Co2 kit till nybörjare.

#1 - 5 februari 2023 20:06
Som rubriken säger så funderar jag på ett co2 kit.
Vad behöver man egentligen teknikmässigt?
Akvariet är ett Juwel Rio 350L med innerfilter.
#2 - 6 februari 2023 08:21
Det finns färdiga kit att köpa. Det som man behöver komplettera med är en CO2-tub. Till ett 350l så kan man kolla i butik som säljer utrustning för ölbryggning, dom kan ha tuber på 2kg som räcker relativt länge och ett utbytessystem. Alternativt går att använda Sodastream 885g från t.ex. Claes Olsson, men den varar naturligtvis inte lika länge och blir lite dyrare. Jag hade valt en regulator med två klockor och en extra backventil ifall man vill byta till annan diffusor senare. CO2 Soda Startkit - GodhemsZoo
#3 - 6 februari 2023 09:00
Tycker det är synd att inget av de färdiga kiten inkluderar en reaktor som gör att man slipper alla små bubblor i akvariet (vilket förvisso är en smaksak om man uppskattar eller ej).

Antar att man behöver ett externt filter för det förstås.

#4 - 6 februari 2023 10:24
[QUOTE=Al G;n2438323]Tycker det är synd att inget av de färdiga kiten inkluderar en reaktor som gör att man slipper alla små bubblor i akvariet (vilket förvisso är en smaksak om man uppskattar eller ej).

Antar att man behöver ett externt filter för det förstås.

[/QUOTE]

Går ju att köpa till en reaktor, men då krävs ett ytterfilter också som sagt. Sen kan även en reaktor ge en del bubblor i utblåset från filtret, även om de är färre.
#5 - 6 februari 2023 14:57
Tack för tippset om startkittet, men om man kör med sodastream flaskor hur länge på ett ungefär varar en sån flaska?
#6 - 6 februari 2023 16:49
Omöjligt att ge något exakt svar på den frågan, det beror en rad faktorer. Men 885g CO2 kanske klarar sig ca. 6-7 veckor är min gissning. Men det kan variera som sagt beroende på hur kraftfull belysning man har, hur lång belysningstid, hur effektiv diffusorn är och ifall det finns kalkhaltigt material i akvariet etc.
#7 - 15 februari 2023 15:26
Kom att tänka på, nu när vi är inne på ämnet Co2
det drar ju ner PH värdet, hur blir det med den saken om man gör ett 30% vatten byte?
Åker PH värdet jojo då eller är jag ute och cyklar?
Har komunalt vatten med Ph runt 8 kan jag också tillägga.
#8 - 15 februari 2023 16:01
Jo, så är det. pH åker upp tillfälligt vid delvattenbyte. Jag gör byter ca. 50% varje vecka i samband med trimning av växter etc. men det påverkar inte fiskar eller räkor vad man kan se. Styr man CO2 via klockströmbrytare (vilket jag tror dom flesta gör) och stänger av nattetid blir det ungefär samma sak. Jag styr via pH-kontroller så jag håller konstant pH 24/7 för övrigt.
#9 - 19 februari 2023 19:46
[QUOTE=Sleaper;n2438417]Jag styr via pH-kontroller så jag håller konstant pH 24/7 för övrigt.[/QUOTE]

Förlåt en nybörjar fråga, vad är en PH-kontroller?
#10 - 19 februari 2023 20:11
Den känner av pH i akvariet och reglerar CO2 via magnetventil så att inställt önskat pH hålls konstant. Typ en sån här
PH-Regler mit Zubehör (us-aquaristikshop.com)
#11 - 3 mars 2023 16:14
Sådär nu var Co2 anläggningen igång, hur många bubblor/sec skall man börja med till 350L?
har startat med 1bubbla/sec så får vi se.
#12 - 3 mars 2023 17:13
Bubblor per sekund säger egentligen inget alls. Mycket hänger på hur effektivt man löser CO2, hur mycket växter man har i karet som konsumerar CO2, etc. Man får ha koll med hjälp av en dropchecker för att hamna rätt. En bubbla per/sek. är väldigt sparsamt och behöver säkert ökas på en hel del, men börja försiktigt är rätt väg att gå. Styr man CO2 via klockströmbrytare och magnetventil så tar det också en tag innan man "rattat in" systemet bra. Målet är att ha rätt mängd CO2 när belysningen tänds.
#13 - 6 mars 2023 16:34
Sådär, nu verkar det som jag hittat rätt nivå på Co2 anläggningen.
Dropcheckern är limegrön men nu har jag massa mikrobubblor som flyteromkring på ytan?
Smällar en får ta eller har jag placerat diffusorn där det är fördåligt drag från pumpen?
#14 - 7 mars 2023 10:05
[QUOTE=Seco;n2438589]Sådär, nu verkar det som jag hittat rätt nivå på Co2 anläggningen.
Dropcheckern är limegrön men nu har jag massa mikrobubblor som flyteromkring på ytan?
Smällar en får ta eller har jag placerat diffusorn där det är fördåligt drag från pumpen?[/QUOTE]

Vad blev det för co2-system?
#15 - 7 mars 2023 10:47
[QUOTE=Seco;n2438589]Sådär, nu verkar det som jag hittat rätt nivå på Co2 anläggningen.
Smällar en får ta eller har jag placerat diffusorn där det är fördåligt drag från pumpen?[/QUOTE]

Kan bero på att det finns en bakterie/algfilm på vattenytan. En skimmer skulle kunna vara lösningen. Oase CrystalSkim - GodhemsZoo
#16 - 7 mars 2023 11:31
[QUOTE=Msnakes;n2438604]

Vad blev det för co2-system?[/QUOTE]

Det blev ett från Godhemszoo.
https://godhemszoo.se/produkt/co2-soda-kit-10-325-liter/
#17 - 7 mars 2023 14:38
Berätta gärna lite om hur det går med den ;)
Har sneglat på det systemet också.
#18 - 7 mars 2023 15:56
[QUOTE=Seco;n2438608]

Det blev ett från Godhemszoo.
https://godhemszoo.se/produkt/co2-soda-kit-10-325-liter/
[/QUOTE]

Najs :)
Jag har också ett därifrån, eller faktiskt två när jag tänker efter :)
#19 - 7 mars 2023 19:18
[QUOTE=Al G;n2438614]Berätta gärna lite om hur det går med den ;)
Har sneglat på det systemet också.[/QUOTE]

Jag är nöjd med systemet, tycker det fungerar bra änn sålänge. Det var lätt att komma igån då man fick med instruktioner. Perfekt om man som jag är ny på området. Det enda negativa jag hittat hitils skulle vara att magnetventilen som sitter fast på regulatorn vibrerar lite vilket kan orsaka lite oljud.
För mig räckte det med att vrida på den lite så blev det tyst.
Märkte en stor skillnad på växterna redan efter 2 dar. Växer som sjutton, speciellt Hygrophila polysperma Rosanervig.
Nu har jag inget och jämföra med men tycker att bubblorna är små.
#20 - 8 mars 2023 21:58
[QUOTE=Seco;n2438624]
Märkte en stor skillnad på växterna redan efter 2 dar. Växer som sjutton, speciellt Hygrophila polysperma Rosanervig.
Nu har jag inget och jämföra med men tycker att bubblorna är små.[/QUOTE]

Kul att höra!
Tänk på att ökar tillväxthastigheten så används mer näring ur kqrrt. Så håll koll på näringsbrist symtom.[:-106]
#21 - 9 mars 2023 16:45
Nu dök min PH controler upp, det blev en Milwaukee MC-122.
Nu skall jag bara fundera ut hur man gör med den.
Står nått om rengöringsmedel?
Kalibreringen är nog inget problem, det löser jag.
Men tänkte på elektroden, det står att bara 2.5cm skall vara vattnet. Är det en mingräns eller vad gör man av resten av elektroden?
Måste väll gå att sänka ner den så långt som glaset i elektroden tillåter?
Vad jag förstår slits elektroden ut med tiden, rätta mig om jag har fel. Hur länge håller den?
Några andra tipps?

Annons