CO2 i mjukt vatten?

#1 - 10 november 2005 07:39
Hej,

Jag har problem med alger i mitt 375l akvarium och det är ingen vidare fart på växterna. Jag tänkte mig därför att börja prova med PMDD och CO2 gödning för att få fart på saker & ting.

Så till problemet, Jag sänker idag pH-värdet till ca. 6.2 mha. ekbarkextrakt och i och med detta så sjunker även KH till under 10ppm. Detta skall vara bra för mina dvärgciklider då de gillar riktigt mjukt vatten.

Min fråga är, vågar jag sätta igång min CO2-anläggning med ett så mjukt vatten?

Anläggningen är utrustad med pH-controller?

Måste KH-värdet ligga uppemot 4 trots att man har en "controller"?

MVH/ Per
#2 - 10 november 2005 07:54
Hur lågt KH har du?

Titta på en CO2-tabell... Länk: http://www.pny.se/akvariedagbok/co2table.html

Problemet med låga KH är att en liten feluppskattning av KH (eller att hårdheten ändrar sig en smula) gör att mängden CO2 påverkas i större utsträckning (vid samma pH) än vid högre KH.

Exempel:
Säg att du har KH 1,5 och vill ha CO2 på ca 30 ppm, då blir din målnivå pH 6,2, låt säga att KH sedan ökar till 2,5 då får du plötsligt 19 ppm mer CO2. Jämför med om du har KH 4 och målnivå pH 6,6. Ökar du KH med 2 grader därifrån så ökar din CO2 bara med 8 ppm.
#3 - 10 november 2005 08:18
Tack for ditt svar.

Ursekta, mitt tangentbord har inga prickar!

Enligt mitt Hagentest sa har jag ett KH under 10mg/l.

I ditt exempel menar du altsa att jag vid ett lagt KH inte skulle fa i sa mycket CO2?

Jag undrar mest om man riskerar en pH-krasch?

MVH/ Per
#4 - 10 november 2005 09:18
Varför inte skippa ekbarksextraktet och bara sänka pH med CO2?
#5 - 10 november 2005 09:29
Hej,
Pga. att mina fiskar (Apistogramma) trivs bast i ett mycket mjukt vatten, det ar darfor jag skulle behova kombinera lagt KH, lagt pH samt att jag vill fa fart pa vaxtligheten mha. CO2.

Svar kombination, jag vet, men fragan ar om detta ar mojligt?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 november 2005 09:36
Jag vet att i instruktion för vissa CO2-anläggningar så står det angivet att de inte skall användas i vatten där dKH ligger under 4 eftersom risken då är stor för snabba och instabila svängningar.
Och ditt vatten lär ha ett dKH under 1
#7 - 10 november 2005 10:06
OK,

Men dKH 4 e vall egentligen relativt hogt eller?

Om jag vill hamna pa ett pH-varde omkring 5.8-6.3 och mitt kranvatten har ett pH pa over 8 samt KH pa ca 3 sa kommer jag vall att fa stora svangningar vid vattenbyten om jag inte forst sanker pH pa det nya vattnet med exempelvis ekbark, bieffekten blir ju da att aven KH sjunker, vilket mina fiskar tycker om men mina vaxter tycker mindre om pga att de da inte kan fa CO2.

Ursprungsfragan ar som sagt hur far jag battre fart pa vaxterna? -
Ljus- e ok.
Godning- PMDD
Det enda som fattas ar CO2!

Har nagon nagra andra bra alternativ?

Den har traden kanske mer hor hemma under "vaxter & alger" ?

MVH/ Per
#8 - 10 november 2005 10:20
En annan sak som jag funderar over ar:

Nar jag vid mina dagliga vattenbyten (30l) tillsatter ekextrakt sa det nya vattnet (det star under natten med ekbark i) sa har detta vatten ett pH pa ca 5.5 och nar jag har bytt vatten sa har jag ca pH 6.0 i akvariet.

Dagen efter daremot, sa ligger akvariets pH pa ca 6.3, vad ar det egentligen som hela tiden trycker upp pH-vardet nar vattnet har sa lagt KH?

MVH/ Per
#9 - 10 november 2005 10:21
Du har ett mycket typiskt kran vatten.
KH 3 är redan lågt, så det behöver/ska du inte sänka.
Skippa ekbarken, kör CO2, kontroller är ju fina grejjer om man har.
Kolla CO2 tabellen vilket pH som ger vilken CO2-halt (Förutsätter att du skippar ekbarken)
#10 - 10 november 2005 10:30
OK Heeke, jag forstar hur du menar men tyvarr sa uteblir ju "svartvatteneffekten" da helt.

Besvarlig balansgang detta men det som forbryllar mig ar vattnets formaga att trycka upp pH utan KH.?

MVH/ Per
#11 - 10 november 2005 11:07
Problemet med låga KH är att en liten feluppskattning av KH (eller att hårdheten ändrar sig en smula) gör att mängden CO2 påverkas i större utsträckning (vid samma pH) än vid högre KH.
Ja, och problemet med högt kH är att en liten feluppskattning av pH (eller att pH ändrar sig en smula) gör att mängden CO2 påverkas i större utsträckning :)
Så till problemet, Jag sänker idag pH-värdet till ca. 6.2 mha. ekbarkextrakt och i och med detta så sjunker även KH till under 10ppm. Detta skall vara bra för mina dvärgciklider då de gillar riktigt mjukt vatten.
Du är säker på att det är kH och inte GH som ska sänkas för firrarnas bästa? Jag har ibland svårt att hålla rätt tunga i mun när vi pratar mjukt vatten. Mitt brunnsvatten t.ex. är mjukt med högt kH.
#12 - 10 november 2005 11:25
KH och GH hanger val ihop till viss del?

Jag har GH 5 i kranen och GH 3 i akvariet, jag tror att det beror pa ekbarken!?
Du har ratt i att GH skall vara lagt for denna typ av fisk men ar det inte sa att om jag hojer KH sa kommer val GH att folja med?

Jag bor val tillagga att jag forsoker astakomma en sa optimal miljo som mojligt for mina fiskar (mjukt & surt) samtidigt som jag vill ha ett vackert vaxtakvarium.

Jag har aven, av olika anledningar, det mesta i utrustningsvag men jag saknar kunskapen (sakerheten) att anvanda den.

Tillganglig utrustning:
RO-filter kapacitet 750l/ dygn
pH-controller med tub etc.
Eheim 2217 ytterfilter

Jag tycker att jag med hjalp all denna utrustning borde kunna klara av att skapa en nara nog optimal miljo for bade fiskar och vaxter.

Hur hade ni gjort?

MVH/ Per
#13 - 10 november 2005 11:53

KH och GH hanger val ihop till viss del?

Inte nödvändigtvis, men ofta i normala kranvatten.

Du kan t ex öka enbart KH med bikarbonat och enbart GH med MgSO4 och CaCl2.

Jag har GH 5 i kranen och GH 3 i akvariet, jag tror att det beror pa ekbarken!?

Ja det beror sannolikt på något Calcium/Magnesium-sugande i akvariet, t ex torv.

men ar det inte sa att om jag hojer KH sa kommer val GH att folja med?

Nej om du doserar bikarbonat ökar KH men inte GH.

jag forsoker astakomma en sa optimal miljo som mojligt for mina fiskar (mjukt & surt) samtidigt som jag vill ha ett vackert vaxtakvarium.

Växter behöver mycket Calcium och Magnesium, ett GH runt 5-8 låter perfekt så att förstöra vattnet ytterligare med RO kommer inte växterna digga.

Däremot diggar fiskar glada växter.
#14 - 10 november 2005 12:03
Hur hade ni gjort?
Jag hade låtit i GH (Ca & Mg) vara orört, funderat på att höja kH med bikarbonat och efter ett tag struntat i det också för att sedan installera CO2-anläggningen som ligger och väntar. Jag tror inte det är så kritiskt för firrarna. Och jag tror inte du ska oroa dig för de korta pH-svängningar det blir vid vattenbyte. Jag är övertygad om att både firrarna och växterna kommer trivas om du dessutom doserar lite PMDD mellan varven.
#15 - 14 november 2005 14:33
[QUOTE=psandstr]OK Heeke, jag forstar hur du menar men tyvarr sa uteblir ju "svartvatteneffekten" da helt.

Besvarlig balansgang detta men det som forbryllar mig ar vattnets formaga att trycka upp pH utan KH.?

MVH/ Per[/QUOTE]
"tyvarr sa uteblir ju "svartvatteneffekten" da helt"

Det finns extrakt att köpa i zoo-butikerna som färgar vattnet utan att förändra hårheten...

Annons