Co2 med tillbehör...

#1 - 17 februari 2009 19:23
Beställde 1 liter EC till baljorna i söndags,tycker att summan jag lagt ut för EC under den tiden jag haft karen igång börjar spring iväg.
Och som tidigare så finns alltid tanken på Co2 gnagade i huvudet,talade med våran skyddsingenjör på jobbet idag och troligtvis kommer man att byta ut en kolsyresläckare mot annan släckmetod.
Då har jag första tjing på släckartuben,men vad behöver jag mer för prylar för att distribuera ut Co2 i karet?
Och var får man tag på dessa prylar och till vilken kostnad?
#2 - 17 februari 2009 23:19
Det du behöver förutom en kolsyretub är följande:

Regulator - (För att ta ner trycket till en mera hanterbar nivå)
Magnetventil - (På/Av av gasflödet)
Nålventil - (För finjustering av flödet)
Bubbelräknare - (Inte nödvänligt men smidigt för att lätt kunna avläsa flödestakten)
Backventil - (För att inte tuben skall bli vattenfylld vid ett eventuellt baksug, se till att den tål att vara i den sura miljön som Co2 ger)
Slang - (Se till att den är till för Co2 och inte bara en ren luftslang)
Diffusor - (För att lösa upp gasen i vattnet)
Gängtape - (Används i ALLA kopplingar där du har gängor, för att täta då trycksatt gas sipprar ut väldigt lätt och 10-15kr är en väldigt billig åtgärd för att Slippa den förlusten)

Smidigast är väl att beställa det ifrån din lokala akvariehandlare men billigast bör nog bli att beställa ifrån en tysk akvariesida exempelvis:
http://www.aquaristic.net/

Det finns en hel del att läsa om ämnet men det jag skrivit ovan är väl till största del svar på din fråga, har inte nämnt någonting om priset så det får du räkna ihop själv, men det lär landa på omkring 1-2000kr beroende på vad du väljer för kvalitet osv.
#3 - 18 februari 2009 18:35
Hmm jag har 2 kar som skulle behöva Co2,finns det någon form av fördelningsventil så man kan förse 2 kar med Co2???
#4 - 18 februari 2009 19:13
prova söka på forumet, jag har svarat på frågan om delning den senaste veckan. med länk och allt. (kanske var på ett annat forum det lämnar jag öppet isf)

och 2000:- é lite i överkant. isf. gäller det med införskaffandet av tuben oxå.
#5 - 20 februari 2009 19:42
Finns det ingen bra tråd här eller på något annat forum som behandlar typ Co2 for dummies?
Har sökt men inte hittat vad jag behöver...
#6 - 20 februari 2009 21:38
Det finns en sinnesjuk massa trådar och hemsidor om Co2 och dess utrustning så har du sökt har du inte gjort det tillräckligt bra=)

En Googlesökning på "co2 utrustning" gav mig följande sida som första träff.
http://www.pny.se/akvarium/co2/utrustning.php
Bara att läsa
#7 - 21 februari 2009 07:48
Tackar...

Annons