Co2 mäsk

#1 - 2 maj 2004 10:56
Någon som har ett bra tips på blandning av socker & jäst vatten så men får bra fart.

Jag kör i en 1,5 L Cola flaska idag med totalt 1 L i.

2 dl socker & 25 g jäst "torr jäst" halv påse.

Sett att det ska räcka i 2 veckor att köra det gör inte min knappt 1 vecka räcker min laddning.
#2 - 2 maj 2004 11:34
Har samma problem- räcker knappt i en vecka!!!

Har kört med torrjäst, men det suger....får knappt något bubbel. Nu kör jag med färskjäst.

Mitt recept: ca 1.5 liter vatten, 4 dl socker och 25 gr jäst(halft paket). Då får jag ca 2 bubblor/s och sen efter kanske 5 dagar 1 bubbla/s.

/Niklas
#3 - 2 maj 2004 17:07
Jag har alltid använt torrjäst och det bubblar ganska bra.Jag tror torrjästen behöver lite mer värme.

1liter vatten-
2msk gelatin-- Detta blandas med ljummet vatten och får stelna.
4dl socker----

strartup:
1dl vatten----
1dl socker---- Detta blandas och hälls över gelatinet.
2krm torrjäst-
#4 - 3 maj 2004 18:04
Har också lite priblem där..gjorde bubel på 2 dl socker, halvt pkt jäst, en liter vatten fingervarmt..

först bubblade det som fasen, sen släppte siliconeringen å ja blev tvungen att göra om blandningen..men då blev det skit, det bublade inte alls''

min mamma brukar göra vin hemma och hon är proffs på det där..tydligen får man absolut inte höfta utan vara noga med andelen socker och skitnoga med att det är helt upplöst i vattnet innan man häller i jästen..
helst ska man koka vattnet först, hälla i sockret, låta det kallna till fingervarmt och sen i med jästen och noga fördela den..ska prova nu igen med lite assistans..så ska vi se..
#5 - 3 maj 2004 18:29
rekomenderar att köra med gelantin, min laddning har snällt bubblat mer än tre veckor nu. Även om det var lite mer sprutt i början.
#6 - 3 maj 2004 18:50
Mer information än man egentligen vill ha....
http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html
#7 - 3 maj 2004 19:03
Jag har serie kopplat ett par flaskor för att få bra tryck i burken. Byter en gång i veckan i alla fall, men då bubblar det mycket och med ett jämnt flöde hela tiden.
#8 - 3 maj 2004 20:36
Här är ett recept som jag fick av den akvariehandlaren jag brukar handla hos:

Denna sats har jag till mitt 74-liters och det räcker med råge. Och det bubblar efter 4 tim rejält. Värm vattnet och ha en termometer så att vattnet håller 35-36 C

3,5 L vatten
50 G färskjäst.
1 KG socker.

Lös upp 500 g socker i allt vatten och rör sedan ner och lös jästen väl. Jag använder mig av en elvisp för att allt ska lösa sig. Anledningen till att jag inte har i allt socker är för att det ska bli bra fart under längre tid. Pyttsa i resten av sockret i vattnet när bubblandet börjar avta.
Lite mecklande blir det med det är det värt. Ställ burken varmt så att det håller värmen. Man kan, om man har, ställa mäsksatsen på en värmepaltta som man har till reptiler.
#9 - 3 maj 2004 20:44
Morpheus:
Tar jäsningen verkligen ny fart efter en sockerpåfyllning?
Jag trodde att alkoholhalten ofta orsakade minskad/avbruten jäsning.

Hur länge har du bra drag i satsen efter nytillverkning? En vecka? Två veckor?....
#10 - 3 maj 2004 20:50
Jag har bra drag 4-5 dagar sedan avtar det med tiden.

Om man tillsätter sockret efter att det har gått lite för lång tid så kan det hända att det inte blir ny fart. Jag är bara ute efter att underhålla den redan pågående jäsningen. Rätta mig om jag har fel!!
#11 - 5 maj 2004 16:53
morellen, vad har du för recept på ditt gelatinbubbel??

mamma tipsade om att köra med turbojäst..det ska visserligen jäsa ut lite snabbare men kan ju vara värt å prova..ska vara jättekraftfullt..sen får inte röret som ska leda ut gasen vara för kort..inte för långt..men ca 6 cm ner i flaskan..där trycket är som starkast

de är fasiken svårt att veta om maskineriet håller tätt också..

ack tänk om ma kunde lägga ner det här å köpa riktigt co2 istället :/

#12 - 5 maj 2004 18:15
Jag förstår inte varför ni har så mycket jäst.. Mängden jäst är juh helt avgörande för hur länge kolhydraterna räcker.. Mitt recept..

En hel del socker i en hel del vatten .
En tumnagel bikarbonat.
En tumnagel torrjäst..
-----------

Gelatinmäsk är jämnare men jag tycker att det funkar förträffligt med blaskmäsk.
#13 - 5 maj 2004 18:34
Ursprungligen skickat av plizken

Mitt recept..

En hel del socker i en hel del vatten .

En tumnagel bikarbonat.

En tumnagel torrjäst..

-----------

Hej,
kan du möjligen översätta det till liter, dl, msk? Hur ser receptet ut om man har en 2ltr petflaska?
Hls
/Jürgen
#14 - 5 maj 2004 23:35
ca 1,5l vatten
ca 2dl socker (Mer om jag inte behöver det till kaffet)
ca 2kryddmått torrjäst
ca ½ kryddmått bikarbonat

Jag är ingen expert men jag har inte misslyckats. (Ännu) Det finns säkert massor bra recept men jag tycker att alla har för mycket jäst.. Ska ni bränna sprit av mäsken eller ska ni bara använda gasen? ;)

Målet är väl att inte få allt för hög etanolhalt så att femermenteringen forgår en längre stund..
#15 - 6 maj 2004 05:33
Ursprungligen skickat av plizken

ca 1,5l vatten

ca 2dl socker (Mer om jag inte behöver det till kaffet)

ca 2kryddmått torrjäst

ca ½ kryddmått bikarbonat

Hej plizken,
mycket klargörande, tack. Jag skall genast inhandla bikarbonat, resten har jag.
Hls
/Jürgen
#16 - 28 maj 2004 15:44
Plizken: Hur länge håller ditt recept ungefär?
#17 - 28 maj 2004 16:59
Mycket olika . ibland två till tre veckor och ibland en och en halv.. Jag slarvar en del när jag blandar.. För mycket jäst då blir den våldsam och kortlivad, för lite så blir den trög och kortlivad....
#18 - 28 maj 2004 21:01
Använder du denna mängd mäsk till... ja, vilket akvarium?? Kan jag köra på samma blandning med dessa mått till ett 360-liters??
Har du en syresten i akvariet eller någon sorts reaktor??
#19 - 28 maj 2004 21:55
<font size="3">sen kan man destilera skiten, så får man snaps till sillen</font id="size3">
#20 - 29 maj 2004 01:59
Snaps till guldfisken.=)

Jag använder samma recept i 300L som i 50L.

#21 - 10 oktober 2004 09:48
Som en förvirrad nybörjare på CO2 så ställer jag några kanske dumma frågor...

Varför ska man ha gelatin i mäsken??
Varför tillsätta bikarbonat?
#22 - 10 oktober 2004 10:09

Varför ska man ha gelatin i mäsken??

Det ska man inte. Man gör en socker-gelatin-pudding först i flaskan, och sedan häller man lite jäst + lite varmt vatten + lite socker ovanpå.

Jästen får då inte tillgång till all sin mat med en gång utan måste kämpa sig igenom gelatinpuddingen. Då får man en mycket längre men mindre intensiv jäsning.

Varför tillsätta bikarbonat?

Det blir surt i mäsken och bikarbonat förhindrar det.

Annons