Co2 Panik! Hur ställer jag in Atomizern???

#1 - 12 januari 2012 17:57
Japp så dök min "Atomizer" upp i posten...
Men hur ställer jag in trycket på den?? Hur vet jag hur mycket den ger??
Vad är ett bra arbetstryck?? HJÄÄÄÄLP!!![:-84]
#2 - 12 januari 2012 18:22
Man ställer inte in en atomizer?
Man ställer in bubbel takten, du har ju bubbel räknare? 1 bubbla per sekund börja så,.

Atomizern ska sitta på utblåser av ytterfiltert med co2 "nipplen" i samma riktning som vattnet går, Atomizern kommer pysa lite, så man tror den läcker men det gör den inte utan det pyzer när den "smular" in vattnet i vattnet .

Sent from my iPhone using Tapatalk
#3 - 12 januari 2012 18:23
Kör 1,5-2 i arbetstryck,.. Men detta är ju manometer inställningar och inte atomizer inställningar?? En atomizer kan man inte ställa in ..

#4 - 12 januari 2012 19:39
Jaja..Det var lite klumpigt utryckt! Självklart är det manometern jag skruvar på. Men jag har ingen bubbelräknare..
Måste man det?? Jag trodde att det gällde att fixa rätt arbetstryck ut i filtret inne i atomizer "kroppen"...
Den pyser inte ett smack med 1 bar... :confused:
#5 - 12 januari 2012 19:43
Majk01, nu när ändå atomizern är uppe, den behöver väl typ 2 bar för att funka?

Jag har alla grejer liggandes men jag orkar aldrig ta tag i det. Lär mig också, äntligen kom det en tråd om detta :)
#6 - 12 januari 2012 19:54
Det sades så i början men trycket bygger hela tiden, jag har alltid kört på 1.5 bar i tryck endast för att annars av någon anledning så när magnet ventilen öppnar på morgonen så ändras bubbel takten dramatiskt , när jag haft det på 2 bar, inte bara direkt magnet ventilen öppnar för då kommer det ju självklart en "puff" tills trycket jämnat sig i systemet, utan för mig blev det "nya" trycket stående och då får jag in alldeles för mycket co2 i karet...

TS. Nej du behöver en bubbel räknaren arbetstrycket ger dig bara ett tryck, du måste ha efter manometern till arbetstrycket en nål ventil för att "fin" justera. Samt en bubbel räknare för att se hur mycket du trycker in.
1 bar är för lite, vid 1 bar så fungerar Atomizern bara som ett stop. 0.5 bar gör mer än man tror. Så minst 1.5 bar . Men som skriver du måste ha en nålventil efter manometern följt av en bubbel räknare samt back ventil.

#7 - 12 januari 2012 21:04
Jag testade att trycka till med 1,5 - 1,7 bar... då kom det en rejäl dimma ur utblåset!! Så den funkar bra...
Nu ska jag skaffa en bubbelräknare också verkar det som....
#8 - 12 januari 2012 21:05
Har du ingen nålventil kopplad så har du ingen nytta av bubbel räknare

#9 - 12 januari 2012 22:19
Majki01 skrev:
Det sades så i början men trycket bygger hela tiden, jag har alltid kört på 1.5 bar i tryck endast för att annars av någon anledning så när magnet ventilen öppnar på morgonen så ändras bubbel takten dramatiskt

Har du ställt in den på 1.5 bar så är det 1.5 bars tryck - eller mindre om det läcker/släpper igenom - fram till atomizern. Inte mer.
Jag lade ned atomizern pga det du skriver. Min atomizer släppte absolut inte igenom gas vid 1.5 bar men väl kring 2 bar men då blev tillförseln alldeles för ryckig. Kanske är lite ojämn kvalitet på atomizern eller så visar inte tryckmätarna alltid exakt tryck.
#10 - 13 januari 2012 15:15
Majki01 skrev:
Har du ingen nålventil kopplad så har du ingen nytta av bubbel räknare

Jodå jag har en nålventil, och nu har jag köpt bubbelräknare också så nu jä**ar blir det Co2!! :)
#11 - 13 januari 2012 15:50
Skruva upp Nålventilen och ställ in den neråt om du förstår vad jag menar? Inte från noll till 1 bps, utan från mer ner till 1 bps..

Kanske står i tråden men hur stort kar kör du till?

#12 - 14 januari 2012 14:51
Det är 360L och nu går det på lite mer än 1bps.. ser en fin fiiiin dimma ur utblåset... Nu väntar jag på en växt explotion!!!:p
#13 - 16 januari 2012 17:23
360 liter? Höj till 2-3 bps istället :)

Annons