CO2 med mäsk

#1 - 7 december 2004 22:22
Hej jag skulle vilja veta vad som e lämpligt i mängd av CO2 att tillföra i mitt 200l akvarium jag har en del växter som javamossa Ricca cobomba vattenpest gräs och tre fyra växter till jag har blandat med fiskar men mest levandefödare.
Jag har byggt en mäsk anl. av två 1,5l petflaskor (av den hårda typen 4:-) och det bubblar som bara den ur syrasten och bubblorna går u i diffusorn och sprids via den vägen ut i akvariet jag vet det blir en del spill av syrastenen men om det kommer många bubblor så kanske det inte gör ngt att jag har lite spill.

Tacksam för alla svar och tips då jag inte e nybörjare av akvarium men av allt det andra runt omkring CO2 mgso4 osv osv

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310999

Ta vara på er!
#2 - 7 december 2004 22:40
Ett tips är att använda forumets sökfunktion. Ta en helkväll och sätt dig med en cola och ett kakpaket och sök på forumet på allt du funderar på.

Det kommer att dyka upp massor med ord såsom PUR, KNO3, brandsläckare, controller, nutriSI och massor mer. är det något du funderar på så sök på det. Skriv upp allt som låter intressant så kommer du att ha ganska stor insikt i växtakvaristiken redan efter en kväll.

Lycka till.
#3 - 7 december 2004 23:24
Näe, jag hakar på. Jag har just köpt en liten CO2-anläggning och är van att få kunskap snabbt och direkt:

Hur är det med bubblorna, är det nå´t problem om koldioxiden når ytan som bubbla?

Jag har ett system rekommenderat för halva min kapacitet/mitt behov (250/540), får jag "halvfina" växter, finns det någon kritisk massa eller något annat mått för lagom eller hur man dimensionerar koltillförseln?

Detaljfråga: ska jag stänga av på natten och i så fall varför??
/Clabbe
#4 - 8 december 2004 00:02
Ursprungligen skickat av Claes Hansson
Hur är det med bubblorna, är det nå´t problem om koldioxiden når ytan som bubbla?

den CO2 som når ytan är bortslösad, eftersom den inte tas upp av vattnet.
Detaljfråga: ska jag stänga av på natten och i så fall varför??

När det är mörkt så avstannar växternas fotosyntes: Detta medför att CO2 som tillförs, inte går åt. Då stiger CO2-mättnaden, och med det så faller pH-värdet, speciellt om du har ett vatten med låg hårdhet.

-- MW
#5 - 8 december 2004 00:59
Man vill att växtakvarium skall hålla en CO2-halt på från 20ppm till 30ppm. För lite så begränsar det växterna (de slutar växa när de inte får allt de behöver). Så man får inte "halvstora" eller "halvfina" växter med för lite CO2. För mycket gör att fiskarna inte blir av med CO2 i blodet via gälarna (notera att CO2 INTE trycker undan O2, utan man kan ha mycket av varje i ett akvarium). Då kan de dö av CO2-förgiftning.

För att mäta halten av CO2, så behöver man mäta kH-halten (som inte varierar så mycket, så det räcker med att mäta den var annan, var tredje vecka). Det gör man lämpligen med ett hyffsta bra kH-vätsketest.
Sedan mäter man pH-värdet med en precision på minst 0,2 pH. Dvs man behöver ett dropptest som har ett omfång på ungefär 6,0-7,5 pH, annars kan man inte få tillräckligt exakt värde på CO2-halten.
När man har pH och kH, så slår man upp en av alla CO2-tabeller som finns på internet. Där ser man vad pH och kH ger för CO2-halt.
Många anväder för dålig pH-test, och så säger de att de har tillräckligt med CO2. Men oftast har de inte det. Ca 90% (eller så) av problemen med växtakvarium beror på att CO2-halten är för låg. Och eftersom större delen av växterna är kol (C), så är CO2-halten det ensamt viktigaste att ha rätt halt av i akvariumet.

Byt ut syrestenen mot en i alträ, den ger finare bubblor, som gör att CO2 löses upp i vattnet bättre. Det finns de som säger att de bubblor som kommer upp till ytan inte innehåller så mycket CO2, utan mest av andra gaser (som exempelvis O2, men även en liten del CO2). Så om de är riktigt små bubblor som når ytan, så är det inte så farligt.

Man kan inte veta hur mycket CO2 som är lämpligt för ett akvarium. Man måste testa sig fram. Detta för att det beror på hur mycket som försvinner upp i luften från akvariumet. Har man stor omsättning av luft ovan vattenytan och att vattenytan rörs väldigt mycket (exempelvis om utblåset från filtret ligger ovan eller i ytan), så förlorar man mycket CO2 den vägen. Så det beror på. Säkrast är att mäta halten enligt ovan. Man brukar rekomendera att pH-värdet sjunker ca 1 pH-grad från när man inte tillsatte CO2 till efter att man tillsatt CO2. Detta mätes lämpligen på morgonen innan ljuset tänts.

I ett växtakvarium är det viktigt att hålla jämna nivåer av allt (CO2, gödning och ljus). Därför kan det vara lämpligt att du byter mäsk i en flaska i taget. Så om en flaskan håller 12 dagar, så byter du i flaska 1 efter 6 dagar, och sedan flaska två efter ytterligare 6 dagar osv. Då får du (förhoppningsvis) ett jämnare värde på CO2-halten. Notera att mäsk ALLTID varierar i hur mycket av CO2 flaskan producerar. Mycket i början, och sedan avtar det rätt snabbt. Med två flaskor som överlappar i tiden med byten jämnar ut detta.

Notera även att när CO2-halten stiger, så sjunker pH-värdet. Och eftersom växterna inte äter CO2 när det är mörkt, så stiger CO2-halten under natten och då sjunker pH-värdet. För att se att det inte sjunker för mycket, så skall du morgonen efter att du bytt mäsk mäta pH-värdet. Då ser du om det har sjunkit för mycket (dvs max ca 1-1,5 pH-grad från precis innan du släcker ljuset på kvällen, då det är minst CO2 i akvariumet). Har det inte sjunkit för mycket, så behöver du inte avbryta tillförseln under natten. Annars kan dina fiskar vara i farosonen, och du behöver minska tillförseln av CO2 (permanent eller bara under natten). Enklast minskar man genom att höja syrestenen mot ytan och höjer genom att sänka ned den mot bottnen.

Om man producerar CO2 med mäsk-metoden, så rekomenderar jag starkt att använda en tvättflaska. Man vill inte ha jäst i akvariumet. Förr eller senare får man det utan tvättflaska.
#6 - 8 december 2004 02:01
Här är några artiklar som man bör läsa om växtakvarium. Så läs dem och ställ frågor sedan i ämnet om det är något som inte ni förstår.

Först om vikten med CO2, gödning och ljus.
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=80
Sedan om hur gödning händer ihop.
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=97
Sist om hur olika ljuskällor fungerar och hur effektiva för växter de är.
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=87

#7 - 8 december 2004 06:41
Jag kör med tvättflaska ville ta det säkra före det osäkra, det kommer ju alltid kondensat med och det ser man efter ett tag att tvättvattnet blivit lite mjölkigt(inte mycket).
Tack Jackson för det lååånga inlägget där var det en hel del samlad info.
Jag har haft igång detta nu inatt och idag ser det ok ut i karet men då har jag haft det lite på halvfart(lättade lite på korken) och det har liasom sipprat ut lite då och då i akvariet.
Alträ har jag inte hittat ngn här nere i skåne där jag bor men jag får väl ge mig ut på nätet och se om ngn säljer detta där ute.
Jag skall idag fixa en en nolventil så jag kan styra det hela lite bättre samt slippa mäsk doft i huset.

#8 - 8 december 2004 07:03
Ursprungligen skickat av peterhaack
Hej jag skulle vilja veta vad som e lämpligt i mängd av CO2 att tillföra i mitt 200l akvarium jag har en del växter som javamossa Ricca cobomba vattenpest gräs och tre fyra växter till jag har blandat med fiskar men mest levandefödare.
Jag har byggt en mäsk anl. av två 1,5l petflaskor (av den hårda typen 4:-) och det bubblar som bara den ur syrasten och bubblorna går u i diffusorn och sprids via den vägen ut i akvariet jag vet det blir en del spill av syrastenen men om det kommer många bubblor så kanske det inte gör ngt att jag har lite spill.

Tacksam för alla svar och tips då jag inte e nybörjare av akvarium men av allt det andra runt omkring CO2 mgso4 osv osv

Ta vara på er!

Hej,
har i princip samma anläggning i ett 300 ltrs. Funkar mycket bra även när man kör på natten, CO2 spill kan man leva med, socker och jäst är relativt billiga. Fiskarna och växterna trivs utmärkt. Jag tar ph och kh var 4:de vecka.
Hls
/Jürgen

Annons