Jag håller på att testa ett, för mig, nytt mäsk recept ( http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31446 ), som funkar lite för bra så här i början.
Jag får ca 3 bubblor/sekund vilket, jag antar, kan jämställas med vilken "brandsläckare" som helst.
Ni förstår säkert att jag, utan magnetventil, får vissa problem på natten.
Just nu har jag en alträdiffusor endast 15cm ner i karet, dvs usel upplösning, för att inte riskera pH-ras.
Min fråga är igentligen hur stor pH förändring man kan tillåta över dygnet utan att det går åt h-vete?
Enlig mina mätningar har pH som lägst varit ca 6.0, KH ligger strax över 3, vilket skulle innebära ca 90ppm CO2.
Detta i ett 450 liters kar.
Jag litar inte riktigt på pH testet eftersom jag inte anser att upplösningen av CO2 ska kunna vara så stor från en alträdiffusor 15cm under ytan.
Bortsätt från ev. mätfel så pendlar pH mellan 6.0 och strax över 7.0 över dygnet med en långsam sänkning efter att ljuset släckts för att sedan öka betydligt snabbare efter att ljuset tänts.
Törs man köra med denna förändring över dyngnet (mellan 1.0-1.5 i pH förändring) eller är det magnetventil som gäller.