co2 i ytterfilter

#1 - 14 september 2004 20:09
Hej!

Har nyligen fått hem ett co2 kit från tyskland. Med fanns bland annat en keramikmembran reaktor från papillon. Denna skapade en massa små bubblor som flög omkring i vattnet och såg inte så roligt ut. Så bestämde mig för att istället använda mig av metoden att mata co2 in i intagsröret till ytterfiltret (fluval 304). Detta funkar bättre men har lite problem, dels så låter det rätt mkt när en bubbla släpper, den bryts liksom sönder i mindre delar och det väsnas rätt mkt. Sänker jag hastigheten på pumpen så släpps det hela bubblor och låter inget, men manuelan till fluvalen säger att man inte ska strypa mer än till hälften. Nått förslag på hur det ska åtgärdas?
Problem nr 2 är att filtret "rapar" rätt ofta, vet inte vad det beror på. Tacksam för alla förslag och idéer.
mvh
#2 - 14 september 2004 20:49
Att filtret "rapar" kan bero på att det kommer lite luft eller annan restgas in i pumpen. Om din anläggning är helt nystartad kanske det är luft som fanns i slangar mm. Har du haft igång det hela några dagar så har jag ingen aning om vad det kan vara.

Jag förmodar att du låter co2-slangen släppa bubblorna rakt in i insuget - alltså inte genom någon utstömmarsten eller liknande. Bubblorna blir ju ganska stora då. Lite beroende på vad du har för filtermaterial, så kanske inte dessa stora bubblor hinner lösas upp på vägen genom filtret. När du stryper filtret så låter det inte - detta kan ju bero på att den lägre hastigheten genom filtret låter bubblorna lösas upp till större del.

Du kanske kan testa att låta gasen delas upp i mindre bubblor av en syresten som du lägger under insuget på något vis.
#3 - 14 september 2004 20:51
http://www.gwapa.org/articles/inlineco2reactor.asp

Ett hett tips. =)

Eller varför inte köpa orginalet. aquamedig reactor 1000.
http://www.ultimateaquatics.co.uk/acatalog/CO2_Equipment.html
#4 - 16 september 2004 15:16
Hmm.. ok. Är mer intresserad av att få ytterfiltret att funka som reaktor än att skaffa en annan. C02 har varit igång i ca 3-4 veckor. Fast ytterfiltret har varit igång i över 1 månad.
Finns det något annat sätt att öka upplösningen av co2 i filtret? Eller kanske nått sätt man kan sänka hastigheten genom filtret?
#5 - 16 september 2004 15:39
Jag tror inte att du kan lösa mer genom att sänka genomströmmningen. Kunde du öka den kanske det gick att lösa mer CO2. Varje form av reaktor kan vid en viss genomströmning bara lösa en viss mängd CO2 och om man vill ha mer så får man byta reaktor eller öka trycket på den befintliga.

Om det vor så enkelt att man kunde med enkla medel lösa mer CO2 i en liten reaktor så tror jag ingen skulle ha stora fula reaktorer drällandes i eller utanför akvariet.
#6 - 16 september 2004 16:04
En fundering jag haft är att välja ett filtermaterial eller något annat som gör att bubblorna slås sönder redan när de kommer in i filtret, för då löses de lättare upp.

Eller kanske en "syresten" eller liknande i eller vid insuget som gör att det är små bubblor redan på vägen in i pumpen.¨

Jag har kört en papillon keramikreaktor under ett innerfilter som fick dra in bubblorna. Det blev i stort sett 100% upplösning och fungerade bra. Jag kör dock ej så längre, eftersom jag bytt ut innerfiltret mot ett yttre, det släpper jag bubblorna rakt in i utan problem, 100% upplösning.
/NE
#7 - 16 september 2004 16:12
Hade liknande tankar angående filtermaterialet. Har filtermatta, filterull och keramikrör.
Men med tanke på att bubblan som släpps bryts upp i många mindre bubblor pga det kraftiga suget tycker jag att man borde få bra upplösning. Hur mäter man upplösningen?
#8 - 16 september 2004 16:14
KH och PH använder du för att få fram CO2-halten.

http://www.dennerle.de/co2-tabelle.htm
#9 - 16 september 2004 16:17
Jo, men jag menar %upplösning. Eller förstår jag det fel? Säger man 100% upplösning menar man väl att all co2 man släpper in löses upp i vattnet? och då måste man väl dels veta hur mkt co2 man släpper in för att på så sätt kunna beräkna upplösningen?
#10 - 16 september 2004 16:21
om det bubblar ur reaktorn och bubblorna når ytan så har man förluster och därför inte 100% upplösning.

visst kan du beräkna men då är det ett par parametrar som krävs och som inte är helt lätta att fastställa. Hur mycket ventileras ut vid ytan, hur mycket neutraliseras i olika nedbrytningprocesser, hur mycket förbrukas av växter och renheten och mängden på tillförd CO2 mm.

#11 - 16 september 2004 16:37

Går det inte att öka upplösningen genom att ha en eller två extra meter slang ifrån eller till filtret. Det är väl exponeringstiden i vattnet man är ute efter ?

#12 - 16 september 2004 16:43
inte en dum idé alls.
#13 - 16 september 2004 16:58
Oveb: då dämpar man eventuellt även pumpens "effekt", vilket kan vara gynnsamt i detta fallet.
#14 - 16 september 2004 23:39
hmmm..intressant. kan vara värt ett försök
#15 - 17 september 2004 00:35
Jag skulle placera keramikmembranet nära insuget på filtret. Antar att "raparna" skulle avta, och bättre upplösning av CO2 samt blir av med "bubblorna" i vattnet.

Annons