CO2 på flaska

#1 - 1 mars 2014 16:53
Jag har ju i det lilla akvariet på 60 liter börjat tillsätta [COLOR=#333333]Tropica Plant Growth System 60 CO2, och det är ju inte så avancerat om man tittar på beskrivningen, men...
Jag fyller behållaren/diffusorn med mängd enligt förpackningen dvs fullt, men gasen tar inte slut i behållaren utan är hela tiden halvfull - varför går inte gasen åt?
Behållaren sitter bredvid innerfiltret som är ett Aquael turbo 500 http://www.pwss.se/product.php?productid=14399&cat=618&page=1.[/COLOR]
#2 - 1 mars 2014 17:50
Tror inte sådana system fungerar. Så lätt att lösa tillräckligt med CO2 i vatten är det inte. Trycksatt system med diffusor fungerar bra till ett 60l.
#3 - 1 mars 2014 18:00
Ja, förvisso är trycksatt bättre, men det här är ett sätt att prova på.
#4 - 1 mars 2014 18:31
Konstigt min gas tar alltid slut
#5 - 1 mars 2014 18:33
heba skrev:
Jag har ju i det lilla akvariet på 60 liter börjat tillsätta [COLOR=#333333]Tropica Plant Growth System 60 CO2, och det är ju inte så avancerat om man tittar på beskrivningen, men...

Jag fyller behållaren/diffusorn med mängd enligt förpackningen dvs fullt, men gasen tar inte slut i behållaren utan är hela tiden halvfull - varför går inte gasen åt?

Behållaren sitter bredvid innerfiltret som är ett Aquael turbo 500 http://www.pwss.se/product.php?productid=14399&cat=618&page=1.[/COLOR]

Drar du ur pluggen och luftar röret som du ska?
#6 - 1 mars 2014 19:04
CO2 på flaska

På instruktionen till den står det ju så här:
Fyll kammaren med vatten från akvariet och fäst den med sugkoppar vid pumpen i hörnet av akvariet.
Se till att ventilpluggen i toppen av kammaren är monterad. Fäst slangen till CO2 flaskan och kammaren.
Fyll kammaren med CO2 enligt tabellen.
Kammaren fylls varje dag inledningsvis när ljuset tänts.
Kammaren töms en gång i veckan genom att ta bort ventilpluggen.

Gör du exakt så?
#7 - 1 mars 2014 21:59
Bluewing skrev:
Drar du ur pluggen och luftar röret som du ska?

"Luftar röret"? Kammaren fylls med CO2 och var vattenfylld innan jag startade det.

Bluewing skrev:
På instruktionen till den står det ju så här:

Fyll kammaren med vatten från akvariet och fäst den med sugkoppar vid pumpen i hörnet av akvariet.

Se till att ventilpluggen i toppen av kammaren är monterad. Fäst slangen till CO2 flaskan och kammaren.

Fyll kammaren med CO2 enligt tabellen.

Kammaren fylls varje dag inledningsvis när ljuset tänts.

Kammaren töms en gång i veckan genom att ta bort ventilpluggen.

Gör du exakt så?

Jag tycker att jag gjort så, och lilla ventilen sitter där och håller tätt, backventilen monterad :confused: Skall prova att "starta om" det med att ta bort ventilpluggen igen och fylla nytt.
Om jag inte hade gjort rätt skulle jag väl inte kunna fylla kammaren med CO2, eller tänker jag helt fel??
#8 - 1 mars 2014 23:01
Så vitt jag fattar har du ju gjort rätt :)
#9 - 2 mars 2014 07:56
heba skrev:
Ja, förvisso är trycksatt bättre, men det här är ett sätt att prova på.

Vågar inte tänka på hur mycket pengar jag betalt för att "pröva på" dåliga system, reaktorer och annat. Risken är att man ledsnar på alltihop, på grund av att man inte får någon effekt av det man köpt. Även om det kostar mer med ett bra system så är det alltid roligare när grejorna fungerar och man får det resultatet som man önskar.
#10 - 3 mars 2014 16:34
Tjoho! Nu fungerar det!
Har "startat om" det hela dvs fyllt upp kammaren och satt dit ventilpluggen igen och nu fungerar det :D
Vete sjutton vad det var som felade tidigare då jag nu gjort samma sak som jag gjorde då jag startade det hela :confused:
#11 - 3 mars 2014 18:21
Kul. Grattis! Undrar om nåt blev fel pga att den vanliga luft som finns i slangen, som nu tryckts bort av Co2?
#12 - 3 mars 2014 18:22
Sleaper skrev:
Vågar inte tänka på hur mycket pengar jag betalt för att "pröva på" dåliga system, reaktorer och annat. Risken är att man ledsnar på alltihop, på grund av att man inte får någon effekt av det man köpt. Även om det kostar mer med ett bra system så är det alltid roligare när grejorna fungerar och man får det resultatet som man önskar.

Tror faktiskt Tropicas system kan funka till små kar ändå.
#13 - 3 mars 2014 18:59
Bluewing skrev:

Man kan ju mäta pH för att konstatera i vilken utsträckning man får ut CO2. Är fortfarande skeptisk till att detta system kan lösa några användbara nivåer av CO2.
#14 - 3 mars 2014 20:42
Bluewing skrev:

Ja, jag tror också det!
Sleaper skrev:
Man kan ju mäta pH för att konstatera i vilken utsträckning man får ut CO2. Är fortfarande skeptisk till att detta system kan lösa några användbara nivåer av CO2.

Jag har nu bara smått värdelösa teststickor som idag visar lägsta värdet på ph - 6,4, så det säger ju inte så mycket tyvärr.
Om jag kollar/köper med dropptest - skulle jag inte ha behövt testa innan jag började med detta för att se skillnaden?
#15 - 4 mars 2014 06:38
heba skrev:
Ja, jag tror också det!

Jag har nu bara smått värdelösa teststickor som idag visar lägsta värdet på ph - 6,4, så det säger ju inte så mycket tyvärr.

Om jag kollar/köper med dropptest - skulle jag inte ha behövt testa innan jag började med detta för att se skillnaden?

Kolla pH på kranvattnet sedan i akvariet. I akvariet kan det vara intressant att kolla en gång på morgonen och och en på kvällen.

Annons