Ursprungligen skickat av doohan
Tack!
Undrar hur den killen gjort som körde med sodastream flaskor när det gäller kranen?
Sodastreamflaskor är tryckreduserade, så att sätta en vanlig CO2-flaska på en sådan anläggning fungerar inte, jag har provat (utan att sätta dit en till tryckreduceringsventil, exempelvis från en slaktad Sodastreamflaska. Men slakta inte flaskan själv! Det är HÖGT tryck i en CO2-flaska!!!).
Fattningen är lika (samma gängning), men som skrevs tidigare, så finns en stoppventil i mitten av fattningen som måste tryckas in, och det finns inte i vanliga flaskor (och anläggningar).
Jag gick till en brandsläckrfirma som gjorde en tryckventil av sodastreamflaskan för en billig penning. Sedan kan jag använda vanliga CO2-flaskor till min anläggning.
Vad du behöver komplettera med är en nålventil (för att kunna styra antal bubblor). En bubbelräknare och en reaktor. Praktiskt är även en elektrisk ventil, som stänger av CO2 när ljuset är släckt (drivs av samma timer som lyset). En permanent CO2-mätare är även den praktisk att ha. Jag har tryckreduceringsventilen inställd på 1 kg före nålventilen.