CO2 kit från CO2supermarket.com?

#1 - 16 januari 2013 02:05
Tjena!
har precis precis byggt mitt första akvarium och fastnat nått otroligt för denna hobby=)
akvariet är på 400 liter med mkt växter i. Idagsläget kör jag med green carbo och tropicas plant nutrition.

men börjar nu fundera på att köra med trycksatt co2 istället och råkade snubbla över denna sidan.
www.co2supermarket.com

dom har regulatorer som passar på sodastream flaskar med en adapter!
priset tycker jag oxå verkar intressant runt 100pund för adapter samt regulator med magnetventil!

är det nån som har provat detta? tänkte kolla om nån har något negativt att säga om detta innan jag beställer ett kit.
#2 - 16 januari 2013 07:25
Sodastreamer (475gr. ?) räcker ju inte speciellt länge till akvarie på 400l. Sen ser jag inge reaktor som är lämplig till 400l på sidan du länkar till.
#3 - 16 januari 2013 07:31
Kan vara bra till nanoakvarium med en liten flaska om man har ont om utrymme, fördelarna är ju också att det lätt går att byta flaskan lite varstans. Men till ett 400-liters kar tror jag inte det blir billigare med så små flaskor i längden. Du kommer få byta varannan månad eller oftare. Blir mer ekonomi i det om du köper en rejäl tub med tillhörande regulator/magnetventil och räknare.
#4 - 16 januari 2013 13:39
tänkte det vore ganska smidigt har redan ett par stycken sodastream flaskor sedan innan och reaktor kan man ju köpa en här hemma som passar kanske. sen skulle den regulatorn passa på större flaskor med fattade jag det som.
#5 - 16 januari 2013 16:46
Vet inte vad det kostar att fylla/byta sodastreamflaska, 90kr? Det blir ju antagligen dyrt i längden. Jag skulle hellre satsa på ett komplett system likt detta: http://www.us-aquaristikshop.com/co2-anlagen/co2-anlage-mit-2kg-flasche/co2-anlage-mit-aussenreaktor-ar-us50-set-16va.html Flaska, magnetventil och en riktigt bra reaktor som fungerar till ett 400l. Det blir kanske en något större investering, men som kommer att löna sig i längden.
#6 - 16 januari 2013 17:13
Det som är viktigt egentligen är hur mycket gas du kommer att göra slut på? Ska du småputtra med ett par bubblor i minuter räcker ett sådant system länge, men så fort du kommer upp i lite bubbeltakt lär dessa flaskor ta slut lite fort för att det ska bli ekonomi i det hela. Skillnaden i ditt fall är priset på själva tuben, en moddad brandsläckare på 5-6 kg ligger på ca en tusenlapp men håller vid "normal" förbrukning till ditt kar gissningsvis minst 6-8 månader. Att fylla en sådan flaska ligger på runt 300:- och det äts snabbt upp av Sodastreamflaskor....
Övrig utrustning såsom magnetventiler, regulator osv bör du ändå ha till båda flaskorna:).
#7 - 8 februari 2013 18:25
Jag har ett akvarium på 75liter då känns det rätt ok skall jag tro.

Annons