Co2 men på vilket sätt...

#1 - 9 januari 2004 16:12
Har i tankarna att köpa en co2 anläggning till mitt 128liters
nu inom kort, men vilken sort?

Antingen med tub eller kolstavar

har hittat en med tub för 1900:- (utan magnetventil)
och en med kolstavar för 2200:-

vilken ska jag ha och vad är fördelarna/nackdelarna med de olika priciperna...?

#2 - 9 januari 2004 16:36
Jag har ett vagt minne om en diskussion om kolstavs-CO2 på Aquatic Plant Digest för ett tag sedan. Om jag inte minns fel så påverkar dom bufferten och man kan få utfällningar. Ytterligare nackdel är att kolstavarna inte är billiga.

En enkel googling på "site:fins.actwin.com carboplus" gav följande intressanta svar av Roger Miller:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200107/msg00419.html
#3 - 10 januari 2004 11:48
Hmm. Ok...

Med andra ord så är Elektroniska Co2 reaktorer inte så lika effektiva
som tub principen eftersom bara en tredjedel av kolstaven blir co2 och resten något annat...

Så jag är nog mer inne på Tub principen nu...

Hur länge på ett ungefär räcker en tub på 1kg?

Ska man ha magnetventil eller ph-controller att styra co2 med?

Vad är det för prisskillnad på ph-controller & magnetventil..?

annat som kan behövas?

Samt vilka vattentester bör jag införskaffa för att mäta alla nödvändiga värden i vattnet?
#4 - 10 januari 2004 11:58


Hur länge på ett ungefär räcker en tub på 1kg?


Beror på för många parametrar för att kunna ge ett bra svar. Alltifrån akvariestorlek till ljusintensitet och växtmängd.



Ska man ha magnetventil eller ph-controller att styra co2 med?


Du kopplar magnetventilen till ph-controllern. pH-controllern mäter pH:t och bryter strömmen till magnetventilen när pH.t är lagom. Då stannar CO2-flödet.



Vad är det för prisskillnad på ph-controller & magnetventil..?


en pH-controller mäter pH:t och slår av och på en strömbrytare.
Magnetventil är en ventil på CO2-slangen som styrs av en strömbrytare.

Jag själv har ingen pH-controller utan har kopplat magnetventilen till en vanlig timer.



Samt vilka vattentester bör jag införskaffa för att mäta alla nödvändiga värden i vattnet?


Viktigast är pH-test om du inte har pH-controller. pH:t är a och o i växtakvarier eftersom det indirekt visar CO2-halten.

Sedan kommer i avtagande ordning NO3-test, Fe-test och PO4-test.

Med dom 4 parametrarna har man mycket bra överblick över hur mycket växterna käkar.

Enklast är dock att göra ett stort vattenbyte i veckan (helt näringsfritt) och dosera en "fulldospuls" med gödningsnivåer så att dom är helt kända utan att man behöver använda test. Beroende på ljusstyrka kan man behöva flera fulldospulser under veckan. Förutsatt rimliga ljusnivåer så garanterar man på så sätt att växterna alltid har det dom behöver minst en gång i veckan.
#5 - 10 januari 2004 12:49
KH-test är nästan lika viktigt som pH test och utan det får du inte fram något CO2-värde. [:)]

Att köpa delarna i Tyskland är klart billigast www.aquaristic.net. Vill du köpa i sverige finns en bra controller på PWSS och magnetventil på Hjortgatans Zoo. Du kan be PWSS ta hem en magnetventil för förmodligen ett lägre pris om du inte vill köpa i tyskland.
#6 - 10 januari 2004 12:53
Kontrollern i tyskland: http://store.aquaristic.net/AQ631f6021d4d90bb9da4de83cff94acad/app/details.php?shop=1,830,0,0,id3040,,0,
#7 - 10 januari 2004 15:46
Kan man köra karet ett tag med alla växter innan man sätter igång co2 anläggningen...?
Kan ta några veckor innan jag köper den....

Jag funderade oxå på lite växter till det hela...
akvariet har måtten 80x40x40
Jag kommer köra med 3x18w med reflektorer rören kommer vara:
i fronten Aquastar
mitten Power-Glo
& längst bak Sun-glo
Räcker detta ljus till:

Förgrund:
funderar på att ha dessa som en matta över stora delar av botten...

Echinodorus tenellus
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?moduleID=1&step=3&plantID=71
Eller
Nålgräs
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?moduleID=1&step=3&plantID=77

Solitär:
Vid en "klippa" mitt i karet
Proserpinaca palustris
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?moduleID=1&step=3&plantID=185
& eller
Rotala macrandra
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?moduleID=1&step=3&plantID=133

Bakgrund:
ungefär halva bakrutan...
Valisneria spiralis
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?moduleID=1&step=3&plantID=149

Har dock inte bestämt antalet av varje växt annu...

Någon som har några synpunkter på förslaget?

tips på andra växter?
#8 - 10 januari 2004 16:53
Det ser bra ut. Normalt sett vill man dock köra fullt ös med CO2 från första stund.

P. palustrisen är svår att få färg på, så R. macrandra tror jag blir mer slåeende som solitär.
#9 - 11 januari 2004 14:00
Kikade lite i mitt 112liters idag och såg att bladen ser mycket förvridna & håliga ut... ser ut som kalciumbrist och TMG ska ju inte hjälpa mot detta så jag läste tråden:

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/post.asp?method=Reply&TOPIC_ID=17235&FORUM_ID=20

finns calcium i flytande form att hälla i?
eller kan jag lägga ner en liten kalkstensbit?
men det höjer ju Ph värdet...

Kollade oxå på hjoortgatans och undrar om någon pmdd ingrediens hjälper?
#10 - 11 januari 2004 14:04
Har du redan kört igång akvariet? Man brukar inte se näringsbristsymptom bara på någon dag.

Här kan du identifiera näringsbrister:
http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=193

#11 - 11 januari 2004 14:14
Nej, det är mitt andra som har dessa symtom... :]
#12 - 11 januari 2004 15:09
Det är extremt sällsynt med Calciumbrist eftersom allt vatten innehåller Calcium iform av hårdhet (GH), om det inte är RO-behandlat.

Knappnålshål är Kaliumbrist som TMG hjälper dig med.

Det diskuteras friskt just nu på Aquatic Plant Digest huruvida höga halter av K+ kan blockera Calciumupptaget. TMG innehåller hyffsat mycket K vilket således skulle kunna vara en förklaring i ditt fall om det inte vore för att du även har Kaliumbrist.
#13 - 11 januari 2004 15:23
Jag har lagt upp lite bilder på hur det ser ut...
http://w1.176.telia.com/~u17613414/brist/polyblad.jpg
Här ser man hålen samt att nerverna fortfarande är gröna så där ser det ut som Magnesium brist...

http://w1.176.telia.com/~u17613414/brist/polyblad2.jpg
Här syns förvrängninarna på bladen...


http://w1.176.telia.com/~u17613414/brist/windlov.jpg
windlöven är bruna ut i topparna...

http://w1.176.telia.com/~u17613414/brist/crypto.jpg
Även Cryptocoryne beckettii "petchii" har drabbats med att bladen gulnar mer och mer. Men bara de äldre bladen drabbas av detta, de nya är frächa ännu...

Jag göder med en halv dos tmg varje vecka...
och byter 25% av vattnet per vecka!

Glömde bilden på en av mina amano räkor som gör sitt jobb!
http://w1.176.telia.com/~u17613414/brist/amano.jpg


#14 - 11 januari 2004 16:58
Kanonbilder! Du har helt rätt i att det ser ut som både Calcium och Kaliumbrist.

Testa att öka till rekommenderad mängd TMG, men Calcium blir lurigare. Jag har lagt Faxesten och ett par skolkritor i mitt ytterfilter.

Det vore ohyggligt intressant att veta i vilken ort du bor och vilka KH och GH-värden ni har där (mest för att föra lite minnesnoteringar och statistik över vilka vattenvärden växtakvarister runtom i landet brottas med).
#15 - 11 januari 2004 18:30
Jag bor i Norrtälje...

Jag tog ett multi test på kranvattnet nyss...
kanske inte så exakta värden men det ger en vägledning i allafall

Ph = 8
KH = 10 grader
Gh = >7 grader

Gh värdet är någonstans mellan 7 & 14
#16 - 12 januari 2004 12:38
Bor också i Norrtälje och planerar på att börja odla växter så jag skickade en fråga till Vevolia Water som levererar vattnet och de skickade mig detta.


Analyser på utgående vatten från Nånö Vattenverk i Norrtälje.

Datum: 2003-05-06

Analys Resultat Enhet Mätosäkerhet
Kloröverskott, fritt 0.20 mg/l
Kloröverskott, total 0.33 mg/l
Turbiditet FNU 0.12 FNU +/-10%
Lukt ingen
Lukt, art -
Färg <5 mg/l Pt +/-15%
COD(Mn) 3.0 mg/l +/-15%
Konduktivitet 25°C 32.2 mS/m +/-10%
pH 25°C 7.9 +/-5%
Alkalinitet, HCO3 99 mg/l +/-10%
Hårdhet total 7.0 °dH +/-15%
Kalcium, Ca 44 mg/l +/-10%
Magnesium, Mg 3.8 mg/l +/-10%
Natrium, Na 16 mg/l +/-20%
Kalium, K 2 mg/l +/-10%
Järn, Fe <0,005 mg/l +/-15%
Mangan, Mn <0,002 mg/l +/-10%
Koppar, Cu 0.01 mg/l +/-10%
Aluminium, Al 0.04 mg/l +/-15%
Ammonium, NH4-N 0.01 mg/l +/-20%
Nitrit, NO2-N <0,001 mg/l +/-20%
Nitrat, NO3-N <0,1 mg/l +/-20%
Fosfat, PO4-P <0,002 mg/l +/-20%
Flourid, F 0.10 mg/l +/-20%
Klorid, Cl 10 mg/l +/-15%
Sulfat,SO4 61 mg/l +/-15%

Analyserna gjorda av Alcontrol AB


Vill du ha proverna i mer lättläsligt format så har jag det i excel och kan maila dig..
#17 - 12 januari 2004 19:25
schizo: du behöver i alla fall inte tillsätta någon kalcium. Om du tillsätter ytterligare ca 6-7mg/l magnesium i form av MgSO4 så tror jag proportionerna kommer vara mycket gynnsam för växter. Om du hade tänkt använda PMDD altså. Men kalcium och magnesium kan fälla ut litegrann i rören och vattentorn också, bara så du har det i åtanke.

frozen: Du har inget NO3-test (nitrat)? Det verkar vara en tendens till brist av det också om man ser på färgen och att bladen verkar lösa upp sig (förutom kaliumbristen). Men testa det innan du tillsätter för att vara på den säkra sidan.
#18 - 13 januari 2004 22:09
Nope tyvärr har jag inget NO3-test nu men det är beställt och kommer förhoppningsvis nästa vecka...
#19 - 29 januari 2004 18:17
Fick mitt No3test idag och det visade att jag har under 5mg/L.
Är det bara att beställa hem en påse KNo3 eller? och hur doserar jag detta i så fall...?
i ett 112Liters kar...
#20 - 29 januari 2004 19:12
Sättet de flesta föredrar att dosera är enbart för det isatta vattnet vid vattenbyte. Byter du 50 liter vatten så ser du till att dessa 50 liter alltid innehåller kända nivåer av t ex nitrat genom KNO3 dosering.

Med Chuck Gadds kalkylator
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm
med en 1:a i "Amount of water to mix", "Nitrate in Potassium Nitrate" och 50 liter och lite testande med antalet teskedar märker vi att ett kryddmått (0.2 tsp) ger 50 liter vatten 13.73 ppm NO3. Lite högt kanske. Ett halvt kryddmått ger dig 6.87 ppm NO3 i 50 liter vatten.












Annons