Co2 och EC

#1 - 16 december 2011 08:05
Om man tillsätter co2 genom mäsk ska man tillsätta Easy Carbo också?
Jag gör så och växterna trivs, inga alger, men behövs det verkligen?
#2 - 16 december 2011 08:41
Nej!! Stor risk för Co2 förgiftning och då kommer allt levande dö.. Easy Carbo är liksom co2 i flytande form.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#3 - 16 december 2011 09:09
precis som majki säger. du överdoserar med koldioxid. det är ju i princip samma sak ( fast mäsk är bättre enligt mig) ne byt ut EC mot gödnig istället. PMDD är nog det bästa o billigaste alternativet
#4 - 16 december 2011 12:50
Bra att jag frågade! Jo jag göder med pmdd också.
Som tur har jag inte märkt att fiskarna mått dåligt men jag tror att en del amanoräkor har försvunnit. :(
#5 - 16 december 2011 13:04
jo, räkor sägs vara känsliga mot ec vid överdos vilket kan ha skett med både mäsk och ec.
#6 - 16 december 2011 13:13
Majki01 skrev:
Nej!! Stor risk för Co2 förgiftning och då kommer allt levande dö.. Easy Carbo är liksom co2 i flytande form.

<reklam i sig bortplockad>

Nej, det här tror jag inte stämmer. Easy carbo tillhandahåller kol i annan form än CO2. Jag är inte kemist men lite googlande och letande här på Zoopet ger vid handen att EC inte övergår i CO2 förrän plantan spjälkar upp den - dvs, inte i vattnet. Det torde alltså vara ofarligt att dosera båda ur den aspekten. Åas lär växterna föredra CO2 löst i vattnet så EC:n kanske inte används lika snabbt som annars och alltså bibehålls högre nivåer under längre tid av dagen.
#7 - 16 december 2011 13:13
Räkor är alltid otåliga mot Ec dos kvittar, men däremot så är äkta amano räkor en av dom mest tåliga sötvattens räkorna så om dom går bort av något annat än ålder så är där något galet i karet. Jag hade valt antingen mäsk eller Ec, vid bara mäsk så kan du riskera att få en massa alger, pga svajiga ph värden som man alltid får vid mäsk då den inte går att kontrollera...

Beroende på vad du har för ljus mängd..
Har du "orginal" belysning så hade jag kört med EC har du bra belysning med "växt" rör, då hade jag kört med mäsken.. Annars kör EC oc beställ pmdd sök på pmdd haack på Google så får du upp en billig
Och bra försäljare som säljer portions förpackat . Du ska ha kitet med micro plus .

#8 - 16 december 2011 13:19
Vid normalt atmosfäriskt tryck så är koldioxid en gas, vilket gör att det självklart inte är co2 i flaskan :) det säger sig självt ;)

Det är lite andra verksamma substanser som jag inte har i huvudet. Jag gillar Ec, funkar bra! :) jag har kört med båda i två veckor nu i min körsbärsvas, de ökar markant ändå..
#9 - 16 december 2011 14:05
Taget från tråd nedan sagt utav defdac"Det är glutaraldehyd (vet inte om det klassas som socker?). Förhållandevis giftigt för t ex räkor, men även vissa växter typ Riccia. " taget ur denna tråd om EC och Flourish Excel http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=103156

#10 - 16 december 2011 14:33
Javamossa avlider ganska omgående även den :)
#11 - 16 december 2011 14:36
Vid normalt atmosfäriskt tryck så är koldioxid en gas, vilket gör att det självklart inte är co2 i flaskan :) det säger sig självt ;)

Det är lite andra verksamma substanser som jag inte har i huvudet. Jag gillar Ec, funkar bra! :) jag har kört med båda i två veckor nu i min körsbärsvas, de ökar markant ändå..

Det är fortfarande en kol källa :)

#12 - 16 december 2011 14:37
Jo mossor i allmänhet :)
#13 - 16 december 2011 14:52
Varför är det alltid dubbla meningen om allt? ;) En säger: dödligt en annan: ofarligt :D.
Jag kan gärna slippa EC om mina växter kommer att fortsätta att må bra enbart med co2 och pmdd? Som belysning har jag 2x18w aquastar och grolux Sylvania till 128 liters. Har obetydligt med prick alger annars karet är faktiskt i mycket god balans.

Jag använder även waterlife 7.2 buffert för att inte ha svajiga ph värden eftersom jag kör med mäsk.
#14 - 16 december 2011 15:40
För att de drog paralleller mellan co2 och något man har istället.

Ec ger ju jämnare näringsnivåer, mäsk är ju lite lurigt. Dock är det ju sju resor billigare..
#15 - 16 december 2011 16:15
Om ni kollar lite på vad EC och andra flytande kolkällor har som aktiv ingrediens så kommer ni att hitta Glutaraldehyde
http://en.wikipedia.org/wiki/Glutaraldehyde
I vissa fall är det kamouflerat och kallas för polycycloglutaracetal men i de deklarationer man enligt lag måste lämna in i vissa länder så anger även de som använder polycycloglutaracetal att produkten innehåller Glutaraldehyde.

Om ni läser igenom wikipedia artikeln så kan ni bilda er en egen uppfattning och välja vad ni skall peta ned i era akvarier. För mig blir det en ren naturprodukt CO2.

Footnote: Man håller på att fasa ut Glutaraldehyde som desinfektionsmedel då det anses vara mycket skadligt för mäniskor.
#16 - 16 december 2011 16:27
Borde inte sjukdomsfallen bli mindre med det i vattnet?
#17 - 16 december 2011 16:33
Då har du alltså otroligt lite ljus, då får du ut mer nytta av att skippa mäsken och köra EC och pmdd

#18 - 16 december 2011 16:36
Bara en liten filosofisk tanke....
Tänk om folk höl sig till att hälla i rent kranvatten i stället för en massa medel så skulle nog nästan alla problem försvinna.
#19 - 16 december 2011 17:11
Problem ja, men växternas ultimata "snygghet" kommer inte fram utan det extra.. Och bara näring från fisk bajsen, dom där krispigt vackra röda växterna får inte det krispiga utan extra ljus.

Se på Fassans tid, då köpte man ett akvarie i med otroligt ful Sjösten. Tände sin låg w lampa i med massa fisk botten filter drivet med luftpump, planterade växterna genom att trycka ner hela krukan i sjöstenen..

Men vet du vad skillnaden är? Växterna idag.. Som kräver det där extra.. Dom fanns inte på den tiden i Sveriges utbud. Idag är allt fram odlat med goda näringsnivåer. Då kräver dom det också. Annars tråkar dom till sig

#20 - 16 december 2011 17:12
Majki01 skrev:
Det är fortfarande en kol källa :)

[COLOR=#333333]<reklam i sig bortplockad>[/COLOR]

Ja, det stämmer, men det är inte att likställa med CO2. Därför föreligger ingen risk för koldioxidförgiftning som du skrev när man kör båda. Att sedan EC är ett rejält otrevligt ämne att hälla i karet, det skriver jag under på.
#21 - 16 december 2011 17:45
Majki01 skrev:
Problem ja, men växternas ultimata "snygghet" kommer inte fram utan det extra.. Och bara näring från fisk bajsen, dom där krispigt vackra röda växterna får inte det krispiga utan extra ljus.

Se på Fassans tid, då köpte man ett akvarie i med otroligt ful Sjösten. Tände sin låg w lampa i med massa fisk botten filter drivet med luftpump, planterade växterna genom att trycka ner hela krukan i sjöstenen..

Men vet du vad skillnaden är? Växterna idag.. Som kräver det där extra.. Dom fanns inte på den tiden i Sveriges utbud. Idag är allt fram odlat med goda näringsnivåer. Då kräver dom det också. Annars tråkar dom till sig

Jag kan inte se någon skillnad på växternas behov "då och nu"? Den stora skillnaden från farfars (min) tid är att växterna odlas mest "emersed" nu. Sedan har vi nog lärt oss en del med tiden. Men det har inte förändrat grundreglerna.
Du kommer nog att finna att det som är lag i dag är insnöat om några år och i bland så kommer det gamla att vara modernt igen men med mer erfarenhet inbakad, detta kallas utveckling.

Tro för allt i världen inte att allt var bättre förr! Men låt oss hoppas att det blir bättre i framtiden!

PS för växternas skull kan nog sjösten vara bättre än blästersand!
#22 - 16 december 2011 17:52
Enig med Bosse. Skippa EC. Det är glutaraldehyd, dvs rena rävgiftet. Används bland annat för att totalt sterilisera labb, ledningar unt so weiter. Det funkar som "gift" mot en del alger också, och ger en extra kolkälla för växterna, men kör man med vanlig CO2 så är jag mycket övertygad om att växterna klipper den först. Växter kör enkelt förklarat på det som är enklast för dem att ta upp. Behöver de jobba för att få kol så gör de det, men finns det i sas normal form så är jag som sagt övertygad om att de väljer det.

Jag testade produkten när den kom ut på marknaden, och jomenvisst, den funkar. Dock inte lika bra som verklig CO2 från mäsk eller tub. Vi pratar iaf kolkälla, EC ersätter INTE annan makro eller mikrogödning. Har ni det för er så GE mig källor, och bra sådana. Just nu ser jag det som verkligt trams. Personligen har jag enbart köpt en enda flaska av EC, och den får väl gå åt. Vid algproblem. När den är slut så skippar jag produkten rakt av. Jag vill inte ens tänka tanken på hur det påverkar vattenlivet när skitet kommer ut i naturen.

Annons