CO2 ideér

#1 - 28 juni 2004 23:57
Låt säga att växter tål att ligga i ett akvarium med mäsk (ev ha ett lager socker och jäst under ett tjockt lager sand. Ungefär som växdelar som bryts ner i botten och bildar CO2 i naturliga vatten)På så vis skulle växterna ha ständig tillgång på CO2, utan tillförsel utifrån. Det skulle vara som att använda mäsk-CO2 i akvariet, men den stora skillnaden är att man inte leder CO2 ner i akvariet utan att akvaret är får vara mäsk-"flaskan"
Finns många nackdelar, men det känns endå som om det vore skojj och lärorikt att testa att bygga upp en mäsk-botten i akvariet! Det kan ju inte bli mer än pannkaka av alltihop...

Oj vilka superideér man kan få såhär på natten! *skrattar*
Jag kan skylla på att jag är trött...

Kanske skulle testa... Praktiskt sett så skulle det ju funka. OM växterna tål socker och jäst, vill säga. Vilket jag inte tror dom gör. Socker är nog inget problem, men jästen, och alkoholen som bildas.

// En mycket trött och grubblande Rebecka
#2 - 29 juni 2004 00:02
kom på att CO2 kommer att stiga direkt ur mäsk.blandningen upp i luften...Men om man har gladpack över akvariet och ett filter med ett syreinstag, i akvariet som på sin tur pumpar ner CO2 i vattnet igen... På så sätt slipper man även äckellukten av mäsken!
Nä! nu ska jag sova! Orkar inte komma på massa dumheter längre! ! En blommstängel i en sluten mäskflaska + gödning och belysning. Kan ju inte hända så mycket, förutom att det inte fungerar =)
#3 - 29 juni 2004 00:49
Tror inte att det kommer att fungera så bra. Jästen behöver syre för att göra CO2 och sprit. Socker och syre i en mäskflaska brukar ta helt slut på två veckor. Det skulle innebära att du skulle få MYCKET CO2 i början (med risk för döda fiskar, för du tänker väl ha fisk?), och sedan behöva sätta om mäsken i bottnen efter två veckor när den är förbrukad.

Finns nog andra saker som du skulle kunna prova. Bättra på reflektorerna till akvariumet. Fundera på tidsstyrd ventil mellan mäskflaskan och akvariumet. På natten styrs CO2 ut i luften. Andra alternativa sätt att tillföra gödning än PMDD. etc.
#4 - 29 juni 2004 01:17
Jag skulle nog inte ens försöka mig på ett sådant projekt.

1. socker i vattnet skulle ge enorma mängder infusorier.
2. Jästen skulle i princip kunna fermentera tills vattnet nått en alkoholhalt på ca 7-9% vilket iofs,skulle kunna döda infusorierna men oxå allt annat i akvariet.
3. PH-värdet skulle sjunka till helt fantastiskt låga tal.
#5 - 29 juni 2004 01:23
Syre finns i sockret.
#6 - 29 juni 2004 04:32
JJ Scheel hade sockerlösning en gång i tiden i sina akvarier och hans teori var just att den jästes till alkohol som i princip var ofarlig och CO2 som fick växterna att rena vattnet bättre:
Se vidare till exempel denna tråd:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24120
#7 - 29 juni 2004 07:29

Låt säga att växter tål att ligga i ett akvarium med mäsk (ev ha ett lager socker och jäst under ett tjockt lager sand. Ungefär som växdelar som bryts ner i botten och bildar CO2 i naturliga vatten)På så vis skulle växterna ha <b>ständig tillgång</b> på CO2, utan tillförsel utifrån.

Nej här är första felet som alla bottengödare gör: Dom tror att bottnen är en oändlig källa till energi som kommer kunna dra upp växter som ur en trollerihat ur i flera år. Den som tryckt ner en lerkula vid en stor Echinodorus vet hur länge den räcker: Ett par veckor.

Det andra felet är att bakterierna som använder socker gör det *snabbt* varpå kolkällan återigen måste tillsättas. Bakterieblomning. Det är jättelätt att testa själv av misstag om man slår omkull en jästsats så den trycks ner i akvariet. Vattnet blev väl inte direkt "rent" i den bemärkelse akvarister gillar ;)

Men låt oss gå tillbaks till det här:

På så vis skulle växterna ha <b>ständig tillgång</b> på CO2, utan tillförsel utifrån.

Det finns faktiskt ett sätt att fixa detta som uppfunnits av Diana Walstad. Man brukar kalla sådana akvarier saktaväxande low-tech-akvarier. Fördelen är att det räcker med att mata dessa akvarier med flingfoder och bara ha mekanisk filtrering, nackdelen är att man knappt kan rota upp växterna och att dom växer långsamt (doch bättre än i vanliga sällskapsakvarier).

Det man gör är att helt enkelt bygger upp en botten av ickegödslad jord (tror hon brukar rekommendera topsoil, som jag inte vet var man får tag på i Sverige) och toppar med ett tunt lager grus. Tricket med detta är att man, tillskillnad från en sockerbotten, får en väldigt långsam nedbrytningsprocess där man får en stadig, men knapp, CO2-utveckling (ungefär som i naturen fast i mindre skala).
#8 - 29 juni 2004 08:55
Och vad gör du när sockret är slut, dvs att jäsningen slutar? River upp alltsammans och pytsar i nytt?
#9 - 29 juni 2004 08:59
defdac

"Topsoil" är bara det engelska ordet för matjord, alltså det översta lagret som man odlar i. Och då tydligen ogödslad sådan. Vilket är ganska svårt att hitta eftersom matjord av "naturen" innehåller en hel del växtlighet i olika stadier av nerbrytning ( = kompost) och detta är världens bästa gödning.
#10 - 29 juni 2004 09:35
Och mig veterligen så är inte finkel nyttigt för något levande :-)
#11 - 29 juni 2004 09:36
Tror ni inte topsoil kan jämföras med såjord? Den innehåller mycket mindre näring än vanlig planteringsjord...
#12 - 29 juni 2004 09:59
Ursprungligen skickat av fredrikgbg

Tror ni inte topsoil kan jämföras med såjord? Den innehåller mycket mindre näring än vanlig planteringsjord...

Ja det är så jag fattat det också. Man kan likna "topsoil" vid översta lagret extremt näringsfattig jord i skog har jag för mig att jag läst någonstans.

Jag har googlat runt på detta på svenska sajter, men trädgårdshobbyn verkar ganska dåligt utvecklad här i Sverige jämfört med t ex USA.

Lite andra saker jag skulle vilja hitta i Sverige är "Earth worm castings" (maskskit?) och bränd bruten lera typ Leca fast högre densitet så den inte flyter. Tror "Seramis" ska finnas men jag har inte sett det i något växthus/växtaffär i Linköping.
#13 - 29 juni 2004 10:03
Lågtekniskt växtakvarium enl Diana Walstad: http://makeurl.com/eco
Läs hur man kan testa om jorden är lämplig (skrolla ner):
http://p198.ezboard.com/faquariumbbsfrm15.showMessage?topicID=700.topic
Den planteringsjord som säljs i plastsäckar innehåller mycket torv i olika nedbrytningstillstånd.Man behöver inte vara överdrivet rädd för den tillsatta gödning;gör ett eller två vattenbyten inom ett dygn efter planteringen.
mvh/harbard
#14 - 29 juni 2004 12:08
Topsoil trodde jag var toppdress, en sandig jord som man tex, slår ovanpå en gräsmatta vid stödsådd.
#15 - 15 augusti 2004 08:54

Lite andra saker jag skulle vilja hitta i Sverige är "Earth worm castings" (maskskit?)

Tom Barr debunkade det just här:
http://www.aquaticplantcentral.com/forum/viewtopic.php?t=2207&highlight=

Annons