CO2 på flaska

#1 - 14 augusti 2006 12:25
Jag kan minnas att någon här på zoopet nämnde för några månader sen nånting om nån vätska man kunde tillsätta några droppar av varje dag för att förse akvarieväxterna med CO2.

Vet någon vad det är och hur det funkar? Undra om jag ska satsa på det?
#2 - 14 augusti 2006 13:03
Det är inte CO2 utan ett slags socker/aldehyd som är en kolförening som växterna kan ta upp. Fungerar inte riktigt på samma sätt som CO2, växterna bubblar t ex inte av det. Preparatet heter Seachem Excel.
#3 - 14 augusti 2006 13:17
Ja så hette det ju. Tack!

Jo jag förstår att det inte fungerar på exakt samma sätt som en CO2-anläggning, men funkar det? Mår växterna bättre? Är det något att satsa på om man inte har råd med CO2-utrustningen?
#4 - 14 augusti 2006 13:21
Ja många tycker det är fenomenalt, men det blir ju lite dyrt i drift i längden. Excel har ju även fördelen att det är direkt skadligt för algerna av någon rolig (okänd) anledning.

Jag har för mig att dom brukar säg att om vanliga akvarier har tillväxthastighet 1, lowtechs har 2-3 och CO2-insprutade akvarier 10 så ligger Excel någonstans runt 6-7.
#5 - 14 augusti 2006 13:25
Det låter ju inte helt dumt. Jag försöker ju köra low-tech men tycker inte jag har lyckats så bra med det.

Skadligt för algerna känns frestande, men hur funkar det för algätarna?
#6 - 14 augusti 2006 13:58
Kan medlet vara skadligt för pälsalger? vet ju inte hur man får bort dom :(
#7 - 14 augusti 2006 15:52
[QUOTE=batski]
Skadligt för algerna känns frestande, men hur funkar det för algätarna?[/QUOTE]

Du får väl mata dom med algtabletter :)
#8 - 14 augusti 2006 16:28
Var i stockholm kan man köpa det?
#9 - 14 augusti 2006 18:18
Var i Göteborg kan man köpa det? ;) Frågan är om det tar bort algerna helt? Någon som vet?
#10 - 14 augusti 2006 20:14
Jag körde med Seachem Excel i tre månader. Mina observationer under den tiden:

1. Den rekommenderade dosen är way way way för liten.
2. Akvariet var *kliniskt* rent - alltså ingen algtillväxt alls. Dock fick jag liite cyano vid framrutan när det blev väldigt mycket växtmassa och det blev alldeles för stillastående på vissa ställen.
3. Mina två små ottocinclusar gick hungersdöden till mötes, trots att jag försökte mata dem.

Jag vet att Akvarielagret i Bromma/Stockholm har det. 250 ml för 220 spänn har jag för mig.
#11 - 14 augusti 2006 20:19
[QUOTE=PatrikS]3. Mina två små ottocinclusar gick hungersdöden till mötes, trots att jag försökte mata dem.[/QUOTE]

:( Låter inte alls bra. Skiter nog i det i så fall.
#12 - 15 augusti 2006 14:39
[quote=PatrikS]Jag körde med Seachem Excel i tre månader. Mina observationer under den tiden:

1. Den rekommenderade dosen är way way way för liten.
2. Akvariet var *kliniskt* rent - alltså ingen algtillväxt alls. Dock fick jag liite cyano vid framrutan när det blev väldigt mycket växtmassa och det blev alldeles för stillastående på vissa ställen.
3. Mina två små ottocinclusar gick hungersdöden till mötes, trots att jag försökte mata dem.

Jag vet att Akvarielagret i Bromma/Stockholm har det. 250 ml för 220 spänn har jag för mig.[/quote]

Hur stor är dosen då?
#13 - 15 augusti 2006 19:00
Detta låter onekeligen interssant...har ju inte råd att köpa nån dyr utrustning och low-tech saker vet jag inte mkt om...
Jag har några ancistrus samt några andra malar (jag tror de forfarande lever), men det skulle väll funka med att man slänger i ett par algtabletter varje kväll?

Nån som vet om det säljs i Uppsala eller kanske på PWSS?
#14 - 15 augusti 2006 19:53
[QUOTE=Kalavera]Jag har några ancistrus samt några andra malar (jag tror de forfarande lever), men det skulle väll funka med att man slänger i ett par algtabletter varje kväll?[/QUOTE]

Inte om de är otocinclus.
#15 - 15 augusti 2006 20:00
[quote=akan]Hur stor är dosen då?[/quote]

Så här står det på flaskan:

On initial use or after a major (>40%) water change, use 1 capful (5 ml) for every 40 L (10 US gallons). Thereafter use 1 capful for every 200 L (50 gallons) daily or every other day. Dosing may be slowly increased in high-growth aquariums.

Jag själv märkte bättre tillväxt när jag låg mellan 5 och 10 ml varje dag i min 27 liters. Då hade jag verkligen massa r. indica och hemianthus umbrosium som näringssvampar.
#16 - 15 augusti 2006 21:03
Host! Det där lät inte så trevligt...skulle behöva hälla i runt 10-15ml varje dag...och flaskan sku bara räcka i lite över två veckor!
220kr för två veckor, nej tack!
Jag får ta o forska lite om CO2 maskiner kanske...
#17 - 16 augusti 2006 12:53
[quote=batski]Är det något att satsa på om man inte har råd med CO2-utrustningen?[/quote]

Har själv hållit på med mäsk och sån skit för att CO2 utrustning ju är så dyrt. Men nu har jag kollat lite och ett CO2-kit (regulator, magnetventil, lite slang, backventil) får man för runt tusingen inkl. frakt från exempelvis aquamas.de. En flaska går på ca. 500 spänn här hemma, reaktor bygger man själv. Totalt inte mer än ett ytterfilter. Det kan iofs vara för dyrt, men att hälla i preparat är inte heller billigt om mn läser ovan.

/J
#18 - 16 augusti 2006 13:02
[quote=Jodahl] En flaska går på ca. 500 spänn här hemma
/J[/quote]

Var köper man en sådan billig tub??? Här i Uppsala kostar en kolsyretub drygt 1 200 kr inkl. moms, oavsett om det är 2 kilos eller 6 kilos.
#19 - 16 augusti 2006 14:10
[QUOTE=PatrikS]Här i Uppsala kostar en kolsyretub drygt 1 200 kr inkl. moms, oavsett om det är 2 kilos eller 6 kilos.[/QUOTE]

Är det en begagnad tub från en brandskyddsfirma? Jag köpte min 6 kilos från Presto för 400 kr. Då var den utan stigrör. Tycker att du ska kolla runt med olika firmor, det kan nog löna sig. Säg vad du ska ha tuben till så hittar dom nog en begagnad åt dig.
Bilagor:
#20 - 16 augusti 2006 16:17
Japp, det var en begagnat från "Upplands brandservice". De kör med något utbytessystem: dvs. nästa gång jag lämnar in för påfyllning så får jag en likvärdig begagnat tillbaka (fylld), de fyller alltså inte i mitt eget. Detta utbyte kostar 350 kr varje gång.

Jag berättade att jag skulle ha det till ett akvarium och att det var en fråga om försäljning till privatperson, men fick bara veta att hade det rört sig om försäljning till företag så hade det kostat 2 700 kr - fortfarande begagnat alltså. Jag menar - kom igen, det är ju okristligt hutlöst dyrt! Men jag skall kolla med andra firmor, få se vad de säger. Tänkte bara delge lite lite svårigheter som en växtakvarist kan råka ut för. :(
#21 - 16 augusti 2006 17:11
Patrik: Prisuppgiften har jag sett på diverse inlägg här på zoopet. Verkar vara 400-1000 kr som gäller för en begagnad flaska.

/J
#22 - 16 augusti 2006 18:53
Jag köpte min genom Presto för 1000kr De tog inget för flaskan utan bara för provtryckningen som nu håller i 10 år (har jag för mig).
Edit: den är på 2.8kg tror jag.
#23 - 16 augusti 2006 19:44
[quote=PatrikS]Var köper man en sådan billig tub??? Här i Uppsala kostar en kolsyretub drygt 1 200 kr inkl. moms, oavsett om det är 2 kilos eller 6 kilos.[/quote]

Ta en sväng till Arlanda (Mälardalens Brandservice) så får du en för 900 pix !

EDIT: Utan stigarrör och fylld då förståss !
#24 - 17 augusti 2006 05:21
Ajt, stort tack grabbar för hjälpen!! lite off-topic i o f s, men tråden heter ju "Co2 på flaska", och vad är tuben om inte en stor flaska, hehe. :)
#25 - 17 augusti 2006 16:20
Införskaffade en 2,8 kilo brandtub för 200 kr idag. Att jämföra med en 250 milliliter flaska Excel för 220 kr.
Bilagor:
#26 - 17 augusti 2006 18:27
usch va billigt jmf med mina 1000! men men, någonstans måste jag ju lägga aaaaallllaaaaa pengar jag har. (saaarrrkaaaasm)

Annons