Ja...det blev så. Är som sagt akvarist igen efter ett längre uppehåll..har iofs byggt några burkar under tiden mest till kompisar och byggt och haft en del akvaterrarium.
En del har hänt, minst sagt, på fronten och eftersom jag tidigare alltid kört utan filter och vattenbyten utan problem trots ganska många burkar fastnade jag efter att ha läst på nätet och besökt södermalms akvarieaffär som kör ett liknade men dyrare material i botten. Han kör helt utan teknik, inget filter inte ens cirkulation .. verkar funka bra..Påstått att det funkar bättre än vanligt grus för nyttiga bakterier...Övervägde bentonit men "filterfunktionen" fällde avgörandet..
Är intresserad av ett så självgående system som möjligt, så nära ett eget ekosystem som möjligt, så lite teknik och tillsatser som som möjligt ...Har lyckats tidigare..För 30 år sedan!
Men min 720 l burk har bara varit igång drygt 4 veckor nu för tidigt att dra några säkra slutsatser men växterna (inte alla)och firrarna mår bra, inget filter, ingen uppvärmning, inga tillsatser, endast 2x 54 w lysrör.Ingen nitrit än så länge...Cabomban och flytväxterna går bra..
Avvaktar ..får se om några månader..