co2 igång!...men..

#1 - 4 januari 2004 19:05
nu har jag fått ordning på anläggningen. jag tror dock att det är för bra drag i grunkan. det kommer en bubbla i sekunden i tvättflaskan, i akvariet är det en tunn strimma av fina bubblor, inget kraftigt alltså. dessa går upp i filterströmmen så att dom upplöses.
har kopplat till t-slang så att trycket kan växlas.
ge mig åsikt om det är för mkt co2.
ph är fortfarande på 7.
en annan sak; kan flaskan explodera? [:)]
(det vill jag faktiskt veta)
#2 - 4 januari 2004 19:32
Hej!

Jag är verkligen ingen expert på Co2 så jag hoppas du får fler svar än mitt!

Men så här tror jag. Co2-halten kan avläsas via Ph-värdet. Om Ph-värdet inte sjunker= ingen större upplösning av Co2.

Jag tror inte flaskan kan explodera då gasen, dvs Co2,n kommer ut via slangen. Om flaskan är helt tät finns nog en risk dock. Se till att alltid ha öppet för utsipprande gas.

Använder du en "syresten"?

#3 - 4 januari 2004 19:42
Kolla runt lite på Chuck's Planted Aquarium Pages
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_aquacalc.htm

Här finns mycket matnyttigt
#4 - 4 januari 2004 19:46
Vad har du för kh?
MVH
Magnus
#5 - 4 januari 2004 19:47
Som Annika skriver så har du ingen upplösning av CO2 om pH:t inte förändras, så då har du inte för mycket CO2.

Man kan inte utgå från "bubblor per sekund" för att avgöra hur mycket ditt pH kommer sänkas i ditt akvarium eftersom det beror på vattenmängd, alkalinitet, växtmängd, gödningsmängd, ljusmängd, täckglas osv. Man måste alltså mäta och få en känsla för hur många bubblor per sekund man själv bör ligga på med sina egna förutsättningar.
#6 - 4 januari 2004 20:20
annika: ja, har syresten

andra: kh ligger på 4,3
akvariet är på 102 liter med 1/3 växter kan man säga.

menar ni att om pht inte sjunker att co2 inte funkar? eh, ta det lugnt med alla termer, tack. alkalinitet o sånt vet jag inte vad det, har just börjat med co2 och har inte mer än en dags erfarenhet av saken.
ska kolla den där länken iallafall
#7 - 4 januari 2004 20:34
tropfrog, kan du förklara lite enklare vad som menades på sidan om co2 (den med gulgröna diagarmmet), jag fick ett visst grepp men inte tillräckligt (lite svårt med engelskan.)
verkar som att man borde köpa fler test, alltså...
det verkar iallafall som att jag fick 12 i upplösning om jag fattade rätt (ph 7, kh 4,3)
vi har mjukt vatten här
#8 - 4 januari 2004 20:35
eh, oj, det var peter f jag menade som skulle förklara lite
#9 - 4 januari 2004 20:49
Alkalinitet = KH = 4.3 i ditt fall.

Du har pH 7.0

Gå in på tabellen:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

Där 7.0-raden möter 4.0-kolumnen läser du av din CO2-halt: 13 ppm eller 13 mg/L. Ganska bra faktiskt, om du nu verkligen har KH 4.3.
#10 - 4 januari 2004 21:07
börjar inse vad det handlar om. är dom gröna rutorna för höga halter?

jag vet inte om akvarievattnet är 4, 3, men i kranen är det så. spelar det roll? ändras kh i akvariet?
#11 - 4 januari 2004 21:10
De gröna rutorna är rekommenderade nivåer för växtakvarier. Har man inte hela akvariet fullproppat med växter behöver man inte lägga sig på den nivån.

Och du har helt rätt i att KH inte ändrar sig nämnvärt i akvariet, om man inte har kalkhaltiga stenar/grus i akvariet.
#12 - 4 januari 2004 21:16
Sorry, hängde inte riktigt med i svängarna. Ser ut som Defdac har koll på läget(som alltid), så mitt inlägg här är helt värdelöst....

Jaja, trevlig kväll då
Peter
#13 - 4 januari 2004 21:20
Ursprungligen skickat av defdac

De gröna rutorna är rekommenderade nivåer för växtakvarier. Har man inte hela akvariet fullproppat med växter behöver man inte lägga sig på den nivån.

Och du har helt rätt i att KH inte ändrar sig nämnvärt i akvariet, om man inte har kalkhaltiga stenar/grus i akvariet.

men jag har ju en del växter och vill att dom ska växa som galningar, är inte mitt värde för lågt då? om det är det, hur ändrar man kh? (om det är det man ska göra)

misströsta inte, peter f, den där länken fick mig att greppa lite mer...[:)]
#14 - 4 januari 2004 23:09
Är du säker på att du har KH 4.3? Det låter väldigt exakt för att ha mätts med ett vanligt KH-test. Om du fått värdet från vattenverket är du då säker på att det är KH och inte GH du har fått? KH är alkalinitet eller temporärhårdhet, GH är totalhårdheten. Värdet kan förändras under transporten från vattenverket.
#15 - 5 januari 2004 12:07
har fått vattenvärdet från vattenverket...men jag har insett att jag behöver ett riktigt test. vad kostar ett sånt?
#16 - 5 januari 2004 14:18
50 spänn http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=703

Annons