CO2 införsel

#1 - 22 september 2007 19:06
Hej, har suttit och läst en del och är lite sugen på att sätta igång en mäsk för att få lite mera fart på växterna, jag hänger dock upp mig på reaktor-delen, vill inte ha nåt mera som tar plats och om man bygger själv så blir det i all ärlighet inte heller så snyggt.
Min fundering är nu: hur skulle det gå om man bara la ner en syresten under bottenmaterialet? jag har fin sand som bottenmaterial, inte blästersand men väldigt nära iaf, skulle inte det dela upp bubblorna i riktigt små CO2 bubblor?
Eller kan det få nån annan negativ effekt som jag missat?
Har ju aldrig hört nån ens fundera på detta innan så det kanske inte funkar så :confused:
#2 - 22 september 2007 19:13
Jag satte igång mitt system igår och jag märkte att ju längre ner i karet jag flyttade syrestenen ju svårare hade koldioxiden att ta sig ur. Det blev helt enkelt för tungt att trycka ner gasen i botten på karet. Jag har iofs 540L och 60cm från ytan till botten. Du kanske har mindre och då kanske det funkar. Jag har 5L dunkar med mäsk och dom ser helt uppblåsta ut av trycket. Jag vet inte hur mkt tryck en vanlig plastdunk klarar...

Vill du ha bra lösning i vattnet så sätt syrestenen vid/under insuget till pumpen. Då slås bubblorna sönder ordentligt på vägen genom filtret. Problemet om du bara har en pump i karet är att du tillsätter co2 dygnet runt. Själv har jag en extra pump i karet på timer för co2 systemet.
#3 - 22 september 2007 19:47
Fuzzop skrev:
Hej, har suttit och läst en del och är lite sugen på att sätta igång en mäsk för att få lite mera fart på växterna, jag hänger dock upp mig på reaktor-delen, vill inte ha nåt mera som tar plats och om man bygger själv så blir det i all ärlighet inte heller så snyggt.

Min fundering är nu: hur skulle det gå om man bara la ner en syresten under bottenmaterialet? jag har fin sand som bottenmaterial, inte blästersand men väldigt nära iaf, skulle inte det dela upp bubblorna i riktigt små CO2 bubblor?

Eller kan det få nån annan negativ effekt som jag missat?

Har ju aldrig hört nån ens fundera på detta innan så det kanske inte funkar så :confused:

- Håller med Loelle! Kör med syresten som du placerar vid pumpen så att bubblorna sugs upp/in och slås sönder/sprids i burken. Jag gör så när jag sätter in lite Co2 emellanåt. Tänk på att det inte behövs Co2 under natten! Jag brukar bara dra ur stenen och låta den ligga och fräsa bredvid:)

OBS! Du vet säkert att PH kan dippa ganska ordentligt när du blåser i Co2. (beroende på vattenvolym och hur mycket bubblor du trycker ut)

Lycka till :)
#4 - 22 september 2007 19:54
Oki, jag har ju ett 100liters som är 35cm högt i åtanke, så det kanske kan funka, hade tänkt mig en 5litersdunk men nu kanske en petflaska känns bättre, dom tål ju att va fulla med kolsyrad läsk och tappas :)
Att sätta in bubblorna i pumpen är nog inte så bra då jag bara har en pump.
Fick en ny ide, om mäsken inte riktigt på egen hand fixar att trycka ut gasen under sanden, skulle det kanske funka om man kopplade in en luftpump för att öka trycket i slangen, sen slår man bara av luftpumpen på natten?
#5 - 22 september 2007 22:50
Jag kör med ett mäsksystem igång hemma och det var lite plock med att få det tätt men efter ett tag så funkade det.
Däremot tror jag inte att luftpumpen är en bra ide.
För mäsken kommer (mig vetligen) att bubbla tills den spränger systemet om gasen inte kommer ut.
Så trycket kommer du få utan nån luftpump.
Men vill du se hur jag byggt upp allt så kan du gå in på den här sidan:
http://hem.passagen.se/wiper/mask.htm
Mvh Mattias
#6 - 23 september 2007 11:17
Norpis skrev:
Jag kör med ett mäsksystem igång hemma och det var lite plock med att få det tätt men efter ett tag så funkade det.

Däremot tror jag inte att luftpumpen är en bra ide.

För mäsken kommer (mig vetligen) att bubbla tills den spränger systemet om gasen inte kommer ut.

Så trycket kommer du få utan nån luftpump.

Men vill du se hur jag byggt upp allt så kan du gå in på den här sidan:

http://hem.passagen.se/wiper/mask.htm

Mvh Mattias

Jo jag såg ditt bygge från en annan tråd och tror nog det funkar riktigt bra, jag vill dock inte ha nåt så stort i akvariet, så om du tror mäsken puttrar på till den sprängs borde det väl funka att lägga en syresten under sanden då det är enda vägen ut för gasen?
Hittade annars ett minifilter på ebay för under 60kr inklusive frakt och det har ett flöde på 200l/h, så det borde väl funka att fördela bubblorna annars? jag vill inte ha ett supereffektivt system men tillräckligt för att få en vettig effekt på växterna.
Ingen som kan se nån möjlig nackdel med att dela bubblorna genom sanden? eller blir det kanske samma storlek på bubblorna iaf?
tror snart jag rycker fram luftpumpen för att göra ett test i sanden.
#7 - 23 september 2007 11:44
Det är rätt många som "bara" kör CO2 genom ett litet innerfilter. (gjorde det själv fram tills för några veckor sen). Och det funkar hyffsat enligt mig.
En fördel med innerfilter äratt man kan stänga av den på nätterna när växterna inte förbrukar nått CO2.
Och då åker bara stora bubbor raka vägen upp till ytan.
Jag kände dock för att hotta upp det lite.
Och hoppas snart på att jag varken ska se pumpen eller cola-flaskan för att det är så mycket växter ivägen. :)
Annars fins det många filmer på youtube på olika saker folk har gjort med CO2.
Här är ett tips. Bara att klicka vidare sen.
&mode=related&search=" target="_blank">
&mode=related&search=
#8 - 23 september 2007 12:32
tackar för länken, såg många finurliga lösningar som gav mig lite ideer att prova, ska nog satsa på den där minpumpen iaf, den är inte mycket större än en mobiltelefon och ska nog gå att gömma bakom vaxterna, smidigt att kunna köra med timer ju :)
#9 - 24 september 2007 11:29
Lite uppföljning, har nu byggt ett mäsksystem och kört igång en sats igår, provade då att stoppa ner syrestenen i mitt andra akvarium som är drygt 50cm djupt och när den ligger under gruset (som i det karet är ca 3-4mm) får jag bara väldigt stora bubblor med en sekunds mellanrum.
Nu är stenen nerstoppad i mitt akvarium med sandbotten och jag väntar på att trycket ska byggas upp så vi får se vad resultatet blir där, är ju ca 30cm djupt så hoppas det inte blir bara stora bubblor här oxå :)
#10 - 24 september 2007 13:05
Har nu sett att det inte funkar att lägga en syresten under sanden, gasen samlas istället och bildar större bubblor :(

Annons