CO2 med elektrolysmetoden? Vet du Kjell?

#1 - 25 november 2003 12:02
Hej!

Jag va på biblioteket igår och tittade i nåra akvarieböcker. Jag hittade en bok som är relativt ny - från 2000- och där i stod det att "systemet med att bubbla i koldioxid från en gastub är gammalt och förlegat och att det finns ett bättre och billigare system idag". Det nya, smidigare och billigare systemet skulle vara att bilda CO2 med elektrolysmetoden. Det fanns en produkt som heter Carb+ (tror jag den hette) enligt de som skrivit boken...

Jag undrar vad detta är för något? Hur fungerar det? Hur kan det vara så bra och billigare än systemet med kolsyra? Och varför är det så att ingen har tagit upp det här?

MVH Rebecca

#2 - 25 november 2003 12:07
aquaristic.net säljer något sådant.. men det käkar kol.. och är rätt dyrt....

Artikelnr.: 193.010

och Artikelnr.: 193.000
#3 - 25 november 2003 12:09
jag har kört carbo plussen.

den är skrymmande och fungerar bara i kar mindre än 200L, större än så så måste du häsa ner fler kol-patroner vilket tar ännu mer plats och blir dyrt.

så boken är ute och cyklar, elekrolys-metoden är rätt kass, bubbla koldioxid fungerar mycket bättre.
#4 - 25 november 2003 13:23
Såhär fungerar den i detalj:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200107/msg00419.html

Detta är intressant:

"Ideally, the 4 hydroxide ions (OH-) and the 4 hydrogen ions (H+) would
combine to form 4 water molecules. However, the two ions are not produced in the same location, so there won't be a 100% recombination to form water. Instead, some of the OH- will react with bicarbonate to form carbonate. In most water that will cause a calcium carbonate crust to form on or near the cathode. An equivalent amount of the hydrogen ion produced must also react with bicarbonate. The effect of both reactions is to lower the GH and the alkalinity of the water, with a larger decline observed in the alkalinity than in the GH. The actual amount of decline will be highly variable."

Dvs den käkar alltså alkalinitet och GH?
#5 - 25 november 2003 13:52
Hej!

Vad kul att jag fick svar så snabbt! Men hur funkar det med att den släpper ut en massa vätgas? Borde inte det vara farligt? Speciellt hos mig eftersom vi har en kakelugn som vi ofta eldar i.

Ja om Rogers teori stämmer verkar det som det blir en utfällning på katoden av kalciumkarbonat. Om jag hinner ska jag försöka kolla om det stämmer.. det va länge sen jag läste kemi så det tar lång tid att sätta sig in i när man inte är van.

Förresten kan jag fråga dig en sak defdac? Jag undrar varför vissa säger att det behövs en starkare reaktor (till CO2) om man har hög hårdhet?

MVH Rebecca

Annons