CO2 i ytterfilter, hur?

#1 - 30 juni 2006 15:40
Tycker jag läst lite att några leder in sin CO2 i sitt ytterfilter. Hur gör ni?
Eller använder ni någon reaktor dylikt mha utblåset?
Jag var ute o tittade på ytterfilter idag.. och titta brukar övergå i köpande. Köpte ett Tetratec ex 1200 för 1069kr (priset var rätt bra tycker jag). Kanske lite overkill med det filtret i ett 112liters akvarium.. :D
#2 - 30 juni 2006 15:56
[QUOTE=Sintei]Tycker jag läst lite att några leder in sin CO2 i sitt ytterfilter. Hur gör ni?
Eller använder ni någon reaktor dylikt mha utblåset?
Jag var ute o tittade på ytterfilter idag.. och titta brukar övergå i köpande. Köpte ett Tetratec ex 1200 för 1069kr (priset var rätt bra tycker jag). Kanske lite overkill med det filtret i ett 112liters akvarium.. :D[/QUOTE]
De som löser upp gasen i ytterfiltret låter helt enkelt gasen gå in samma väg som vattnet. Personligen tycker jag det är alldeles för högljutt och riskabelt (filtret kan lätt stanna) sätt att lösa upp CO2 på.
#3 - 30 juni 2006 17:05
äsch, får man väl köpa/bygga sig en reaktor då.. min nutrafin-trappa fungerar, men jag vill lösa mer av CO2n (om inte all CO2 :p ).
#4 - 30 juni 2006 17:34
[quote=petnym]De som löser upp gasen i ytterfiltret låter helt enkelt gasen gå in samma väg som vattnet. Personligen tycker jag det är alldeles för högljutt och riskabelt (filtret kan lätt stanna) sätt att lösa upp CO2 på.[/quote]

Tetra tec 1200 är ju skit bra! tyst och fint. Jag har inte dragit co2 i det men det ska nog gå bra.Kom ihåg att om du köper det med filtermatral så ligger det i plastpåsar i filtret packa upp dom( så du inte gör som mig:)).Men att ha ett sånt till 112l akvarium låter högt overkill då jag tycker det räcker gott och väl i mitt 327l
#5 - 30 juni 2006 17:58
jahopp, då är ytterfiltret igång. Och jag såg faktiskt att vissa filtermaterial låg i plastpåsar :p.
Jag måste erkänna att det känns inte så "snabbt". Men å andra sidan har jag lagt utblåset (strilrör) mot bakre rutan.
Kanske det går att släppa in bubblorna i strilröret och låta dem "upplösas" där.. jag gick ju över till ytterfilter för att inte ha "jux" i akvariet. suck

Tillägg: Det är verkligen tyst! Lite vibrationer, men det fixar nog lite frigolit.
#6 - 30 juni 2006 20:06
[quote=Sintei]jahopp, då är ytterfiltret igång. Och jag såg faktiskt att vissa filtermaterial låg i plastpåsar :p.
Tillägg: Det är verkligen tyst! Lite vibrationer, men det fixar nog lite frigolit.[/quote]
Ja bra att du fixa påsarna så du inte gjorde som mig hade i dom i en månad;) Mitt låter i prencip inget alls väldans bra filter. men nackdelen är att jag inte vet var man hittar reservdeler[:o]Gör som mig med co2 upp lösningen dra in slangen i insuget det gör jag då heim 2213 funkar skit bra! Bara dra inte på för mycke bara!
#7 - 30 juni 2006 20:31
Lånar lite av tråden bara, jag skulle vilja dra in co2 in i mitt ytterfilter som är ett Fluval Fx5 men så är det så att det stoppar 1 min varje timma, är det då vettigt att leda in co2 där då?
Grejen är att det pyttsar ut luft som kommer in i filtret under den tiden då det är avstängt.
Någon som kan motivera mig att göra detta!

Sigge
#8 - 30 juni 2006 21:28
Nja det funkar nog sämre eftersom co2 inte hinner blir riktigt upplöst i filtret.Men en liten fråga bara hur trycker filtret ur luft?
#9 - 30 juni 2006 21:36
A det är en bra fåga.
En gång i timmen så stannar pumpen i filtret å då när den går igång så bubblar det till i utblåset i karet.

Sigge
#10 - 30 juni 2006 21:45
Kanske pumpen vänder pump håll dvs. pumpar baklänges så den blir torr och sen drar igång igen.
#11 - 30 juni 2006 21:53
Kanske, eller så sitter det ett membran där någon stans..
Men frågan är ju om det är vettigt att köra Co2 genom detta filter?

Sigge
#12 - 30 juni 2006 22:07
[quote=tetra 1]Tetra tec 1200 är ju skit bra! tyst och fint. Jag har inte dragit co2 i det men det ska nog gå bra.Kom ihåg att om du köper det med filtermatral så ligger det i plastpåsar i filtret packa upp dom( så du inte gör som mig).Men att ha ett sånt till 112l akvarium låter högt overkill då jag tycker det räcker gott och väl i mitt 327l[/quote]

Spelar ingen roll hur bra pump du har, kommer det gasbubblor till impellern, väsnas det.
#13 - 30 juni 2006 22:09
Men det får vi leva med, vi som tycker det är underbart med akvarie.

Sigge
#14 - 30 juni 2006 22:33
Det låter inte mycke i mitt eheim 2213 när jag kör co2 i det man måste lyssna riktigt noga för att höra det faktist.Men det är kanske för att bubblorna inte kommer till impellern utan fastnar i mitt igentäppta filtermatrial. :D
#15 - 30 juni 2006 22:45
Kanske är det så, men tycker du att du löser gasen på ett bra sätt?

Sigge
#16 - 30 juni 2006 23:05
tänkte bara säga en liten sak...tror nog att fx5an stannar en gång per 24 timmar och inte 1 gång i timmen. iaf står det så i manualen och på internet sidor med info om den =)

// SeanChai
#17 - 1 juli 2006 07:14
Det har du rätt i...
#18 - 1 juli 2006 08:24
[quote=tetra 1]nackdelen är att jag inte vet var man hittar reservdeler[:o][/quote]

3års garanti.
Bilagor:
#19 - 1 juli 2006 14:56
Jo det fattar jag ju men ska garatin göra att dom håller längre eller? reserv delar är ju VÄLDIGT bra att ha om garantin har gått ut tex...
#20 - 1 juli 2006 15:05
Samma ställe som säljer pumpen har vissa skyldigheter för reservdelar...
B!
#21 - 1 juli 2006 17:59
[quote=tetra 1]Jo det fattar jag ju men ska garatin göra att dom håller längre eller? reserv delar är ju VÄLDIGT bra att ha om garantin har gått ut tex...[/quote]

Garantin är ju för att delarna skall hålla i minst 3 år. Går det sönder är det alltså säljarens ansvar inom den tidsrymden.
Sen att man vill ha reservdelar efter denna tiden är jag alldeles säker på att det kommer dyka upp i affärerna efterhand som fler tar in tetratec.
#22 - 1 juli 2006 18:10
[quote=Sintei]Garantin är ju för att delarna skall hålla i minst 3 år. Går det sönder är det alltså säljarens ansvar inom den tidsrymden.
Sen att man vill ha reservdelar efter denna tiden är jag alldeles säker på att det kommer dyka upp i affärerna efterhand som fler tar in tetratec.[/quote]

Garantin är på produkten som helhet, och dess tillverkning. Slitage delar, som impeller, och axel till densamma, är inte täckta av garantin om de inte "går sönder", att de blir utslitna är ingen garantiskada. Att jämföras tex med 12v fläktar som allt som oftast är utslitna efter 1-1.5 år. Lustigt nog, om du kör en impeller som blir så utsliten att den knäcker axeln den sitter på, kan du nog få det på garantin, eftersom axel är just det, knäckt. Personligen hade jag bytt impeller när den började skramla för minsta lilla..

B!
#23 - 1 juli 2006 18:19
jag skulle faktiskt vilja påstå att pumpen är avsedd att drivas 24/7. Därmed är normalt slitage något som skall tas efter 3år vid normal användning om man följer anvisningarna i manualen. Exempelvis anger min manual att filtret skall bytas vid vissa tidsintervall. På impellern skall det endast göras underhåll.
Fast.. det är väl en smaksak om man vill börja "bråka" med säljaren till pumpen om han inte håller med.
#24 - 1 juli 2006 18:37
Det är normalt slitage, precis som däcken på en bil, cykel, osv... Slitagedelar täcks aldrig av garantin mot "normalt slitage". Efter det första året blir det upp till köparen att påvisa att det är "onormalt slitage" för att det ska täckas av garantin. Inte stort hopp om framgång där är jag rädd.

Tilläggas bör kanske att jag inte har en blekaste om hur ofta man kan behöva byta impeller i olika pumpar.

B!
#25 - 1 juli 2006 19:03
[quote=Mr B]Samma ställe som säljer pumpen har vissa skyldigheter för reservdelar...
B![/quote]
Ja men varför har inte alvarielagunen det då? jag köpte det ju där.
#26 - 1 juli 2006 22:13
[quote=Mr B]Det är normalt slitage, precis som däcken på en bil, cykel, osv... Slitagedelar täcks aldrig av garantin mot "normalt slitage".![/quote]

Även däck har en beräknad livslängd.

[quote=Mr B]Efter det första året blir det upp till köparen att påvisa att det är "onormalt slitage" för att det ska täckas av garantin. Inte stort hopp om framgång där är jag rädd.B![/quote]

Det har du helt rätt i att garantin brukar oftast endast gälla i 1 år (elektronikvaror). Och att i Sverige har vi faktiskt alltid 2 års garanti men med förbehållningen på att vi måste bevisa att skadan är ett produktionsfel, vilket kan vara svårt. Dock ger företaget oss här i detta fallet 3 år.. generöst alltså av dem.
Sen kan ju allt diskuteras.. och ärendet kanske få avgöras i mha konsumentverket[B)] .

TERTA 1, varför inte bara slänga iväg ett mail till dem o fråga? Eller gå in på tetratecs hemsida (vilken är urkass) o leta http://www.tetrafisch.com/
#27 - 1 juli 2006 22:50
3 års garanti faktiskt... första året ligger bevisbördan på tillverkaren / ombudet, därefter på konsumenten.

Finns dock massor av varor som har en kortare beräknad livslängd än 3 år.
B!
#28 - 10 september 2007 14:08
Sintei skrev:
1, varför inte bara slänga iväg ett mail till dem o fråga? Eller gå in på tetratecs hemsida (vilken är urkass) o leta http://www.tetrafisch.com/

Håller med, den sidan är kass. Prova www.tetra.de istället

Annons