CO2 och pmdd utan halogen.

#1 - 8 augusti 2007 19:11
Hej

Undrar om någon har förslag på belysning till ovanstående rubrik. Ett akvarium är på 540 liter med 4x36w, 2 Aqua Gro samt 2 Power Gro. Andra akvariet är på 960 liter med 8x30w blandad kompott. Problemet är alger i varierande grad.
Jag förstår att lösningen skulle vara halogen, men på grund av kostnaden har jag bortsett från detta.
Så frågen är egentligen: Vilka rör är bäst?.

Mvh/frants
#2 - 8 augusti 2007 21:05
Jag har nu MH i mitt 960 och i mitt tidigare 540 kar körde jag med 6x36w Philips Aquarelle med reflektorer. Det växer som bara den i mitt stora, men det var faktiskt lika bra skjuts på växterna i 540 litaren, och detta utan några alger.
Vad jag tror det är du ska satsa på är rätt rör för växterna och jämt flöde på din co2. Att ha snabbväxare iaf i början i karet vet du nog och skulle du byta ut rören du har nu mot andra nya rör så är det nog ännu viktigare så de konkurrerar ut algerna.
Jag är ingen algexpert, men vad är det för typ av alger du drabbats av?
#3 - 9 augusti 2007 09:37
540 har säkert alla alger man kan tänka sig, tofsalger, långa gula trådalger, svarta alger på långsamt växande växter som Anubias. Även svärdsplanterna har börjat få svarta kanter. Där finns lite Cryptocoryner samt några andra lågväxande växter som faktiskt har klarat sig. Det finns mycket växter och lite fisk, långsträckt pansarmal, Ancistrus och Otocinclus affinis. 4 kh och 6,8 pH, lite CO2 hela dygnet. BTN-bakgrund med svamp samt ett powerhead där co2 går ind i insuget.
960 har inte något CO2 än (kommer nästa vecka, inkl 2 stk pH-Controller). Algerna är begränsade, tror jag tacket vara 15 Otocinclus och 5 Sturisoma. Totala antalet fiskar är ca 90. KH 2 och pH 7,2.
För båda karen gäller: Botten består av "Leca" från Södermalms Akvarieaffär.
Pmdd efter 40-50% vattenbyte varje vecka, samt lite Micro mitt i veckan.
//Frants
#4 - 17 augusti 2007 21:31
Hej Ansjo.

Tack för tipset. 89-orna kom i onsdags samtidigt med co2 och ph-kontrollen. Till och med grönalgerna har börjat andas.

Mvh/Frants
#5 - 17 augusti 2007 23:34
Då är det bara att hoppas att det ger med sig till slut!

Annons