CO2 och filter. ??

#1 - 27 april 2008 19:08
Hejsan..

Hade tänkt att fixa CO2 till mitt 180L med hjälp av mäsk, undrar vad som händer om man deter ut koldioxiden i pumpen (har fliterkammare) så att bubblorna släpps längst ner i kammaren och sönderdelas genom filtret för att tillsist sugas upp av pumpen och ut i akvaret? hur påverkar filterbakterierna av det?

Är det skadligt för dem?

Axel
#2 - 27 april 2008 20:21
Finns ju många som gör så när dom kör co2 från tub och in i sitt ytterfilter så jag tror inte det gör filterbakterierna nån större skildnad.
Däremot är det kanske inte så bra att göra så med mäsk eftersom du då inte kan stänga av systemet under natten, skulle hellre föreslå att du gör som mig och dom flesta andra som kör mäsk att skaffa en extra pytteliten pump som du kör utan filtermedia och sen stänger av med timer under natten :)
#3 - 28 april 2008 06:52
Okej.. men det spelar vell ingen roll om man stänger av den lilla extrapumpen på natten? co2 kommer ju ändå att bubbla?.

Men skulle det inte gå att vrida igen systemet på natten eller låta det gå ut i rummet? eller kan det vara skadligt?

Vad händer om jag låter det gå som jag hade tänkt? blir det för mycket co2 då?
#4 - 28 april 2008 07:57
Det som händer när timern klickar av och pumpen stannar är att CO2 bubblorna inte virvlas runt utan söker sig nästintill olösta upp mot ytan.
#5 - 28 april 2008 16:04
Som gaffel säger, om pumpen stängs av så lär det bara bli några fåtal stora bubblor som stiger direkt till ytan och du tillför absolut ingen co2 till akvariet alls, att försöka strypa ett mäsksystem funkar inte, jäsningen fortsätter tills den spränger din flaska eller slang eller bara börjar pysa nånstans och sen är det bara att bygga nytt igen.
eller om du orkar koppla från slangen varje kväll så är det inte farligt att vädra ut i rummet men en liten pump som går på timer är så mycket bekvämare ;)
#6 - 28 april 2008 19:33
okej..

grejjen är bara den att jag nyss byggt bakgrund till karet och är därför inte så sugen att ha en pump som syns framför bakgrunden,
Kan kanske klämma in en till ska kolla lite på det i morgon.

Tack så Mycket för alla svar, har verkligen hjälpt :D:D

Axel
#7 - 29 april 2008 01:13
Ännu bättre att låta koldioxiden anslutas till ett litet pumphuvud bakom en bakgrund då chansen att co2 ska frigöras i vattnet nattetid drastiskt minskar, bra lösning..
#8 - 1 maj 2008 13:02
jo men grejjen är bara den att det knappt finns någon plats till en pump till bakom bakgrunden =\..
#9 - 1 maj 2008 13:16
axeisi skrev:
jo men grejjen är bara den att det knappt finns någon plats till en pump till bakom bakgrunden =\..

Låter jobbigt trångt, skulle du inte få plats med en sån pump som jag kör? den är ca 4x5x5cm i storlek utan filterkammaren som annars bygger ytterligare ca 6cm på höjden.
Själv gömde jag den bara bakom några växter :)

Annons