Co2 nivå när fiskarna lapar luft?

#1 - 1 december 2006 20:21
Startade CO2 igår för första gången. Antar att det blev lite väl häftigt, efter ett par timmar började de lapa luft vid ytan. Vid vilken CO2 nivå börjar fiskarna lapa luft?
#2 - 1 december 2006 22:42
De gör så om pH sjunker för hastigt, gör ett vattenbyte och försök att tillsätta CO2 i långsammare takt och öka sedan undan för undan.

Tillsats av CO2 sänker pH och firrarna har problem med snabba omställningar av pH.
#3 - 1 december 2006 22:45
Får jag låna tråden lite...

Vad är ett bra värde att ligga på??

Har ett hydor co2 system, och på kartongen står det att 20 bubblor/min i ett 200l ger 10mg/l är detta isf ett bra värde??

Och menas det då att det är 10/mg co2 per liter?
#4 - 2 december 2006 10:17
Piscator skrev:
De gör så om pH sjunker för hastigt, gör ett vattenbyte och försök att tillsätta CO2 i långsammare takt och öka sedan undan för undan.

Tillsats av CO2 sänker pH och firrarna har problem med snabba omställningar av pH.

Har nu satt ned CO2 till en tredjedel av utgångsdosen. Men menar du att det är pH förändringen som får fiskarna att lapa luft, inte CO2 halten?
#5 - 2 december 2006 11:35
Skulle tro att denna länk till en artikel av Peter Nyman besvara båda era frågor
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php
#6 - 2 december 2006 15:47
Har svårt att tro att det skulle vara pH sänkningen som får fiskarna att törsta efter luft. Visst kan en pH sänkningen påverka kroppen, men jag tror snarare att ett överskott på CO2 är orsaken till lapandet.
#7 - 2 december 2006 17:21
Vad är det för fisk och hur länge har de hållit på såhär? På vilket sätt tillsätter du CO2, via mäsk eller tub? Mina fiskar ställde sig vid ytan, simmade snett etc. när pH föll, men pH måste ju bli stabilt förr eller senare.

Jag har aldrig läst någonstans att CO2 skulle ta bort syret i vattnet, fast förhållandet syre/koldioxid ändras ju såklart..

Om du har en mäsk, renar du då gasen i en extra vattenflaska?

Finns här någon gammal CO2-räv som har något tips? :)
#8 - 2 december 2006 17:42
Fiskarna är skalarer och de började flämta efter ca 4-5 timmar. Tillför CO2 via en glaskeramikreaktor från en tub. På 4-5 timmar föll pH från 7 till 6, vilket säkert påverkade skalarerna. Men jag undrar om pH:et i sig gör att fiskarna törstar efter syre. Man kan kanske tänka sig att CO2 binder sig till fiskarna röda blodkroppar och på så sätt tränger undan O2, vilket skulle leda till syrebrist för dem.
#9 - 2 december 2006 18:55
Flämtar de fortfarande? Om inte tror jag nog att det var den snabba pH sänkningen som påverkade fisken. Dessutom en sänkning till underkant av deras rekommenderade trivselnivå.

Din teori låter ju i.o.f. inte osannolik, hittar du något på nätet angående detta? Jag har i alla fall aldrig sett något.
#10 - 2 december 2006 23:41
bubbis skrev:
Fiskarna är skalarer och de började flämta efter ca 4-5 timmar. Tillför CO2 via en glaskeramikreaktor från en tub. På 4-5 timmar föll pH från 7 till 6, vilket säkert påverkade skalarerna. Men jag undrar om pH:et i sig gör att fiskarna törstar efter syre. Man kan kanske tänka sig att CO2 binder sig till fiskarna röda blodkroppar och på så sätt tränger undan O2, vilket skulle leda till syrebrist för dem.

Precis så ligger det till, det är alltså varken syrehalten eller pH:t som är problemet.
Jag sträcker mig till att det är O2/CO2 förhållandet som är problemet.
#11 - 3 december 2006 09:00
Har inget KH test till akvariet, har endast pH test, vet därför inte vad KH ligger på och kan därför inte räkna ut CO2 halten. Men eftersom mitt pH föll från 7 till 6, samt att fiskarna flämtade, borde inte då den lösta CO2 halten vara ganska hög? Eller sänks pH halten och påverkar fiskarna även om CO2 halten inte är upplöst, utan bara cirkulerar runt i små bubblor?
#12 - 3 december 2006 09:50
Det är som sagt inte pH halten som är problemet utan CO2 halten. pH:t sänks av att CO2 löser sig i vattnet.
#13 - 3 december 2006 11:00
Om koldioxid förekommer i höga koncentrationer i vattnet minskar fiskens syreupptagningsförmåga eftersom fisken då inte förmår avge koldioxid via gälarna. Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport. Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur.

Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning eller nefrocalcinos.

Koldioxiden förekommer i tre former i vattenmiljön, CO2 fri koldioxid som är giftigt för fisken, samt HCO3 - (bikarbonatjoner) och CO3 -- (karbonatjoner). Giftig koldioxid kan i praktiken endast förekomma i sura och neutrala vatten.
Källa: Åbo fiskinst.
#14 - 4 december 2006 08:45
Det du beskriver som fri koldioxid; är det sk upplöst koldioxid i vattnet, eller är det mickrobubblor?
#15 - 6 december 2006 13:33
Kramfors skrev:
Om koldioxid förekommer i höga koncentrationer i vattnet minskar fiskens syreupptagningsförmåga eftersom fisken då inte förmår avge koldioxid via gälarna. Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport. Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur.

Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning eller nefrocalcinos.

Koldioxiden förekommer i tre former i vattenmiljön, CO2 fri koldioxid som är giftigt för fisken, samt HCO3 - (bikarbonatjoner) och CO3 -- (karbonatjoner). Giftig koldioxid kan i praktiken endast förekomma i sura och neutrala vatten.

Källa: Åbo fiskinst.

Borde det då inte det hjälpa med snäckskalen?

Annons