CO2 in i filtret

#1 - 5 november 2011 15:54
Idag gjorde jag slag i saken å blandade en mäsk för att få in mer CO2 till växterna..
Men den syresten jag hade fördelade inte gasen alls.. Det blev bara bubblor som gick rätt upp till ytan.

Då satte jag slangen till insuget till ytterfiltret, men blev samtidigt lite fundersam, förstör jag balansen i filtret då??
Blir filterkulturen koldioxidförgiftad??

:confused:
#2 - 5 november 2011 16:41
Ganska troligt ja!
#3 - 5 november 2011 16:50
Det tror jag inte är något problem. Jag och många andra har gjort så. Om du har bra sprutt på filtret så kan du sätta det på utblåset istället. Slipper ljudet när impellern slår sönder bubblorna och det blir ganska finfördelat ändå.
#4 - 5 november 2011 16:59
Det sabbar inte bakteriekulturen, nej. Har kört på det i över ett år och mitt akvarium frodades.
#5 - 5 november 2011 17:56
Sabbar är kanske inte rätt ord, men jag skulle tippa på ett pH runt 4-5 i filtret, och de bakterier som överlever det frodas säkert:).
#6 - 5 november 2011 18:37
För att vara på den säkra sidan ska jag testa att pilla in slangen i strilröret.... Imorgon. :-)
#7 - 5 november 2011 18:47
ansjo skrev:
Sabbar är kanske inte rätt ord, men jag skulle tippa på ett pH runt 4-5 i filtret, och de bakterier som överlever det frodas säkert:).
Det är väl nånstans runt det ph,t som nitrifieringen avstannar helt... låter som en dålig idé att leda co2 in i ett nitrifierande filter;)
#8 - 5 november 2011 18:51
åheim skrev:
Det är väl nånstans runt det ph,t som nitrifieringen avstannar helt... låter som en dålig idé att leda co2 in i ett nitrifierande filter;)

svammel, för att vara mild.
#9 - 5 november 2011 18:58
Det här blir spännande, jag vet att nitrifikationsprocessen kan bli omvänd vid högt ph, nu får jag lära mig hur det funkar vid lågt ph..

:D
#10 - 5 november 2011 20:21
Johanski skrev:
svammel, för att vara mild.
Alkalinitet och pH
Det råder en viss oenighet om i vilket pH-intervall nitrifikationsprocessen bör ligga. Enligt naturvårdsverket (1991) är optimalt pH strax över 8. enligt Barnes & Bliss (1982) är det optimala pH-värdet mellan 8-8,5. Ternström (1992) menar att optimum ligger mellan 7.5 och 8.0.
Enligt Lie (1996) är optimum i intervallet 7,5-8,5 men optimum utanför detta intervall har observerats.
Det opitmala pH-värdet sjunker dock när ammoniumkoncentrationen ökar (Quinlam, 1984). Ett pH-värde lägre än 6 är ofärdelaktigt för nitrifierande bakterier enligt Haker (1999). Sammanfattningsvis kan konstateras att pH-värdet ej bör vara under 6 och helst inom intervallet 7,5-8,5 Lasse har också tagit upp detta med dålig eller helt avstannad nitrifiering vid väldigt låg ph!
Jag tycker det är du johanski som svammlar, dessa bakterier är väldigt syrekrävande och det krävs ingen signifikant kunskap för att förstå att tillsätta koldioxid i en syrekrävande miljö inte är en smart idé!
#11 - 5 november 2011 20:30
PHt borde inte droppa så mycket, det är väl ändå impellern som slår sönder co2n och sen pumpas det ju direkt ut i karet?
#12 - 5 november 2011 21:19
Det är sant att 4-5 vore för lågt, men vad tyder på att pH i filtret påverkas signifikant av att man pumpar in co2? Tror snarare att det går rakt igenom. Det faktum att väldigt många gör så talar ju för det..
#13 - 6 november 2011 00:13
åheim skrev:
Alkalinitet och pH

Det råder en viss oenighet om i vilket pH-intervall nitrifikationsprocessen bör ligga. Enligt naturvårdsverket (1991) är optimalt pH strax över 8. enligt Barnes & Bliss (1982) är det optimala pH-värdet mellan 8-8,5. Ternström (1992) menar att optimum ligger mellan 7.5 och 8.0.

Enligt Lie (1996) är optimum i intervallet 7,5-8,5 men optimum utanför detta intervall har observerats.

Det opitmala pH-värdet sjunker dock när ammoniumkoncentrationen ökar (Quinlam, 1984). Ett pH-värde lägre än 6 är ofärdelaktigt för nitrifierande bakterier enligt Haker (1999). Sammanfattningsvis kan konstateras att pH-värdet ej bör vara under 6 och helst inom intervallet 7,5-8,5 Lasse har också tagit upp detta med dålig eller helt avstannad nitrifiering vid väldigt låg ph!

Jag tycker det är du johanski som svammlar, dessa bakterier är väldigt syrekrävande och det krävs ingen signifikant kunskap för att förstå att tillsätta koldioxid i en syrekrävande miljö inte är en smart idé!

Låt mig be om ursäkt om en felcitering. Menade att citera bara halva ditt inlägg. "låter som en dålig idé att leda co2 in i ett nitrifierande filter[;)]". DET är svammel, om något. Om du inte har ERFARENHET som talar om motsatsen. För som sagt, i över ett år har jag kört co2 genom mitt nitrifierande filter utan några problem, och då med räkor och relativt känsliga fiskar.
#14 - 6 november 2011 06:13
joelvuo skrev:
PHt borde inte droppa så mycket, det är väl ändå impellern som slår sönder co2n och sen pumpas det ju direkt ut i karet?
När du kör in co2 i insuget på ett ytterfilter (som även jag gör) går inte bubblorna direkt till impellern, utan stannar upp på flera ställen samt löses ut i passerande vatten, och då blir snittet på pH:t ganska lågt i ett ytterfilter.
Prova att ta pH:t på en flaska kolsyrad läsk och se vad du får för värde, sedan funderar man både en och två gånger innan man dricker Cola igen;).
#15 - 6 november 2011 18:22
Jag kan inte annat än hålla med ansjo här. Av de fem kar jag kör koldioxid i (tre trycksatta) är fiskarnas hälsa absolut svajigast i det kar där jag kör koldioxiden genom ytterfiltret. Inte så att de är sjuka eller går och dör titt som tätt men vid större filterrengöring eller om jag matar på lite extra en vecka eller två så får jag ofelbart några fiskar som börjar simma med hopklibbade fenor ett tag. Karet har gått i snart två år och har således gott om filtergojs i sig men vattenkvaliteten är långt ifrån den jag har i övriga kar där jag kör med olika sorters diffusorer. Märkbart så. Dags att montera den externa reaktor jag har liggandes sedan ett tag och se om det blir någon skillnad.
#16 - 7 november 2011 07:59
När jag kör co2 genom ett bottenfilter ser jag detta som en ren reaktor, filtreringen har jag via ytterligare ett ytterfilter eller annan lösning såsom tex bottenfilter:).
#17 - 7 november 2011 10:42
Tips på bra diffusor till mäsk+petflaska=CO2 lösning skulle jag bli glad av!

Jag testade en "syresten" den var TOKDÅLIG!! Bubblor stora som majskorn bubblade rätt upp till ytan....
#18 - 7 november 2011 10:46
en vanlig diffusor kanske? som man brukar ha till trycksatta system.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4716&cat=1281&page=1
#19 - 7 november 2011 12:28
hannesc skrev:
en vanlig diffusor kanske? som man brukar ha till trycksatta system.

http://www.pwss.se/product.php?productid=4716&cat=1281&page=1

"Orkar" jästen bubbla ut nått i en sån?? Någon som testat??
#20 - 7 november 2011 13:25
jag har testat. funkar kanon.
#21 - 7 november 2011 13:39
hannesc skrev:

Outstanding soldier!!;)

Då blir det en sådan....

Måste man hålla nogrann koll på Ph nu när man pyttsar i extra CO2??
#22 - 7 november 2011 13:42
norgrann o nogrann. jag höll inte så mycket koll. kollade ph nån gång då o då o det var inga problem
#23 - 7 november 2011 22:46
Jag tyckte den reaktorn var ganska värdelös, iaf om man jämför med att köra co2 i ett ytterfilter...
#24 - 7 november 2011 23:14
problemet jag så¨g med att köra co2 genom ytterfilter är att filtret börjar ju låta. samma effekt som om det vore luft i filtret. o eftersom jag har akvarium i sovrummet o vardagsrummet ( läs vid tvn) så var itne det ett alternativ. testade men de lät förmycket.

men absolut. myckket bättre sätt att lösa upp co2 i vattnet är det ju.
#25 - 8 november 2011 03:14
Intressant tråd det här!
Jag vill inte säga emot de som kan det här med CO2 men jag har lite observationer.

De bakterier vi pratar om här är nog Nitrosomonas, Vilka gör om ammonium till nitrit. Det är ganska vedertaget att de gillar ett PH mellan 6 och 9 samt en temperatur mellan 20 och 30 grader.

Sedan har vi Nitrosomonas kusin Nitrobacter eller rättare sagt kusiner. Dessa gör om nitriten till nitrat. Enligt vedertagna källor är optimala PH mellan7.3-7.5. Men det överlever i ett betydligt vidare spann. Vissa studier anger 5.8–8.5 som ”överlevnads gränser”.
Trots det tycks det som om man kan uppnå en relativt god Nitrifiering i betydligt vidare områden. Speciellt tror jag man kan omvandla ammonium till nitrit i snart sagt vilket vatten som helst.

Att pysa in CO2 i ytterfiltret. Mja, jag tror det kan vara OK i rimliga mängder.
Ansjo, Du som har fin mätutrustning, kan du inte göra det och ta upp lite av vattnet som kommer ut ur filtret och mäta det?

Jag tror inte det blir så stor skillnad som man kan få för sig på in och ut vattnet.

Sedan tror jag inte att CO2 konkurrerar ut syret. Det båda gaserna kan existera samtidigt. Så jag tror inte det blir syrebrist.

Vad som är riktigt intressant är om CO2 är giftigt som ämne för bakterierna! Jag skall se om jag har någon info om det.
#26 - 8 november 2011 10:02
Där har du nog rätt Bosse att det inte är så jättestor skillnad på in och utlopps-pH från ett ytterfilter, men däremot står det fickor med co2 inne i filtret och i dess områden är det nog betydligt lägre pH.
I mitt nuvarande växtkar kör jag med ytterfilter (Eheim 2213) som reaktor, och detta rapar co2 med jämna mellanrum. I mitt gamla 960 hade jag däremot en Eheim 2217 som har bätre flöde, och där rapade det väldigt sällan co2. Samma filtermedia, makaroner.

Jag kör med timer på mitt ytterfilter då jag har detta kar jämte huvudkudden i sovrummet, och en förklaring att detta funkar är troligtvis det lägre pH:t i filtret som gör att ingen större nedbrytning sker med oönskade gaser som följd. Ungefär som i en torvmosse...
#27 - 8 november 2011 10:49
Jag tror man får nog en mer korrekt avläsning av ph i ytterfiltret om man öppnar det och tar vattnet direkt ur och mäter!
#28 - 8 november 2011 10:54
Va roligt att det blev en bra tråd om mina tafatta försök att få fart på fiskar å växter... :)

Dessa dagar har jag varit noga med att koppla bort mäsket strax efter att belysningen slår av, och jag är tyvärr inte hemma förrens på kvällen/eftermiddagen och kan skruva dit den igen... så den sitter aktivt i ca. 4 timmar/dag... Är det för snålt?
#29 - 8 november 2011 11:58
Dessa fickor av co2 som du ansjo pratar om är väl ändå olöst gas, och bör därför inte påverka miljön i filtret över huvud taget. Och att göra som åheim påstår fungerar inte då du inte kan ha filtret igång samtidigt som du mäter i det, och då blir inte mätningen rättvis. Filtret är ju trots allt igång dygnet runt och cirkulerar allt vatten i sig ett stort antal gånger.
#30 - 8 november 2011 12:31
"Orkar" jästen bubbla ut nått i en sån?? Någon som testat??

Jag har provat med den och mäsk, fick inte ut en bubbla.

hannesc skrev:

Jag kan ju dock ha fått tag på ett måndagsexemplar.
#31 - 8 november 2011 16:30
Johanski skrev:
Dessa fickor av co2 som du ansjo pratar om är väl ändå olöst gas, och bör därför inte påverka miljön i filtret över huvud taget. Och att göra som åheim påstår fungerar inte då du inte kan ha filtret igång samtidigt som du mäter i det, och då blir inte mätningen rättvis. Filtret är ju trots allt igång dygnet runt och cirkulerar allt vatten i sig ett stort antal gånger.
Jag menar mer fickor med stillastående/lugnare flöde med vatten.
#32 - 8 november 2011 17:07
Fickor i filtret,
Om man har sånna så tror jag det är mer av ett problem än CO2 för bakterierna. Båda typerna av Nitrifieringsbakterierna + några andra är rejält syrekrävande och flyttar sig till områden där det finns got om syre inne i filtret om dom inte rent av går hädan.
Därför kan det vara på sin plats att varna för att stänga av filtret på natten!

Orsaken till att ansjo kan göra det är att han kör vattnet genom ett bottenfilter och sedan in i yttterfiltret. Då sker det mesta av nitrifieringen i botten och det blir tämligen syrefritt i filterkammaren (torvmosse). Då blir det kanske bara lite denitrifierings bakterier och lite andra där vilka klarar låga eller obefintliga syrenivåer! Detta gör att CO2 inblandningen inte påverkar nitrifieringen i filtret eftersom det sker på annan plats!

Jag testade att blåsa in CO2 från mäsk i mitt bottenfilter där jag trycker in vatten i botten i stället för att suga igenom det och det fungerade alldeles för bra och PH tippade ned drastiskt. Jag fick därför ta bort CO2 den vägen och köra ett slös system med träbit, vilket fungerar bättre i mitt fall. Annat vore det med lite riktiga grejor då vore det säker helt rätt metod för CO2 dosering.
Hawkse: Kör du enligt min metod nu för tiden?
#33 - 8 november 2011 19:54
bossep skrev:
Hawkse: Kör du enligt min metod nu för tiden?

Det beror på vad du avser;
* rättvänt bottenfilter, ja.
* koldioxid genom bottenfiltret, nej.
När jag gör nästa stora ommöblering i karet kommer jag dock även köra ned koldioxiden i bottenfiltret.
#34 - 8 november 2011 20:46
hawkse skrev:
Det beror på vad du avser;

* rättvänt bottenfilter, ja.

* koldioxid genom bottenfiltret, nej.

När jag gör nästa stora ommöblering i karet kommer jag dock även köra ned koldioxiden i bottenfiltret.

Att du har bottenfiltret rättvänt förutsatte jag...skrattar
Det var koldioxiden jag funderade på. Jag är riktigt nyfiken på hur det fungerar med riktiga grejor. Trycksatt, Ph styrning, etc.
#35 - 8 november 2011 20:59
bossep skrev:
Att du har bottenfiltret rättvänt förutsatte jag...skrattar

Det var koldioxiden jag funderade på. Jag är riktigt nyfiken på hur det fungerar med riktiga grejor. Trycksatt, Ph styrning, etc.

Rätt enligt den felaktiga läran eller fel enligt den rätta läran?
#36 - 8 november 2011 21:38
lillfrasse skrev:
Rätt enligt den felaktiga läran eller fel enligt den rätta läran?

skrattar! Hönan eller ägget! Trot eller ej men jag håller på att bygga ett enligt "fel enligt den rätta läran"!
Men det skall jag ha att odla tomater och sallad i!
#37 - 8 november 2011 22:24
Om man inte vill leda in co2 i ytterfiltret, kan man inte använda sig av en atomizer, har ni dålig erfarenhet av dem? Man sätter väl den på utblåsslangen och så finfördelar den bubblorna? Då slipper man väl riskerna med bakterierna?

Jag ska snart starta en kub med trycksatt co2 så den här frågan är spännande!
#38 - 8 november 2011 22:28
Jag har följt snacket med atomizer ett tag, och var nära att vilja prova själv men med vissa ev. nackdelar hoppar jag över detta.
Att ha dimman i Lützen i karet samt att ev. behöva köra med högt tryck på co2:n för att trycka ut denna är inget jag vill ha i sovrummet...:)
#39 - 8 november 2011 22:32
&feature=related"" target="_blank">
&feature=related

s
er ju jäkligt smidigt ut :) Såg det på riktigt för första gången för någon månad sedan, verkade funka bra! Jag har beställt ett eheim ecco 130, sen skall detta bygge starta. Det är dock en hel vetenskap men det klarnar säkert snart.

Det verkar enkelt, enkelt och fungerande hoppas jag på :)
#40 - 8 november 2011 22:36
Provar du får du gärna meddela hur det gick, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig och testa med om du får gott resultat av den:p!
#41 - 8 november 2011 22:39
ansjo skrev:
Jag har följt snacket med atomizer ett tag, och var nära att vilja prova själv men med vissa ev. nackdelar hoppar jag över detta.

Att ha dimman i Lützen i karet samt att ev. behöva köra med högt tryck på co2:n för att trycka ut denna är inget jag vill ha i sovrummet...:)

OT varning!Kul att du nämner högtryckssystem. Jag håller på och pular lite med det. Vi löser koldioxid i vatten vid 8-10 bars tryck. Sedan släpper vi in det vattnet i en alg odling med betydligt lägre tryck det blir inga mikrobubblor vad jag kan se men det blir lite strul med PH just nu. Riktigt svårt med balans osv men detta kommer nog inom akvaristiken så småningom.
#42 - 8 november 2011 22:42
&feature=related"" target="_blank">
&feature=related

s
er ju jäkligt smidigt ut :) Såg det på riktigt för första gången för någon månad sedan, verkade funka bra! Jag har beställt ett eheim ecco 130, sen skall detta bygge starta. Det är dock en hel vetenskap men det klarnar säkert snart.

Det verkar enkelt, enkelt och fungerande hoppas jag på :)
Jag körde in CO2 via en vanlig ejektorblandare på utblåset från pumpen och ned i sanden. Funkade förträffligt tills PH slog i botten.

Annons