CO2, pH ras, bubbeltakt.

#1 - 22 september 2004 12:29
Jag håller på att testa ett, för mig, nytt mäsk recept ( http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31446 ), som funkar lite för bra så här i början.

Jag får ca 3 bubblor/sekund vilket, jag antar, kan jämställas med vilken "brandsläckare" som helst.
Ni förstår säkert att jag, utan magnetventil, får vissa problem på natten.

Just nu har jag en alträdiffusor endast 15cm ner i karet, dvs usel upplösning, för att inte riskera pH-ras.
Min fråga är igentligen hur stor pH förändring man kan tillåta över dygnet utan att det går åt h-vete?

Enlig mina mätningar har pH som lägst varit ca 6.0, KH ligger strax över 3, vilket skulle innebära ca 90ppm CO2.
Detta i ett 450 liters kar.
Jag litar inte riktigt på pH testet eftersom jag inte anser att upplösningen av CO2 ska kunna vara så stor från en alträdiffusor 15cm under ytan.
Bortsätt från ev. mätfel så pendlar pH mellan 6.0 och strax över 7.0 över dygnet med en långsam sänkning efter att ljuset släckts för att sedan öka betydligt snabbare efter att ljuset tänts.

Törs man köra med denna förändring över dyngnet (mellan 1.0-1.5 i pH förändring) eller är det magnetventil som gäller.
#2 - 22 september 2004 13:14
Tjenare! hm har för mig att jag lästa att man max skall utsätta akvariet med en ph förändring på 0,5ph per dygn. Nån får rätta mig om jag e ute o cyklar :)

Vad har du för ph ur kranen? jag kör nämligen samma metod som dig med mäsk co2 genom alträ ut i ett 200L kar. Ph,t utan co2 i min burk ligger på ca 7.6 vilket jag även har direkt ur kranen. Med Co2 tillförsel så är det lägsta resultatet jag mätt 6.8ph i akvariet, kh,t ligger som för dig strax över 3kh.
Har kört med co2 igång över natten, men man får nog vara vaken och ha koll hur fiskarna beter sig, och även mäta lite regelbundet till en början allafall :)

Var det jbl,s test du hade för ph,t? själv kör jag hagens test som jag tycker funkar väldigt bra :)

//S
#3 - 22 september 2004 14:01

Jag litar inte riktigt på pH testet eftersom jag inte anser att upplösningen av CO2 ska kunna vara så stor från en alträdiffusor 15cm under ytan.

Tja om det inte är något som skvalpar omkring ytan och du har väldigt få växter så skulle det kunna stämma. 3 bubblor/sek är rätt fett.
#4 - 22 september 2004 14:19
Ja det är rätt mycket :) men det borde ju gå neråt i bubbeltakten rätt snabbt? gör de allafall för mig med mäsken, har oxå nå sånt där när man just startat igång det. Sen är det lite så som jag upplever med alträt o mäsk att när det bubblar på som värst i bärjan så kommar det mer "tryck" således större bubblor från alträt som far snabbare upp till ytan och försvinner, när bubbeltakten går ner en aning så blir det betydligt mindre bubblor som löses upp bättre, de ser man knappt når ytan. Så i stort borde det kunna stabilisera sig själv? Bara en lite tanke jag har :) och kul att filosifera lite ibl..
#5 - 22 september 2004 14:27
Ursprungligen skickat av defdac

Tja om det inte är något som skvalpar omkring ytan och du har väldigt få växter så skulle det kunna stämma. 3 bubblor/sek är rätt fett.

Tja, jag har utblås från pumpen ca 5-10cm under utan så det är ju inte jätte skvalpigt.
Växtmängden är låg, men det borde väl ändå inte spela någon roll för pH sänkningen under natten, eller rättare sagt, <u>större</u> växtmängd borde väl ge större förändring i pH mellan dag och natt.
Myket växter höjer ju pH:t mer på dagen. På natten borde ju växtmassan inte påverka pH sänkningen

En anlednig till att jag inte riktigt tror på pH testet, eller min förmåga att läsa av det, är att pH:t verkar öka väldigt fort efter att ljuset tänds.
Med 90ppm CO2 i vattnet (plus kontinuerlig tillförsel) och liten växtmassa borde det väl ändå ta ett tag att höja pH:t
Mitt pH gick från ca 6.0 till drygt 6.5 på 90 minuter efter att lyset tändes.

Sn3jk: Jag testar en "ny" mäskmetod (anorlunda recept) som förhoppningsvis ska hålla högre bubbeltakt längre.
http://heeke.myip.org/maskprov.html
#6 - 22 september 2004 14:37
Dessutom ger en överslagsräkning med en bubbel-radie på ca 2mm och 3 bubblor/sekund ca 35ppm CO2 i 400 liter vatten på ett dygn.
Detta med 100% upplösning, det har jag deffinitivt inte.
Jag har desutom bara haft denna mäsk i gång knappt 1 dygn.
Innan hade jag ingen/obetydlig CO2 i karet.

Kanske är min uppskattning på bubblornas radie-felaktig men ändå?!
#7 - 22 september 2004 19:18
Med 90ppm CO2 i vattnet (plus kontinuerlig tillförsel) och liten växtmassa borde det väl ändå ta ett tag att höja pH:t

Mitt pH gick från ca 6.0 till drygt 6.5 på 90 minuter efter att lyset tändes.

Ja, det låter lustigt. Hos mig tar det ca. 6 h innan CO2:n rasar (Obs, blå/grön har inga giltiga data före kl 14:00):
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=212

Har fått för mig att det tar ett bra tag innan fotosyntesen tuffar igång. Kan det vara för onogrann avläsning?
#8 - 22 september 2004 20:08
Visst har jag en osäker avläsning, JBLs pH test 3.0-10.0 med 0.5 steg.

Kunde nu i kväll konstatera att min bubbeltakt minskat till ca 1bps, vilket verkar mer normalt för en mäsksats.

Jag kunde också se lite försiktigt "syrebubbel" från några olika plantor, det är ju i alla fall ett gott tecken! :)
Det är första gången jag har det i mitt 450 kar faktiskt (förutom vid vattenbyte)

Tänker inte fundera så mycket på det här just nu med tanke på att fiskarna inte visat några som helst osundhetstecken, bubbeltakten minskat rejält, växterna gör det dom ska.

Jag kör nog på som "vanligt" och reglerar djupet på diffusorn för att kontrollera CO2 nivån. Avtar bubbeltakten ännu mer sätter jag bara diffusorn in i innerfiltret (10*5*25cm blåfiltermatta) så blir upplösningen avsevärt bättre.
#9 - 22 september 2004 20:18
Jag kunde också se lite försiktigt "syrebubbel" från några olika plantor, det är ju i alla fall ett gott tecken! :)

Det är första gången jag har det i mitt 450 kar faktiskt (förutom vid vattenbyte)

Ok, då är jag tveksam till att du har den höga CO2-nivån du nämner - det går åt myyycket koldioxid i 450 liter. Så tillvida att du inte har taskigt med ljus eller övriga gödningsbegränsningar som får växtbubblet att avta/vara lågt - trots liten växtmassa. Intressanta experiment förövrigt [:)] Var har du hållt hus förresten?
#10 - 22 september 2004 20:34
Visserligen har jag ganska lite ljus, 0.3W/l och näringsnivåerna har jag inte börjat skruva så mycket än (tänkte kolla det nu i kväll och se om jag ska pytsa i mer i morgon), men jag har insett att pH mätningarna måste vara felaktiga. Jag har försökt att uppskatta så gott det går med skalsteg på 0.5, och det går inte alls gott.

Var har du hållt hus förresten?

För att göra en lång historia kort:
Jobbade 5 veckor i USA i maj-juni, efter det 2 veckor fullt upp i sveriges avlånga land med många hotellnätter, sen kom 4 härligt regninga semester veckor och sedan dess har det varit 6-7 veckor med ännu fler hotellnätter i Sverige och Norge.
Men nu har det lungnat ner sig lite (pust).

Mitt problem är alltså, med ett sådan jobb, att kunna ha ett fint växt kar som endast kräver "omtanke" på helgen. Om det nu går.

#11 - 22 september 2004 22:12
Skall du ha ett akvarium med mindre skötsel, så införskaffa ett "riktigt" CO2-set. Dvs med tub och pH-regulator et. al.
Mäskmetoden behöver betydligt mer uppsikt än bara under helgerna.

Och med den upplösningen på pH-testet så kan du inte få tillförlitligt värde på CO2-halten i ditt akvarium. Titta exempelvis på skillnaden mellan 6.0 och 6.5 pH. Du kan inte avgöra helt säkert om pH ligger nära 6.0 eller 6.5. Du behöver ett pH-test på intervallet 6.0-7.5 (eller liknande) och upplösning på 0,1-0,2 pH. kH-testet räcker med de flesta vanliga. Jag har känslan av att det är det vanligaste felet när man försöker uppskatta CO2-halt med pH-kH-metoden. pH-test med för dålig upplösning.
#12 - 23 september 2004 00:12
Hmm. Har tittat på din sida och sett detta:

kH: 3,0-3,5 och pH borde ligga intervallet 6,25-6,75 pH (dvs o,5 pH upplösning).

Enligt CO2-tabellen på http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm

kH 3,0, pH 6,2 -&gt; 60 ppm
kH 3,5, pH 6,2 -&gt; 70 ppm
kH 3,0, pH 6,8 -&gt; 15 ppm
kH 3,5, pH 6,8 -&gt; 18 ppm

Notera att trotts variationen på kH med 0,5kH, så förändras inte halten CO2 så mycket. Men med variationen som kan förekomma med din pH-test, så varierar halten CO2 mellan 15 ppm (undre gräns) till 60 ppm (klart över gränsvärde, och svårt att få). Och om man ser variationen i kH och pH, så varierar halten mellan 15 ppm och 70 ppm, vilket är mycket. Så bra pH-mätvärden är ett absolut måste om man skall uppskatta CO2-halten. kH-värdet är inte lika känsligt.

Clas Ohlson har en elektrisk pH-mätare som verkar ok och kostar ca 500-600 kr. Fungerar rätt ok, enligt mig. Någon annan som har erfarenhet av den. PS. man behöver inte köpa till kallibreringsvätskorna i början, det finns för 7.0 pH med när man köper den.
#13 - 23 september 2004 05:56
Clas Ohlson har en elektrisk pH-mätare som verkar ok och kostar ca 500-600 kr. Fungerar rätt ok, enligt mig. Någon annan som har erfarenhet av den.
Ja, den funkar bra för mig också.
http://193.12.137.241/bluesboy/viewlink.php?id=70
http://193.12.137.241/bluesboy/viewlink.php?id=82

Man får dock räkna med att den har begränsad livslängd p.g.a. den fasta proben. Den har bara en (1) kalibreringspunkt som gör det omöjligt att justera lutningen på kalibreringskurvan. Om det beror på enskilda exemplar eller ej vet jag inte, men mina två har fungerat ruggigt bra i området 4-7 trots att den endast har en kalibreringspunkt.
#14 - 23 september 2004 06:39
Ja, det är klart att tub och controller är det som kräver absolut minst övervakning, men just nu så säger plånboken nej. Det lutar ju helt klart åt att inköp kommer att göras frmöver, kanske inte contoller men resten.

Nu när jag ser att den "nya" mäsken inte håller 3bps mer än ca ett dygn så är mitt problem igentligen ur värden.
När mäsken stabiliserats så kan jag "aldrig" få någon överdosering av CO2, och kommer därför att göra som jag alltid gjort med mäsken, Låta den sköta sig själv utan en massa mätningar.

Det som blir intressant att se är om den "nya" mäsken håller längre med acceptabel bubbeltakt.
#15 - 23 september 2004 07:29
Ursprungligen skickat av heeke

inte håller 3bps.

Fantastiskt bra att det snackas bubblor/sekund och inte bitar...

Internet med 3bps skulle nog bli liiiiiiiiiiiiiiiite segt :)
#16 - 23 september 2004 08:02

Fantastiskt bra att det snackas bubblor/sekund och inte bitar...

Jag som gammal avdankad studentradiojockey tycker det skulle vara fiffigare om vi växtakvarister började använda BPM istället: "Bubbles Per Minute", inte att förväxla med "Beats Per Minute". ;)
#17 - 23 september 2004 08:35
Ja BPM ger ju fatiskt ett mer användbart "värde" än bps. Med BPM kan det ju skilja, säg, 5 BPM mellan två mätningar.Använder man bps blir det ju så många decimaler, 0.083 bps

Vi får väll "dubbelmärka" i ett år innan vi byter, för det är väl så det brukar gå till. [8D]

Annons