Co2-gödning

#1 - 26 september 2003 18:25
Efter ämnet om fest och Co2 så ska jag dra en seriös fråga.

Startade upp en Co2 gödning alldeles nyss eftersom jag har haft så fruktansvärt dålig tillväxt på växterna.

Nu till frågorna, kan jag ha gödningen på under natten eller ska jag stänga av den?

Karet är på 375 liter men pH på ca 7,2 och kH 3-4. Det innehåller en jaguarciklid på 21 cm, en oscar på ca 15, en ormhuvudsfisk på ca 14-15 cm, en gäddciklid på ca 8 cm och en ancistrus.

Tar fiskarna skada om jag lämnar den i under natten eller kan värdena ändra sig? Iofs tar väl fiskarna skada om värdena ändras.

Till sist, kommer gödningen att göra någon skillnad i mitt kar eller har jag såpass stora fiskar att växterna borde gödas ändå. Jag har ca 3-4 normalstora javaormbunkar, 1-2 anubias och 2 st svärdsplantor.

#2 - 26 september 2003 18:44
<font color="red">Jag kör med co2 på natten i mitt 375L. Bara inte pH:t sjunker för lågt så går det bra, men det lär det knappast göra.</font id="red">
#3 - 26 september 2003 19:32
Kontrollera pH direkt på morgonen när ljuset går igång. Ditt vattens buffringsförmåga verkar vara ok, men lågt (kH 3-4), så att det finns risk för pH-svängningar pga CO2-tillsatsen.
Annars finns det ju ventiler som styrs av 220 volt, bara att koppla till timern som styr lyset. Då får du CO2 bara under belysningstiden, vilket är bra.
Men har du tillsatt Fe-gödning (de innehåller vanligtvis flera ämnen än bara järn)? Ljus- och järnbrist är enligt min, inte så stor men ändå, erfarenhet vanligaste orsaken till dåliga växter. När man har fått ordning på näringsnivåerna för växter, så kan man gå på CO2 för att öka växternas växthastighet (och åtgång av näringsämnen). Det viktigaste är balansen mellan gödningsämnen, ljus och CO2, inte storleken på dem. Med några undantag av känsliga svåra växter, naturligtvis.
#4 - 26 september 2003 21:46
Jag ska kolla pH:t imorrn när jag vaknar och se hur det är.

Dom där ventilerna du nämnde, är det några som stänger slangen ner till karet under natten eller? Isåfall är det ju ingen vidare smart lösning för jästen kommer ju fortsätta att jäsa i flaskan och den exploderar säkert.

#5 - 26 september 2003 21:57
(Jag har egentligen inget att tillföra, det vettigaste är redan sagt)

Jag blev lite förvånad när nu nyligen detta diskuterades på Aquatic Plant Digest - väldigt många propsade på att faktiskt ha CO2-tillförseln igång även på natten. Jag själv drar igång CO2-tillförseln 2 timmar innan ljuset tänds.

Som redan sagts i tråden: Bara man har koll så att inte pH:t rasar för mycket under natten är allt frid och fröjd. CO2-mättnaden höjs under natten och när lyset går på kan växterna köra fullt ös från början.
#6 - 27 september 2003 16:42
här är en intressant sida
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
längst ner finns ett diagram, där du kan se när det är en lämplig Co2 nivå för växterna samt när fiskarna börjar ta skada
#7 - 28 september 2003 11:00
PH:t igår morse låg på 6,8. Alltså hade det sjunkit ca 0,4, eller inte. För den senaste mätningen före det som visade på pH 7,2 gjordes för ganska länge sedan och det kan hända att det fortfarande fanns lite bikarbonat i karet då. Alltså kan pH ha sjunkit för det så det kanske inte alls ändrades under natten. Ska kolla värdet ikväll och se om det är någon skillnad.

#8 - 28 september 2003 11:26
Nu har jag en följdfråga igen.
Säg att man har ph 7,5 i kranen och sänkt ph i karet till 7 med hjälp av co2. När man byter säg 30% av vattnet. Borde inte ph i karet öka för hastigt för att fiskarna ska må bra? Måste man ha pipeline från ramlösa för att det ska fungera kanske..
#9 - 28 september 2003 14:26
Spelar det någon roll var man placerar utblåset för CO2? Jag menar kan koldioxiden bli utvädrad för snabbt om bubblorna kommer upp nära filterutblåsen?

Hur lång tid ska det dröja innan jag märker någon skillnad på växterna?

Det konstiga är att växterna i det lilla 70 liters växer så det knakar fast det är bara glödlampor där. Kan det vara så att det är bättre balans mellan gödning, co2 och spårämnen där? Samma sak var det i mitt förra 160 liters där det bara var glödlampor, växterna var stora och burriga.

Jag har ganska hög gödning från fiskarna i 375:an som ni kanske förstår. Nitratet ligger på ca 25 efter vattenbyte och uppåt 50 strax före vattenbyte. Det är väl för mycket i förhållande till två lysrör (powerglo och aquarelle) och ingen växtgödning?

#10 - 29 september 2003 14:49
Hej!

Det räcker inte med ljus, co2 och nitrat.
Växterna behöver också gödning typ tropica mastergrow eller tetra plant flora pride. Annars kör dom fort slut på järn och andra ämne som också behövs.

Behöver du mer tips om växtgödning så fråga under växter och alger.

Urban
#11 - 29 september 2003 17:09
Använd inte magnetventil om du använder "jäst metoden" eller likande. Trycket i flaskan kommer stiga under natten och troligtvis resultera i en explosion eller att det blir en otrolig mängd C02 som strömmar ut när ventilen öppnas.
#12 - 29 september 2003 18:28
nej jag använder inte ventil förstod att det skulle bli explosion då. Jag låter det stå på under nätterna, det fungerar bra.

urban: Ja kanske var lite otydlig, med spårämnen så menade jag växtnäring typ de sorter du nämner. Det jag menar är att ska jag köpa växtnäring också? Jag är inte något växtfantast och karet innehåller mest sten och rötter men tycker det är fint med någon grön färgklick här och där (utan alger på bladen som det är nu).

#13 - 1 oktober 2003 15:37
Hej!

urban: Ja kanske var lite otydlig, med spårämnen så menade jag växtnäring typ de sorter du nämner. Det jag menar är att ska jag köpa växtnäring också? Jag är inte något växtfantast och karet innehåller mest sten och rötter men tycker det är fint med någon grön färgklick här och där (utan alger på bladen som det är nu).

Du måste använda gödning typ tropica mastergrow eller tetra plant flora pride.
Annars växer dom inte och då kan algerna växa på bladen.

Använd inte magnetventil om du använder "jäst metoden" eller likande. Trycket i flaskan kommer stiga under natten och troligtvis resultera i en explosion eller att det blir en otrolig mängd C02 som strömmar ut när ventilen öppnas.

Man kan använda en magnetventil till att släppa ut gasen i rummet på natten. Det enda problemet är att den kostar mer än 500 kr.

Urban

Annons