CO2 på mitt vis!

#1 - 10 maj 2004 16:27
Efter en helg med försäkringsstrul och reparationer av vattenskador (vållade av mäskflaskor som på nått vänster börjat suga ur vatten ur akvarietunder en natt) så jag har nu bestämt mig för att sluta med mäsk, på en gång!

Här har jag en liten idé som jag idag förverkligat. Funkar hitintills hur bra som helst!

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=132135&gid=196563

Observera: Man blir yr! *ler*

Har även skrivit lite saker på bilden, vill ni kunna se det så råder jag er att spara bilden och förstora den!

Hoppas nån har nått trevligt att säga om dehär =)
//Rebecka
#2 - 10 maj 2004 16:57
Hej!

Ser intressant ut det där! Hur har du byggt den? Man blåser alltså i påsen? Blir det tillräckligt tryck för att något Co2 ska komma ut ur syrestenen? Vad är det för sorts påse du har?
Har inte hållit på med Co2 förut, och tycker det verklar krånligt med mäskflaskor.. Det här kanske vore nåt bättre för en nybörjare med litet akvarium! :)
#3 - 10 maj 2004 17:03
Kul med andra ideer, jag har för mig att det var någon tidigare som hade liknande ide.
Jag tror dock att det är för lite co2 i utandningsluften, har för mig att det bara är några procent.
Men man vet ju aldrig, kul att du provar i alla fall.
#4 - 10 maj 2004 17:07
Som "medicine man" måste jag nog hålla med NE
#5 - 10 maj 2004 17:17
Hur skiljer den sig från dina tidigare mäskflaskor? Hade du syresten på bottnen där du lät gasen strömma ut när du körde mäsk?

Det blir ju lite mer vatten som riskerar sugas ut om man har CO2 slangen på bottnen och det sedan blir baksug och häverteffekt.

Men om du ansluter slangen till pumpen som du gjort i din skiss, så kan du väl lika gärna köra mäsk som plastpåse? Mäsken ger iallafall betydligt mer CO2.

#6 - 10 maj 2004 17:28
Vilken lattjo idé. Åsa-Nisse varning :)
Funkar hitintills hur bra som helst!

Vore kul att höra har du kommit fram till att det fungerar? Har du någon uppfattning hur mycket CO2 du får ner i karet?
#7 - 10 maj 2004 17:31
gör samma, fast ta co2 från en 300 grams sodastream behållare ner i påsen... så slipper du blåsa så mycket, plus att du får mer c02 i karet.
#8 - 10 maj 2004 18:20
Jag tror det blir rätt mycket CO2 i påsen, eftersom jag andas några gånger i den tills jag känner att jag håller på att kvävas *skrattar* Då är det garanterat 0% luft kvar och 100%CO2.
Jag använder varken syresten eller liknande...Har nogrannt tejpat en påse till en slang (så att det håller tätt) Har sedan bara trätt på slangen på luftinsuget på ett innerfilter jag har. Det är själva innerfiltret som suger ut CO2 ur påsen, och det kan jag reglera på pumpen via en liten ratt... Det återstår att se om det fungerar bra. Men jag ska mäta CO2 halten snart...
Vet att det är lättare med sodastream, men just nu duger det med mina egna lungor :)
Snart behöver jag nog en STOR påse, för att slippa fylla flera gånger om dan, men hitintills är det bara ett experiment.
Den har varit igång 3 timmar och nu bubblar växterna *glad över resultatet*
#9 - 10 maj 2004 18:27
Kanske inte garanterat 0% men iaf inte mycket! =)
#10 - 10 maj 2004 18:37
Ursprungligen skickat av Rebecka

Kanske inte garanterat 0% men iaf inte mycket! =)

Långt ifrån 0%.... Nu var det 20 år sedan jag var underläkare på lungmedicin men några häftiga koncentrationer av koldioxid kan inte en mänsklig lunga prestera. Ökande koldioxidhalt i kroppen driver på andningsreflexen mer än en sjunkande syrgashalt....
Du kan inte ta upp kampen med jästcellerna på det här området
#11 - 10 maj 2004 18:39
Jaja, värt ett försök iaf... Är ju klart mer CO2 i utandningsluften än vanlig 'oandad' luft.
Får se hur det artar sig helt enkelt...
#12 - 10 maj 2004 18:41
Nån som vet hur många procent CO2 det är i utandninsluft?
#13 - 10 maj 2004 19:21
Om man inte kan göra en Co2 adapter, ¨så kan man ju ta ett stort andetag och sen blåsa i ett sugrör i akvariet,...
#14 - 10 maj 2004 19:24

Nån som vet hur många procent CO2 det är i utandninsluft?

Den frågan borde nog ställas till en klinisk fysiolog, men uppskattningsvis mindre än 10%.
#15 - 10 maj 2004 19:49
Fysik HG rycker in igen. Eller kemi kanske... hur som helst... I luft finns det 20,9 % syre och 0,04 % koldioxid. I ett normalt andetag finns det ungefär 70% av det ursprungliga syret kvar, alltså är det ca 6% koldioxid i utandningsluften. Om vi säger att du drar samma luft ut och in 10 gånger kommer din "slutprodukt" innehålla (20*0,7^10)% syre. Alltså 20%-0,56% = 19.44% koldioxid. (20% syre, 30% försvinner vid varje andetag, efter 10 andetag finns det 0,56% syre kvar.)

Så man kan rent teoretiskt komma upp i nästan 20% koldioxidhalt, men tror som tidigare talare nämnt inte att kroppen klarar det. 20,04% är maxvärdet i teorin.
#16 - 10 maj 2004 19:50
Såg en uppgift på nätet att utandningsluften kan innehålla 4% koldioxid.
http://www.foretag.alvsbyn.net/brandfordon/info/06.html

// Poul
#17 - 10 maj 2004 20:00
Cirka 4 % är CO2, det skulle ge 80 ml CO2 per andetag om vi antar att varje är på cirka 2 liter luft. CO2-mängden i utandningsluften ökar ju längre man håller andan men det kanske är självklart...

EDIT: fan vad alla hinner före då [:)]
#18 - 10 maj 2004 20:08
Koncentrationer över 10% kan ge så kallad CO2-chock, vilket innebär kramper och medvetslöshet.
Kanske inte värt att utsätta sig för bara för att få fina växter i akvariet. :-)

// Poul
#19 - 10 maj 2004 20:17
Ett andetag ligger runt 0.5 liter, och kom just på att syre halten i lungorna är runt 17%, man ventilerar bara den luften när man andas. Kroppen vill ha en jämn nivå av syre/koldioxid. Hmm, tror inte det blir så lätt att räkna ut allt om man ser realistiskt på det, så vi får väl anta att de andra uträkningana duger. Man kan ju iallafall vara säker på att man inte kan få en högre halt än 10% :)
#20 - 10 maj 2004 21:42
Fullkomligt lysande och det ska bli kul att kolla hur mycket bättre tillväxten blir. Gissningsvis ca 100 ggr bättre om det nu är så att luft innehåller 0,04% CO2 och utandningsluften 4%.

Okej. Det blir förmodligen inte Amanobubbel och läskig tillväxt som vi som trycker ner ren CO2-gas i akvariet, men ett extremt spännande alternativ till jäst.

Här finns en annan konstruktion på samma tema beskriven:
http://www.thekrib.com/Plants/CO2/mouth.html
#21 - 11 maj 2004 06:01
Stämmer det att man kan ha en brandsläckare som bar står och "fiser" ner lite CO 2 i karet?? Eller måste man ha mäsk?

Kan CO2 ha nån konsekvens för fiskarna??
Hur mycket CO2 bör man tillsätta i ett 500Liters?

#22 - 11 maj 2004 06:23

Efter en helg med försäkringsstrul och reparationer av vattenskador (vållade av mäskflaskor som på nått vänster börjat suga ur vatten ur akvarietunder en natt) så jag har nu bestämt mig för att sluta med mäsk, på en gång!

Här har jag en liten idé som jag idag förverkligat. Funkar hitintills hur bra som helst!

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=132135&gid=196563

Observera: Man blir yr! *ler*

Har även skrivit lite saker på bilden, vill ni kunna se det så råder jag er att spara bilden och förstora den!

Hoppas nån har nått trevligt att säga om dehär =)

//Rebecka

Hej,
med risk för att förstöra diskussionen vill jag bara ödmjukast påminna om att baksuget hade nog kunnat undvikas med att använda backventil på CO2 slangen. Ventilen kostar ca 20 spänn, billig försäkring.
Hls
/Jürgen
#23 - 11 maj 2004 06:53

Stämmer det att man kan ha en brandsläckare som bar står och "fiser" ner lite CO 2 i karet??

Ja det är det bästa alternativet och det som oftast används av växtakvarister. De flesta fixar en brandtub utan stigarrör hos en lokal brandfirma (200-700:-) och regulator/nålventil/magnetventil från Aquaristik för 800:-

Kan CO2 ha nån konsekvens för fiskarna??

Eftersom CO2-gasen reagerar med vattnet och bildar kolsyra så sänks pH:t. Är man oförsiktig kan man sänka pH:t för mycket. Dessutom påverkar CO2 syreupptagningsförmågan inne i fisken. CO2 påverkar inte syrehalten i vattnet.

Hur mycket CO2 bör man tillsätta i ett 500Liters?

Det beror på väldigt många olika faktorer.

Har du supercirkulation från en massa feta powerheads riktade mot ytan och tillsätter CO2 genom en syresten kan du säkert få köra ner kopiösa mängder CO2 (konstant flöde).

Har man försiktig ytcirkulation och använder CO2-reaktor för att lösa upp gasen (100% upplösning) så räcker det t ex med 2-3 bubblor per sekund i min 300-litrare.
#24 - 11 maj 2004 07:51
Är det att rekommendera att köra väldigt lite CO2 o ett akvarium med fisk i? Lite rädd om mina altumscalare.

Dock så trivs inte mina växter för 5 öre =( kör med närningstabletter vid rötterna samt bra med ljus, ändå verkar algerna ta över en hel del. Har många siamesiska algätare samt malar. Men jag har svårt att få mina växter att växa. Så det sista alternativet ser ut att vara Co2 tillförsel.

Tips och trix är tacksamt att få =) defdac du verkar ju veta en del angående detta

#25 - 11 maj 2004 07:59

Är det att rekommendera att köra väldigt lite CO2 o ett akvarium med fisk i? Lite rädd om mina altumscalare.

Det förstår jag. En av mina egna favoritfiskar faktiskt =)

Dock så trivs inte mina växter för 5 öre =( kör med närningstabletter vid rötterna samt bra med ljus, ändå verkar algerna ta över en hel del.

Akvatiska växter är alltid mest begränsade av koltillgång, speciellt de ickehärdiga växter som inte är så bra på att dra kol ur karbonater.

De växter som är bra "karbonat"-växter är ganska få, men några av de mest populära växerna: Javaormbunke, Anubias, Vallisneria, Vattenpest(?), Myrophyllum(?))

Så det sista alternativet ser ut att vara Co2 tillförsel.

Det ska egentligen alltid vara det första man testar om man vill få fjutt på trilskande växter eftersom kol går åt i absolut störst mängd (över 40% av växten består av kol).

Vill man inte slabba med CO2 så väljer man "karbonatväxter" och göder med bikarbonat.
#26 - 11 maj 2004 08:02
Fiskarna tål mer Co2 i vattnet än vad man tror och dessutom så vänjer dom sig vid att ha ganska höga halter av Co2 i vattnet.

Innan du börjar med Co2 ska du mäta Kh och Ph.

Kh´t bör ligga mellan 4-6.
Tänk på att Ph´t sänks när du börjar med Co2.

Sluta använda näringstabletterna och köp typ TMG istället med tabletter är det näst intill omöjligt att avgöra hur mycket du göder med TMG vet du alltid hur mycket du har hällt i.

Börja med Co2 och göd inte med något annat förens du har koll på ditt P´h värde.

När du har ett stabilt Ph så kan du börja med halv dos TMG till att börja med och sedan öka dosen när du ser att växterna växer.
#27 - 11 maj 2004 09:46
Kanon !!!

Jag bilar iväg till akvarie affären =)
#28 - 11 maj 2004 09:58
Håller med ovanstående, det är mycket viktigt att ha ett någorlunda högt KH och sedan ordentligt ljus. Så du får riktig fart på fotosyntesen.

Använder själv CO2 tub till mitt 540L akvarium. Kör med bioplast prylar fungerar utmärkt. Anledningen att jag började med Co2 var inte för växterna utan för att få ner PH.
Jag har ett KH på 7-8 med ungefär tre bubblor i sekunden håller jag ett PH på 7. För att vara exakt 7.0 på kvällen och 7.1 på morgonen. Detta pga av att jag har kopplat på en magnetventil som är kopplad på ljustimern så jag bara tillför CO2 när ljuset är tänt.
Jag tror att en realistisk kalkyl på kostnaderna om man vill ha en bra fungerande CO2 anläggning är runt 2000 KR.

//Stefan
#29 - 11 maj 2004 10:08
Jag tycker H.G verkar vara riktigt smart!Han har nog rätt, även vad ni alla andra säger!
#30 - 11 maj 2004 10:16
Låg och grunnade på en sak inatt...
Låt oss säga att jag andas ett x antal gånger i en påse tills det känns som att jag ska kvävas *skratt*. Om det inte är syre kvar i påsen och ej mer än 10% CO2 (som vissa påstår) Vad är det då!?
#31 - 11 maj 2004 10:26
Där är syre kvar i påsen...Hur skulle du få bort det?
#32 - 11 maj 2004 10:31
Genom att förbränna den i lungorna...
Var nån här som sa att syrgasen försvann ju mer man andades i påsen, vilket jag tycker låter logiskt. Men han sa även att koldioxiden inte gick att få upp till mer än 20%...Eftersom att påsen fortfarande har samma volym och iomed att det ej går att andas in innehållet så tycker jag det låter lite konstigt...Om det är 20% CO2 i påsen, så måste det ju endå vara någonting mer, eftersom påsen är fylld...
#33 - 11 maj 2004 10:48
Glöm inte bort kvävgasen som ju utgör snudd på 80%. Och den påverkas inte av dina andningsförsök
#34 - 11 maj 2004 11:05

Jag tycker H.G verkar vara riktigt smart!Han har nog rätt, även vad ni alla andra säger!

Om du tar dig tid att läsa vad alla andra skriver så ser du att ingen sagt emot honom.

Där är syre kvar i påsen...Hur skulle du få bort det

Respiration: Syre omvandlas till CO2.

Glöm inte bort kvävgasen som ju utgör snudd på 80%. Och den påverkas inte av dina andningsförsök

Det är CO2 som är det intressanta i sammanhanget, så varför tänka på något som man ändå aldrig påverkar?
#35 - 11 maj 2004 13:17
Ursprungligen skickat av erikthur

Ursprungligen skickat av defdac

Det är CO2 som är det intressanta i sammanhanget, så varför tänka på något som man ändå aldrig påverkar?

Det var mitt svar på Rebeckas nedanstående fråga:

Genom att förbränna den i lungorna...

Var nån här som sa att syrgasen försvann ju mer man andades i påsen, vilket jag tycker låter logiskt. Men han sa även att koldioxiden inte gick att få upp till mer än 20%...Eftersom att påsen fortfarande har samma volym och iomed att det ej går att andas in innehållet så tycker jag det låter lite konstigt...Om det är 20% CO2 i påsen, så måste det ju endå vara någonting mer, eftersom påsen är fylld...

#36 - 11 maj 2004 14:08
Jag kan försöka mig på att förklara en del om syre vs co2 i lungorna som jag dels lärt mig av min tid som aktiv fridykare dels genom att jag läst "severve hypoxemia during apnea in humans: influence of cardiovascular responses" En doktorsavhandling av Peter Lindholm vid karolinska institutet som tar upp mycket om vad som händer i kroppen när man håller andan. Detta gränsar väldigt nära till vad som händer i kroppen när man andas i en påse, så därför har jag själv fått lägga mig under forskarnas lupp för att andas i påse ett flertalet gånger.

Det är inte bristen på syre som får dig att vilja andas när du andas i påsen (eller håller andan), det är den höga co2 halten. Kroppen kan inte känna av syrebrist överhuvud taget. Det är fortfarande massor av syre kvar i påsen när du håller på att svimma av vad du tror är syrebrist.

Det ligger till så att kroppen alltid strävar mot att ha lika mycket syre och co2 i hela kroppen som i lungorna. Blodet kan aldrig ha större eller mindre syrehalt än lungorna (med vissa mycket små undantag som jag bortser ifrån här).

Detta ger ju följaktligen att kroppen inte heller kan hålla en lägre eller högre syrehalt än i påsen du andas i (efterssom den ju är en förlägning utav lungorna).

När du då konstaterar att syret är helt slut i påsen så påstår du samtidigt (utan att veta det efterssom du inte kännde till detta) att syrenivån i kroppen är noll. Och det förstår nog alla här att det är en omöjlighet.

Om man antar att syremättnad i blodet normalt ligger på 100% (av så mycket kroppen klarar att hålla) så kan en väldigt duktig fridykare hålla andan och fortfarande vara i medvetande när dom når 65% (empiriskt bevisat). En vanlig genomsnittsperson kan förmodligen inte komma nedanför 80% utan att svimma. At andas i en påse är ju i princip som att hålla andan.

Sätt nu in att 80% av det syre som finns i ditt andetag fortfarande finns kvar i påsen. Dom andra 20% har förvandlats till co2. Lägg till det co2 som finns naturligt i luften (som ju fanns med när du andades in). Denna summa av co2 delar du med den totala volymen så får du procentuellt hur mycket co2 du har i påsen. Jag tänker inte räkna ut det till dig, men jag kan konstaterta att det alltid är mindre än 10% som någon tidigare nämnde i denna tråd.
MVH
Magnus
Inte bara akvarist.
#37 - 11 maj 2004 15:26
Har nu hittat en billig sodastream, nån som kan berätta hur den funkar?
Visst är gasen i den CO2?
#38 - 11 maj 2004 15:56
TMG? vad är det? något special näring?

#39 - 11 maj 2004 15:59
Fredde S:
TMG är en fullvärdig växtnäring. Tropica mastergrow är dess fullständiga namn.
Finns att köpa på tex hjortgatans zoo, eller i välsorterad akvariebutik.
#40 - 11 maj 2004 16:31
Enkel uträkning:

20% av luften är syre, 20% av syret omvandlas till CO2.

0,2*0,2=0,04=4%
Total mängd: 4%+0,04%=4,04%

Alltså kommer det finnas 4,04% CO2 i din påse om det Magnus säger stämmer, jag tycker iallafall det låter vettigt

#41 - 11 maj 2004 16:41

Hehe, även du verkar ha huvudet på skaft [^]

[:-60][:-60] Välj den naturvetenskapliga linjen på gymnasiet så kommer även du att kunna räkna ut det där [:-60][:-60]
#42 - 11 maj 2004 17:04
Jävla skit nu får vi inte veta hur bra det skulle fungera med sopsäcks-CO2.

Fast å andra sidan vet vi ju att det fungerar jäkligt bra jämfört med utan någon extra berikning tack vare thekrib.

Det är för många träiga teoretiker som aldrig testar något på det här forumet 8)

For me to poop on.
#43 - 11 maj 2004 17:39
Det är för många träiga teoretiker som aldrig testar något på det här forumet 8)

For me to poop on.

Nja, även om jag refererar till flashiga vetenskapliga artiklar så är det mesta jag skriver av egen erfarenhet. Vem vet, jag kanske inte har fattat ett dugg (men det skulle jag aldrig erkänna så jag ger tyngd åt mina påståenden med vetenskapliga fakta).

Det vanligaste är dock att det som inte fungerar i teorin fungerar inte heller i praktiken. Omvända förhållandet är det värre med.
MVH
Magnus
#44 - 11 maj 2004 18:08
Nu var det inte explicit dig jag syftade på utan mest hela tråden i sig som med en massa ordbajseri får stopp på ett intressant experiment som varken skadar Rebecka eller hennes fiskar, men däremot med stor sannolikhet skulle få hennes växter glada.

Jag betvivlar *starkt* på att ni/vi måste komma upp med så mycket teori för att vi är rädd för att Rebecka ska svimma när hon fyller en påse med utandningsluft.

Det fungerar, det är inte farligt för någon - så varför i herrans namn blir det så mycket teorier när en tjej kommer på ett fiffig uppfinning?

Rebecka ska ha cred för att kommit på att venturin har ett alldeles litet lagom undertryck som skulle tömma påsen väldigt sakta, jämfört med thekrib-lösningen som involverade timer och konstiga luftpumpskopplingar.
#45 - 12 maj 2004 06:15
Ok... Men vad drog vi för slusats angående kolsyreis, som någon nämnde i en annan tråd??? Skulle det fungera? Är det någon som har provat det?
#46 - 12 maj 2004 07:42
Rebecka: Ja det är ren C02 i Sodastream tuberna, jag använder själv sådana.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=171251&gid=194023

Och min reactor:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=171251&gid=182391
#47 - 12 maj 2004 15:51
Hej!

När jag läser era resonemang så fick jag en annan galen idé.

Om man stoppar ett värmeljus i en brandsäker burk och suger in avgaserna i akvariet så får man ju co2.
Man får byta ljus varje morgon och ett ljus brinner 7-8 timmar, altså ganska lagom.

Alla hävdar ju att förbränning av olja är en stor bov till växthuseffekten. Då borde 20ml stearin göra susen i ett akvarium. Om det nu är en oljeprodukt, men co2 blir det i alla fall.

Mot Ikeas ljusavdelning!

Urban
#48 - 12 maj 2004 16:01
ja, det lät som en kul ide´, men tyvärr tror jag inte det funkar, eftersom att ljuset behöver syre för att kunna brinna...
#49 - 12 maj 2004 17:16
Man använder faktiskt gasolbrännare i växthus:
http://www.uba.se/teknik/co2tillskott.htm

#50 - 12 maj 2004 17:29
Hej!

Jo, Man får låta ett pumphuvud dra in avgaserna i karet , och ha ett hål så ljuset får in luft i motsvarande mängd. Om inte ljuset får syre så blir det ingen co2.

Annars får man samla co2:n i en ficka längst ner, för jag har för mig att den är tyngre än luft.

ja jag har ingen färdig konstruktion så det är fritt fram för ideer.

Urban

Annons