt mycket vatten igenom, så det borde inte vara några problem.

Hur som helst så tror jag att jag ska köpa Aquaclear Powerhead, och bygga en riktig reaktor.

Borde väl räcka med 1500liter/h. Nästa steg är ju 3700, vilket verkar aningen mycket.

Förresten, så doserar jag nu 1 hel fulldos varje dag. :/ ... Verkar gå åt hur mkt som helst.

Och...angående anubias som går att odla utanför akvariet. Har någon bra information / länkar om hur detta ska gå till? Vad kan man använda för ljus? Vad ska jorden innehålla? Hur fuktigt osv...
#16 - 21 januari 2006 16:16
Du kan lugnt ta <= 1000l/h. Har precis byggt en ny mistreaktor av en halvliters PET och ett 1000l/h var alladeles för mycket, 750 l/h var lagom kraftigt och med en smal 180-graders skåra längst ner i PET:en riktad in mot ett hörn lyckas jag få ett ganska jämt med mikrobubblor högt som lågt i akvariet.

Kommer bilder och video sen på underverket. Batterierna tog slut.
#17 - 21 januari 2006 17:42
Jag kör nog på den där 1500liter/h då. Om det är för mycket så kan man alltid strypa ner den på ett eller annat vis.

Ska bli intressant att se bilder/filmer av ditt nya bygge defdac.

Inga idéer angående anubias? :)
#18 - 21 januari 2006 18:00


Inga idéer angående anubias?


Toffsalger anses ofta CO2-relaterade, så det ska bli intressant att testa hur dom reagerar på mist-reaktorn.

Jag har även börjat få en oherrans massa villt kopulerande ohyra i akvariet som naffsar på alla döda toffsalger dom kan komma åt (Black Mollys), vilket inte är mig emot =)
#19 - 21 januari 2006 18:38
Jasså, det säger du.

Själv har jag köpt 10st äkta siamesiska algätare nu. De är väldigt små, men verkar vara duktiga på att äta alger. Det är väl ofta så att yngre exemplar är mer aktiva också.

Angående anubias så tänkte jag mer på hur jag ska gå tillväga för att odla dem ovanför vattnet. Går det bra med blomjord och ett par halogenlampor? Eller måste man ha massa superdupersolspektrabelysning med specialjord osv ?

En annan sak. Min bottengrus är ganska grov, uppskattningsvis från 2 - 12mm. Kanske kan vara bra att köpa ny grus för växternas skull? Typ Rådagrus, eller om något annat rekommenderas.
#20 - 21 januari 2006 21:59


Går det bra med blomjord och ett par halogenlampor?


Jajjemen! Jag har dom i en burk med plastfolie på och vatten nästan upp över jordnivån (inte riktigt) så det blir lite fuktig luft - vet dock inte om det behövs för just Anubias.
#21 - 21 januari 2006 22:00
Här är nya reaktorn förresten: http://www.defblog.se/permalink/1598.html
#22 - 21 januari 2006 22:19
Okej.

Jag tror att jag ska testa det. Hur är det med näringen då ? kan man dosera PMDD i jorden ? :P

Reaktorn ser fin ut. Hur är det med restgaser?

EDIT: läste just att du inte får några restgaser. Hur kommer det sig egentligen... Kanske tillräckligt mycket mikrobubblor som går ut?
#23 - 21 januari 2006 22:36
[QUOTE=defdac]Här är nya reaktorn förresten: http://www.defblog.se/permalink/1598.html[/QUOTE]

Den verkar vara lysande!

Är skåran på tvären eller längs med flaskan?
#24 - 22 januari 2006 10:48


läste just att du inte får några restgaser. Hur kommer det sig egentligen... Kanske tillräckligt mycket mikrobubblor som går ut?


Ingen aning, dels för att dom åker ut och dels pga övertrycket i flaskan kanske? nää.. vet inte. Ska se när den fått gå en hel dag idag.



Är skåran på tvären eller längs med flaskan?


Den syns längstner som ett streck på tvären. Idén kommer ifrån att jag skulle vilja testat en spraybar längst ner längs baksidan av akvariet som sköt mikrobubblor rakt fram mot framrutan + den konstiga spridning man får av en vortexloopbackreaktor med helt öppen botten (mikrobubblorna flög iväg åt ena hållet under reaktorn pga vortexen).

Ska försöka ta en film på den inaction nu.
#25 - 22 januari 2006 13:34
Lägg upp filmen så fort du får tid. Är väldigt nyfiken.

Det här med att du skapar ett övertryck i flaskan borde väl kunna göras med små hål el dyl. också? Om man har väldigt många SMÅ hål, så borde mikrobubblor flyga ut där för fullt.

Återigen, vad ska jag har för näring i jorden till anubias utanför akvariumet?

Kommer för övrigt bli följande:

2x 20W halogen (har inget bättre)
20 liters akvarium utan vatten
Blomjord blandad med lite grus, mycket fuktigt (näring?!)
Spraya med vatten om det behövs.
#26 - 22 januari 2006 16:35
Vet inte om det behövs någon näring faktiskt, har inte tänkt över det själv. Borde gå med lite vanlig krukväxtgödning antar jag.
#27 - 22 januari 2006 20:31
Här är filmen. Tvärr är mikrobubblor likt brus väldigt svårkomprimerat, så filen är runt 29 meg stor Windows Media Video:
http://82.183.138.227/mikrobubblor.avi
#28 - 23 januari 2006 12:01
Intressant! Jag måste bara fråga (jag kanske gör bort mig nu) men det känns som om du har ganska kraftig rörelse i karet både på ytan och nere i karet. Driver inte det ut mycket av co2:n? Jag har alltid hört att det ska vara så lite rörelse som möjligt...

/P
#29 - 23 januari 2006 13:13


Driver inte det ut mycket av co2:n?


Stämmer, samtidigt som jag med mist-tekniken ser att det är en oherrans massa mikrobubblor överallt i hela akvariet hela tiden - med färre bubblor per sekund.



Jag har alltid hört att det ska vara så lite rörelse som möjligt...


Vågskvalp vill man inte ha, men man vill inte ha en stillastående yta heller då det skapar ett lite för smalt fönster där en viss bubbeltakt ger, för fiskarna, en acceptabel CO2-halt.

Med lite ytrörelse kan jag dynga på ganska kraftigt med bubbeltakten, medans jag snabbt kan gasa ihjäl firrar med en flottig stillastående yta.

Men mest är det nog för att det ger mer liv åt akvariet med lite ytrörelser 8)
#30 - 23 januari 2006 14:20
[QUOTE=defdac]Här är nya reaktorn förresten: http://www.defblog.se/permalink/1598.html[/QUOTE]

Provade att bygga mig en kopia igår kväll... Verkar funka kanon!
Testar lite idag.... den går att köra med en maxijet 1200 och 5 bubblor/s.
Men det blir en herrans massa bubblor! :D

/Johan
#31 - 23 januari 2006 17:09
Ser mycket fint ut defdac.

Kommer det ut några "stora" bubblor överhuvudtaget, eller är det enda som lämnar flaskan mikrobubblor?

Hur tror du att mikrobubblorna bildas? Av impellern, pga högt tryck eller kanske pga den smala springan i flaskan? Och vad händer om du öser på bubbeltakten till typ 5-10 bubblor/ s?

Har du provat att få fiskarna att "flåsa", dvs få väldigt hög CO2-halt i vattnet?

Ja frågorna är många... :)
#32 - 23 januari 2006 18:33


Kommer det ut några "stora" bubblor överhuvudtaget, eller är det enda som lämnar flaskan mikrobubblor?


Nope inga stora alls. Ser ut som konstant spray inne i flaskan. Jag är lite förvånad över det själv för alla andra reaktorkonstruktioner jag testat tidigare har producerat många stora bubblor och haft restgasuppbyggnad.



Hur tror du att mikrobubblorna bildas? Av impellern, pga högt tryck eller kanske pga den smala springan i flaskan?


.. eller pga flaskans utformning? Ingen aning. Jag lutar lite åt det högre trycket kanske får CO2-bubblorna som matas in att spendera aaaaaningens längre tid inne hos impellern.
Men jag är även förvånad över att dom små bubblorna när dom väl är inne i flaskan inte väljer att slå ihop sig till större vilket kanske också har med trycket att göra.



Har du provat att få fiskarna att "flåsa", dvs få väldigt hög CO2-halt i vattnet?


Jag har inte mätt CO2-halten faktiskt. Jag är bara nöjd änsålänge att jag kan se små bubblor under och på alla blad samt betydligt fler bubbelband från växterna samt att jag får en visuell bekräftelse på att dom tar sig överallt.
#33 - 23 januari 2006 21:18
Din reaktor verkar ju minst sagt lovande. Kan knappt vänta tills jag får hem mitt powerhead, så att jag kan bygga en egen reaktor. Din konstruktion verkar ju väldigt bra, så jag ska försöka mig på något liknande.

Hur vet du förresten om det är CO2 eller O2 som sitter på bladen? Har lite svårt att skilja på det själv... Man får nästan gissa sig till, eller också får man se efter hur bubblorna transporteras från reaktorn.
#34 - 23 januari 2006 21:38


Hur vet du förresten om det är CO2 eller O2 som sitter på bladen?


Ingen aning, spelar ju egentligen inte så stor roll. Är det syre så bubblar dom *extremt* bra just nu och är det CO2 så har dom all CO2 dom behöver och lite till =)
#35 - 24 januari 2006 08:30
När vi ändå är inne på ämnet co2 och pmdd... Hoppas det är OK med en liten OT-fråga; jag har läst en del här på forumet och har bestämt mig för att testa med pmdd. Så jag har kollat på www.pmdd.se och även beställt en omgång. Jag har även läst att man byter 50% vatten i veckan... och då kommer min fråga: jag har sänkt pH:t från ungefär 7,8 i kranen ner till runt 6,8 i karet mha co2. Om jag nu byter 50% i veckan, kan skillnaden i pH mellan kranen och karet skapa problem?

/P
#36 - 24 januari 2006 08:36


jag har sänkt pH:t från ungefär 7,8 i kranen ner till runt 6,8 i karet mha co2. Om jag nu byter 50% i veckan, kan skillnaden i pH mellan kranen och karet skapa problem?


Nope. Snabba pH-fluktuationer finns det inga risker med. Tvärtom verkar firrarna gå igång på det.
#37 - 24 januari 2006 08:42
[quote=defdac]Ingen aning, spelar ju egentligen inte så stor roll. Är det syre så bubblar dom *extremt* bra just nu och är det CO2 så har dom all CO2 dom behöver och lite till =)[/quote]

Det har du iof. rätt i. Bubblor som bubblor, alla är bra!

Angående toffsalgerna: Måste jag försöka rensa bort varenda liten bit toffsalg i hela akvariumet regelbundet, tills allt är borta. Eller räcker det att jag får balans i karet, så att de försvinner av sig själv?
#38 - 24 januari 2006 09:14


Angående toffsalgerna: Måste jag försöka rensa bort varenda liten bit toffsalg i hela akvariumet regelbundet, tills allt är borta. Eller räcker det att jag får balans i karet, så att de försvinner av sig själv?


Ja tyvärr. Det är hårdhandskarna som gäller, men ett gäng halvsvultna Siamesiska algätare kan hjälpa dig med det.

Jag är ganska pragmatisk när det gäller toffsalger. Dom som sätter sig på rutor och inredning kan jag ganska enkelt skrubba bort med den grova sidan av en disksvamp (ICA:s gul-vita svampar, inte dom repande gul-gröna). Dom som sätter sig på silikonfogarna får vara kvar, ibland tar jag dock en begagnad ögonbrynsnoppningspincett om dom retar mig för mycket.

Låter som mycket jobb, men det går snabbt och medans jag bökar omkring med det så blir det automatfluff av växterna och all mulm virvlar upp vilket det efterföljande vattenbytet sveper bort tillsammans med bortskrubbade alger.

De toffsalger som sitter på växter trimmas ändå bort förr eller senare, undantaget slöväxare som Anubias som man antingen får doppa i väteperoxidbad, eller köra en stund emersed.

Inga alger försvinner av sig själv, däremot kan det ta lång tid innan dom kommer tillbaks om man har bra förhållanden i akvariet.
#39 - 24 januari 2006 10:35
Okej.

Jag försöker skrubba och klippa bort så mycket jag bara kan. Igår och idag har jag rensat ordentligt med vattenbyte efteråt.

Jag har nu även planterat alla mina anubias i krukor resp. "terarium /växthus". Om det lyckas så bör alla toffsalger på bladen dö, men hur är det med dem som sitter på rötterna? Och vad händer egentligen om man doppar dem i väteperoxid?

Emersed? På land eller ?

Oavsett hur mycke tman skrubbar så måste det ju ALLTID finnas någon liiten alg kvar nånstans. Så i praktiken borde det vara omöjligt att få bort allting på det viset. Så kommer jag någonsin bli av med dem egentligen? Är det enda sättet att sterilisera hela karet eller något?

Alla som INTE har toffsalger då. Har de egentligen också toffsalger, men i mycket små mängder som inte syns?
#40 - 24 januari 2006 10:39
[quote=cactus] Så i praktiken borde det vara omöjligt att få bort allting på det viset. Så kommer jag någonsin bli av med dem egentligen? Är det enda sättet att sterilisera hela karet eller något? [/quote]
sterilisera duger inte då alger kan komma med kranvattnet, ja kranvattnet är inte överhuvudtaget så rent som du tror.
sen kan det säkerligen komma via luft också men även genom nya fiskar.

Alla som INTE har toffsalger då. Har de egentligen också toffsalger, men i mycket små mängder som inte syns?


har haft problem med toffsar men dom har numera dragit sej tillbaka och är snudd på osynliga men vet man var man ska titta ser man dom
#41 - 24 januari 2006 10:40
Även om du kör hela akvariet+utrustning i en autoklav så kan du vara säker på att firrarna skiter ut en toffsalgsspor =) Så det går aldrig att sterilisera sig bort från alger.

Men med en stabil och bra miljö så växer dom inte och med några hungriga kritter som hjälper dig att hålla rent + glada växter så kommer det med tiden bli renare från alger.



Emersed? På land eller ?


Ja i växthus som du gjort. Håller sig bladen fuktiga kommer algerna fortsätta leva har jag märkt.



Alla som INTE har toffsalger då. Har de egentligen också toffsalger, men i mycket små mängder som inte syns?


Exakt. Det finns med hög sannolikhet alltid alla former av algsporer i alla akvarier efter att man köpt lite fisk och låtit det stå ett tag. Vissa algsporer sprids via luften (t ex Cyanobakterier).
#42 - 24 januari 2006 10:43
Defdac, försvinner även grönalger från anubias om man kör dom emersed ?
#43 - 24 januari 2006 10:45
Okej. Det är väl bara att skrubba, samtidigt som jag håller alla nivåer stabila, så löser det sig förhoppningsvis.

Om anubias blad inte får vara fuktiga, så är det kanske bättre att ha dem i vanliga krukor i ett fönster? Om de tål det...

En annan sak:

Då mina vallsneria angripits av toffsalger har jag klippt av bladen en bit nedan om angreppet. Det har dock visat sig att i 95% av fallen, så växer dessa avklippta blad inte vidare, utan angrips istället rejält av mer toffsalger. Gör jag fel i att klippa av bladen eller? Kanske ska ta dem enda nere vid roten?
#44 - 24 januari 2006 13:31


försvinner även grönalger från anubias om man kör dom emersed ?


Japp dom blir väldigt blanka och fina.

Toffsalger kan ta ett tag att dö och blir tillslut som ljusbrun jord som är ganska enkelt att gnugga bort.



Om anubias blad inte får vara fuktiga, så är det kanske bättre att ha dem i vanliga krukor i ett fönster? Om de tål det...


Ja det är ju det där sista. Jag vågade inte chansa, därav burk med gladpack över.



Då mina vallsneria angripits av toffsalger har jag klippt av bladen en bit nedan om angreppet. Det har dock visat sig att i 95% av fallen, så växer dessa avklippta blad inte vidare, utan angrips istället rejält av mer toffsalger. Gör jag fel i att klippa av bladen eller? Kanske ska ta dem enda nere vid roten?


Så brukar jag också göra och jag håller med om iaktagelsen - det är väl ofta så att ett blad som börjar bli algangripet och resten av plantan är fin helt enkelt har gjort sitt, dvs det är dumsnålt att behålla en del av ett döende blad även om det är algfritt.
Bilagor:
#45 - 24 januari 2006 18:23
Efter att jag provat att ha en del anubias "instängda" och en del fria i krukor, har jag konstaterat att dessa INTE ska odlas fritt i kruka. Bladen blir mycket torra och sköra redan efter några timmar. De hade troligen dött om jag inte flyttat dem. Däremot verkar mina exemplar som är "instängda" i ett tomt akvarium trivas väldigt bra.











Annons