CO2 är ju ett av de allra viktigaste näringsämnena för växter, så de kommer helt klart att växa bättre och bli större om du tillför det. Samtidigt behöver andra faktorer som gödning och ljus öka i motsvarande grad, vilket ger mer arbete. Om du kör med enklare växter (sådana som jag rekommenderade ovan) och provar dig fram till vilka arter som funkar i ditt kar, så är min erfarenhet att du mycket väl ändå kan få ett fint akvarium med mycket växter utan att tillsätta CO2. Ha inte för stark belysning bara - 0,2-0,3 w/liter är fullt tillräckligt. Några andra växter du kan prova är Limnophila och hornsärv förresten. Brukar också kunna funka bra i sådana kar.
Vill du hålla svårare växter och få en "gräsmatta" på botten tror jag dock att CO2 är nödvändigt. Frågan är lite vilka växter du vill hålla? Om du vill kunna sätta ned alla möjliga arter i akvariet och få dem att verkligen frodas, kommer du inte att lyckas utan CO2. En bok jag kan rekommendera om du är verkligt intresserad av att köra utan "krånglig" CO2-tillförsel och med minimalt arbete, är Diana Walstads bok "Ecology of the planted aquarium". Avancerade resonemang, men många praktiska råd också. Just nu är jag sur för att min polare haft den i många ÅR utan att tala om det för mig!! *morr* Har precis läst igenom den och beställt den från Bokus. Värd vartenda öre den kostar (ca 300 spänn). I hennes koncept får du en viss mängd CO2 ändå, utan att behöva tillföra den mekaniskt. CO2 blir dock den begränsande faktorn för tillväxten, misstänker jag.
Om du inte tänker använda CO2 rekommenderar jag att du börjar med rätt mycket växter, och gärna någon snabbväxande flytväxt på ytan också, tills akvariet uppnår balans. Om flytväxterna växer för kraftigt och börjar stjäla ljus så rensar du bara ut ett gäng då och då.
Gödningen vid vattenbyten hade jag dock inte skippat, den har ökat tillväxten i de kar jag kört utan CO2 rätt bra. En observation jag gjort i kar med växter, men utan CO2-tillförsel, är att det har växt bättre om jag kört med luftdrivna filter. Tetrabillitypen har varit perfekt. Blir lagom vattencirkulation om du kör ett i vart hörn i akvariet (den största modell du kan hitta), och du kommer inte att få någon hinna på ytan eftersom luftbubblorna på något sätt tar med sig skitet ner i vattnet. I ett kar utan mekanisk CO2-tillförsel är en långsam vattencirkulation att föredra, och underdimensionerade filter också. Tänk på att även underdimensionera antalet fiskar då (absolut inte mer än 1 cm fisk per liter vatten!!).
Jag vet att det går att köra ett 180-liters med mycket och snygga växter utan CO2. Växterna kommer dock inte att växa lika snabbt och inte bli lika stora som i motsvarande kar där du tillför CO2. Växtutbudet som kommer att trivas är också begränsat i kar utan CO2. Utan annan gödning är det dock svårare, därav rekommendationen att använda det vid vattenbyten.
Hoppas detta har kastat lite ljus över det hela!! Lycka till!!