Co2 nytt för mig.

#1 - 19 december 2004 16:43
Behöver lite feedback på detta med Co2.

Har tänkt införskaffa mig en Co2 gödning till mitt RIO 240 kar,och funderar då på följande.

1.Hur stor flaska behöver man ? (Vad är normalt)

2.Hur mycke "gas" går det ? (Har lite växter)

3.Är färdiga satser prisvärda ?

4.Skall detta vara igång dygnet runt ?

5.Hur nödvändigt är det egentligen med Co2 ?

Kör med flytande medel nu för växterna (Tetra Pride FloraPlant)

Väldigt tacksam för svar.

P.S Dyker nog upp flera frågor sen,men nöjer mig med detta än så länge [;)]

#2 - 19 december 2004 18:31
Nu äger jag ännu inte ett eget CO2-system, men jag skall ändå göra mitt bästa för att svara.

1. 6 kg verkar vara vad de flesta har och det blir nog bra för dig med.

2. 6 kg borde räcka ett år kanske (Mycket grov uppskattning).

3. Oftast inte.

4. Nej. Endast dagtid, när lyset är på.

5. Om du nöjer dig med enkla växter behövs det inte alls. Om du däremot vill ha svårare växter (inklusive de flesta röda växter) eller ett vackert "hav" av grönska så behövs det. Det är dock inte så enkelt som att bara köra i CO2 så är allt klart.

Dagens heta tips: Ta dig igenom följande tråd, http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27311
#3 - 19 december 2004 18:58
Tack för det svaret [:-106]

#4 - 19 december 2004 20:26
Hur mycket CO2 som går år beror helt på hur ditt akvarium ser ut, hur du har ställt in filtren osv. Man vill ha en halt i akvariumet på 20-30 ppm. Detta får man om man mäter kH-värdet (vanlig vätsketest duger) samt pH-värdet. Sedan slår man upp hur mycket CO2 man har i en tabell. pH-värdet måste mätas mycket exakt. Vanliga pH-tester brukar vara för dåliga. Man behöver mäta med precisionen 0,1-0,2 pH. Dvs ett vätsketest med omfånget på ca 6,0-7,5 pH ger ofta tillräckligt bra mätvärden. Pappersbaserade tester är helt förkastliga. Man får inte ens vad man betalar för när det gäller dessa.

Vad innehåller den växtgödningen som du har? Om den inte har en innehållsförteckning, så vet du inte om växterna får rätt mängd av ämnena. För mycket Fe (järn) ger exempelvis algtillväxt.

Annars är gängse rekomendationen växtgödningen TMG (Tropical Master Grow, tror jag det blir) och en blandning av KNO3 och KH2PO4. Detta eftersom de ämnen som går åt mycket av till växterna (förutom C, kol) är Kalium (K), Kväve (N) och Fosfor (P). Dessa innehåller TMG lite för lite av, så dessa måste man komplettera med.

När CO2 och gödningen fungerar, så kan man börja justera ljuset. Där brukar man rekomendera 0,3-0,5 Watt/liter. Då räknar man med att det finns reflektorer i ljusrampen. Annars får man dubbla ljusmängden, och det är ju inte ekonomiskt. Om inte CO2 fungerar och ger rätt nivå, så kommer man att få algodling.

Sök på forumet om mer information om detta.
#5 - 20 december 2004 00:37
Jag hänger på denna tråden med frågan: Hur många bubblor ska man há i bubbelräknaren,per minut eller? Jag har precis installerat Co2 utan controller men med magnetventil och timer. Har ett elektroniskt mätinstrument för PH och det ligger nu på 7.1-7.2 i mitt 400L kar. Tacksam för svar och riktlinjer i frågan! MVH:
#6 - 20 december 2004 10:37
Om du inte har så mycket växter så är frågan om du ska satsa på CO2 alls. Varför inte köra med mäsk en tid och se hur det går? Tuber och liknande - som ju är dyrt - köps mest av folk som satsar på växtakvarier.
#7 - 20 december 2004 17:28
jonerup: Mängden CO2 i akvariet går som sagt att mäta om du mäter mängden kH och ditt pH-värde. Från dessa kan du räkna ut vilket pH-värde du bör ligga på och sedan får du laborera dig fram till hur många bubblor du skall ha. Förbered dig även på att mäta pH kontinuerligt för mängden CO2 som skall i beror förstås på växterna (antal, näringsupptag) och hur väl din CO2 löser sig i vattnet.
#8 - 21 december 2004 08:42
Nä, det är nog en CO2 tablett (dyrt) som du såg. Sök här på forumet efter "mäsk" och "CO2" och prova det innan du köper dyra prylar.

(Mäsk är egentligen en blandning av vatten, socker o jäst som bildar alkohol, en av "överskottsprodukterna" är CO2, och det är det vi trycker ner i akvariet)

Annons