CO2 inget tryck (vill aldrig funka)

#1 - 20 oktober 2007 19:59
Har skrivit tidigare i veckan kring mina bekymmer kring min mäsk anläggning. Då hittade jag problemet att det läckte vid reningsflaskan. Nu har jag helt och hållet tagit bort den och kör direkt ner i karet. Bara för att Testa helt enkelt.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=109880

Innan jag bytte från reningsflaskan till en annan med ny kork hade jag 1 bubbla på 2 sek. Efter bytet av reningsflaskan så kom den aldrig upp till den speeden. Sen testade jag återigen med att sänka ner flaskan i en hink med vatten. Då läckte det precis från samma ställe fast det var en HELT ny flaska.
Läckte i underkant på korken till en PET flaska. Hålen var hur hur täta som helst.

Vad kan det bero på att det läcker just där?

Nu till nuvarande TEST version, Har alltså 2 st parallell kopplade 5 L dunkar. Och trycket är en katastrof. Den orkade sig ända ned i karet ca 10 cm ner. Precis till slang änden sen hände ingenting.

Förstår verkligen ingenting. Kan trycker försvinna helt hur anordningen när man t.ex. byter reningsflaskan? Hur många timmar bör det ta att bygga upp trycket igen? (kanske en svår fråga att svara på).

Kör med detta recept:
4 L vatten
4 dl socker
½ tsk torrjäst
2 tsk bikarbonat.

Så hållbarheten längden för detta recept ligger runt 2 veckor.

Ska jag blanda ihop en ny laddning?
Den nuvarande har varit på sen i tisdags. Som sagt hade 1 bubbla på 2 sek innan jag började byta och hålla på.

Skulle vara tacksam att få detta Eländiga tillrättat en gång för alla.

Mvh
#2 - 21 oktober 2007 20:26
Ett sätt du kan göra för att prova olika saker är att koppla en luftpump till dom så hör du vart det läcker.
Då ska alla andra anslutningar vara tilltäppta.
Sen undrar jag vad du använder för sorts lim eller dyligt för att täta alla hålen.
Mvh Mattias

edit:
Bifogar en länk till min mäskanläggning där hemma.
http://hem.passagen.se/wiper/mask.htm
#3 - 21 oktober 2007 21:29
Lite nyfiken på hur man lyckas få en petflaska att läcka, när man borrar i korken så ska man ju inte va å borra ute i kanten, och om kanten är ok så ska det inte läcka, utom möjligen runt hålen om dom är för stora och/eller inte ordentligt limmade ;)
Om du inte har några backventiler med lite motstånd i tappar du ju allt tryck när du tar bort reningsflaskan, att bygga upp nytt tryck så det orkar trycka ner mer än 10cm kan nog ta nån timme eller två, dessto djupare ju högre tryck krävs.
#4 - 22 oktober 2007 09:49
Som ni båda undrar hur man lyckas. Bra fråga faktiskt.
Slangen var i diameter 5,5 mm
Borrade hålen 5 mm. Det läckte alltså inte från hålen. Och jag borrade inte sönder kanten på korken heller. Så dum är jag inte.

Jag använde först silikon för att täta för flaskan. Sen körde jag utan silikon, Det läckte alltså från samma ställe. Där jag ej hade någon silikon över huvudtaget.

Mvh
#5 - 22 oktober 2007 12:30
mäsk

när jag körde mäsk så tätade jag aldrig med silikon.
använde silikonslang 5,5 mm, borrade med 3,5mm borr.
tvärskar slangen och använde polygrip för att ork dra igenom slangen.
detta blev tvärtätt aldrig nåt läckage.

sen hade jag 1 pkt riktigt jäst, inget pulverjäst. fick aldrig igång jäsningen med det.

körde på följande recept:

4l vatten
1 kg socker
1 pkt riktig jäst
2 tsk hjorthornssalt

denna blandning höll i sig ca 2,5 veckor.
sen slog man över det i maskinen o koka:D
trevlig helg blev det.

skämt åsido, prova det här och aldrig större hål än 3,5 mm så får du allt tätt.
och backventil använde jag aldrig, bara ytterligare skarvar som måste hålla tätt.

lycka till
hör av dig med resultat

uffe
#6 - 22 oktober 2007 12:30
Oki, själv borrade jag 4,5mm till samma grovlek på slang, sen skippa silikon det är värdelöst att limma med och ta typ kontaktlim/karlsons klister istället och på insidan av korken precis runt slangarna, behövs inte mycket lim alls och på utsidan har jag själv inget lim alls.
Sen hoppas jag du tagit kork och flaska från nån kolsyrad läskedryck och inte typ funlight flaska eller så för dom är inte lika säkra under tryck :)
#7 - 22 oktober 2007 12:34
Jo om du har silikonslang som uffe bör du nog borra 3,5 som han gjort för dom är ganska mjuka, själv har jag plastslang (spolarslang från jula) och den är inte lika mjuk så då funkar 4,5mm bra :)
#8 - 22 oktober 2007 12:52
testa "the real stuff" kanske, lättare med trycksatt co2 på alla sätt...
#9 - 23 oktober 2007 21:07
Tack för tipsen. Har nu gjort om hela anläggningen från dunkarna till reningsflaskan rubbet.

Köpte 2 st 5 L dunkar på OKQ8. Sen borrade jag ja minst 1 mm mindre är grovleken på slangen. Använder en Cola flaskan som rening.

Nu är det bara invänta bubbel.

Tack för lysande svar.

Ja hehe The real stuff kanske kommer senare...om intresset finns kvar då.

Mvh

Annons