CO2-fråga

#1 - 2 december 2008 08:22
Hej

Nu har jag börjat planera lite för CO2, det är nämligen så att jag har nog 2 tuber redan, 1 liten rackare på kanske 500-1000 gram och en stor jävel på kanske 10 kg.
Detta har jag använt för många många års sedan till luftpistolskytte, och jag kan säkert använda dessa till akvariet istället :)

Men då kommer frågan, vad behöver jag köpa till?
På den stora tuben, vilken säkert är mer än halvfull finns det en stor ratt för att reglera flödet.
Vad jag förstår så behövs det något sånt här?
CO2 Druckminderer mit Nachtabschaltung und RV

Räcker det med denna?
Eller behövs det mer slangar eller andra tillhyggen för att köra igång?
Eller finns det motsvarande i Sverige att beställa, eller rent av lokalt i Luleå, detta för att snabba på leveranstiderna så att man kan köra igång :)

Jag återkommer senare idag med bilder så kanske någon vänlig själ kan tala om för mig om detta är rätt eller fel.

Tack
#2 - 2 december 2008 10:32
har varit och lämnat in min CO2-flaska, btw så var det en 6kg.
stigröret skall bort och en ny snygg och fin ventil.

Men nu återstår min fråga, är det bara CO2 Druckminderer mit Nachtabschaltung und RV och en reaktor, eller är det något mer som behövs?

Tack
#3 - 2 december 2008 12:27
På bilden syns magnetventil och klocka med dubbla manometrar med inbyggd säkerhetsventil plus nålventil med backventil så det som behövs är en bubbelräknare och reaktor, har du råd så kör på med en pH kontrollenhet.
#4 - 2 december 2008 12:37
.. och en magnetventil och timer så du kan stänga av flödet på natten.

(MAgnetventil verkar finnas med på bilden)
#5 - 2 december 2008 12:44

Men nu återstår min fråga, är det bara CO2 Druckminderer mit Nachtabschaltung und RV och en reaktor, eller är det något mer som behövs?

Det paketet innehåller allt du behöver. Nålventil, magnetventil och regulator. Reaktor behövs bara om du inte ska köra ytterfiltret som reaktor.
#6 - 2 december 2008 14:19
så, om jag fattat detta rätt så behövs paketet, bubbelräknare och en reaktor.
en magnetventil följer väl med i paketet?, tänkte på det som petnym skrev.
en timer, tar man en vanlig timer bara kopplad till vägguttag i detta fall?
#7 - 2 december 2008 14:46
nysa81 skrev:

tar man en vanlig timer bara kopplad till vägguttag i detta fall?

ja
#8 - 2 december 2008 16:09
Jag gav 3500:- för kittet (2kg-tub, magnetventil, tryckeregulator med nålventil, backventil, pH-regulator som slår av/på magnetventilen beroende på CO2-halten). Riktigt riktigt behagligt. Dessutom väldigt bra ur fisk och alg-synpunkt att ha minimala svängningar på pH. För att undvika att göra reklam här så kan du skicka en fråga privat om du vill veta mer eller ha killens kontaktupgifter. Otroligt schysst kille. Jag läste fel och dränkte min pH-sensor vilket man INTE skulle göra och då skickade han en ny. Tror han tog 1500 för pH-kontrollern enbart.
#9 - 2 december 2008 17:43
hmm.. en till liten fråga, det finns ju massor med reaktorer att välja på, vilken skall man ha?
Har hittat denna: CO2-reaktor JLB Vario, en till bild det skall vara en kombinerad reaktor med bubbelräknare. Är den bra? Den passar till akvarier ca 300L, jag har ju 375 så det kanske är i underkant? Men man kan ju se det så att med grus och inredning så är det ju bara ca 300L i mitt kar.

Jag blir galen, fattar inte riktigt vilken variant jag skall ha?
Kan någon hjälpa, tänkte lägga en order så snart jag har fått ordning på detta.
#10 - 2 december 2008 18:35
du ska inte ha ytterfilter? isåfall kan du leda in gasen direkt i insuget och använde den som reaktor.
Annars kan man bygga en egen ganska enkelt ;)
#11 - 2 december 2008 18:36
nej, inget ytterfilter, har en fluval 4+ innerfilter.
kör Co2:n helt separat från pumpen, får se i framtiden om jag köper ett ytterfilter istället.

men min fråga kvarstår...
#12 - 2 december 2008 19:30
Du har mycket att tjäna på att köpa begagnat. Jag tror att jag gav 1300 kr för 6 kg flaska, dubbla manometrar, nålventil och bubbelräknare, magnetventil. Halvfull flaska också. Jag har ingen reaktor utan har kopplat den direkt till botten av ett kraftigt innerfilter. Den sänker pH under dagen så en del löser sig och växterna trivs.
#13 - 2 december 2008 19:38
ok så jag antar att du inte vill koppla reaktorn direkt till innerfiltret då det skulle dra ner cirkulationen? men kanske en separat cirkulationspump med reaktor till eller köra dubbla utblås på innefiltret.
http://cgi.ebay.com/Co2-Ball-Reactor-Live-aquarium-plant-tank-diffuser_W0QQitemZ250232788932QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?_trksid=p3286.m20.l1116

nån sån där typ av reaktor tror jag annars skulle kunna va nåt att köra till om du inte tänkt mosa på med väldigt mycket co2
#14 - 2 december 2008 19:56
vad är det för fel på den andra jag föreslog? denna
den är snyggare tycker jag.
#15 - 2 december 2008 20:40
nysa81 skrev:
vad är det för fel på den andra jag föreslog? denna

den är snyggare tycker jag.

jar har testat den där.. den suger... inget riktigt substrat som löser gasen på vettigt sätt
#16 - 2 december 2008 21:03
satt just och funderare på hur den skulel kunna slå sönder bubblorna på ett vettigt sätt.
vad ska man då använda sig av?
#17 - 2 december 2008 21:07
Bygg en egen annars.
#18 - 2 december 2008 21:12
men men, om ja vill använda min fluval innerpump, hur går man tillväga då?
#19 - 2 december 2008 21:26
nysa81 skrev:
men men, om ja vill använda min fluval innerpump, hur går man tillväga då?

stoppa en syresten precis innan insuget men detta ger inte riktigt lika bra upplösning, fast den är ok, kör själv den metoden till min mäsk.
annars sätter ett t-kors på utblåset och tar den svagare strålen till en reaktor av nåt slag :)
#20 - 2 december 2008 21:27
Har du bara en pump kanske det är lite besvärligare. Eftersom utflödet från reaktorn innehåller all co2 vill man inte ha den onödigt nära ytan. Jag fick problem med stillastående ytvatten så jag köpte ett extra pumphuvud till min
#21 - 2 december 2008 21:33
jag kör bara på halvt flöde på pumpen, det är ju bara att öka denna och dra en slang till reaktorn längre ner i karet? det funkar väl?

men om inte den där JBL reaktorn var bra, vilken skall jag ha istället, ids inte bygga eget. samma gäller bubbelräknare
#22 - 3 december 2008 06:19
nysa81 skrev:
jag kör bara på halvt flöde på pumpen, det är ju bara att öka denna och dra en slang till reaktorn längre ner i karet? det funkar väl?

men om inte den där JBL reaktorn var bra, vilken skall jag ha istället, ids inte bygga eget. samma gäller bubbelräknare

om du kör med ett T-kors så kan du dra en slang ner utan att tappa ytrörelsen, kör du på en reaktor liknande den jag länkade så bygger ju den i sig själv en bit neråt utan slang.
Om du inte vill beställa från malaysia så finns det garanterat ett antal som bygger på samma princip i dom välsorterade butikerna
http://www.pwss.nu/product.php?productid=2460&cat=186&page=1
denna är väl en större modell som bygger på samma princip men 10X så dyr ;)
#23 - 3 december 2008 06:24
bubbelräknare kan du nog ta vilken som helst eller göra en egen enligt mäsk principen, dvs en liten petflaska eller annan tät behållare, 1slang går genom korken från gasflaskan ner till botten sen fyller man på lite vatten och den andra slangen går från korken upp till karet, inte så komplicerad historia så köper du en färdig kan dom liksom inte va så mycket sämre eller bättre ;)
#24 - 3 december 2008 06:43
Du kommer inte kunna få både bra upplösning och bra cirkulation i akvariet om du ska använda innerfiltret. Du måste antingen köpa ett extra powerhead för att driva reaktorn eller konvertera till ytterfilter. Det senare alternativet gör även att du slipper en massa junk i akvariet.
#25 - 3 december 2008 06:49
Jag byggde en egen diffusor av en petflaska och en fluval2+ pump :p

Inte så vacker, men växterna gillar den:D
#26 - 3 december 2008 09:08
Varför köpa en vettig reaktor för 800:- när man bara behöver en PET-flaska, en sax och ett par sugploppar och 20minuter för att göra en egen? Kolla min konstruktion på zoonen, googla eller kolla på youtube.

Har du överkapacitet i din pump kan det kanske räcka till både ytcirkulation och en reaktor. Jag kör 2st supersmå pumphuvuden till 1125 liter så om ditt flöde räcker beror väl på ditt akvarium och hur mycket co2 du vill ha. Jag har sänkt pH från 7.9 till 7.2 vilket gör att det växer skitbra. Inte 30ppm dock.
#27 - 3 december 2008 09:51
men jag vill inte bygga en egen, jag vill köpa en reaktor/diffusor.
det skall vara snyggt och estetiskt tilltalande i karet.
men vilken variant funkar bram ska jag ta den från samma sida som det övriga i tyskland, eller finns det någon hos PWSS som funkar bra?
#28 - 3 december 2008 10:14
Om du är på jakt efter estetiska CO2 reaktorer och bubbelräknare så finns det tillverkade i glas, här är en länk till Aqua Medic och dom har även kraftigare reaktorer(som går att bygga av en slamhävert och en näve biobollar, DIY).
#29 - 4 december 2008 12:34
en liten fråga, funkar det att ansluta co2:an i den lilla luftventilen just vid utblåset på min pump, har en fluval 4+ inner?
tänkte, nog borde bubblorna slås sönder av vattenflödet?
spelar det någon roll om man släpper ut co2:an vid ytan eller är det bättre att släppa ut dem längre ner?
Bilagor:
#30 - 4 december 2008 12:37
Om man jämför CO2 via venturin som du frågar om och CO2 in i filtret som slås sönder via impellern, så ger det senare finare/mindre bubblor.
Bubblor som når ytan går förlorade så att ha utplåset från filtret uppe vid ytan är ingen höjader oavsätt vilken av metoderna man kör.
#31 - 4 december 2008 12:39
ok, tack, då är det bara att lägga ner den idén.
så man ska alltså släppa ut bubblorna så långt ner som möjligt.
#32 - 4 december 2008 12:43

man ska alltså släppa ut bubblorna så långt ner som möjligt.

Ja fast den lilla extra biten bubblorna måste färdas kommer inte ge någon större skillnad i upplösning *om* det inte är mikrobubblor skapade av en keramisk diffusor eller t ex en högtrycks-Mazzei-venturi. Mikrobubblor är så små att dom färdas uppåt extremt långsamt och hinner ofta bli nästan helt upplösta påvägen upp.

Syresten duger alltså inte. Egentligen inte en upponervänd pump som slår sönder gasen heller. Bubblorna blir för stora.
#33 - 4 december 2008 15:34
sme_h skrev:
Varför köpa en vettig reaktor för 800:- när man bara behöver en PET-flaska, en sax och ett par sugploppar och 20minuter för att göra en egen? Kolla min konstruktion på zoonen, googla eller kolla på youtube.

Har du överkapacitet i din pump kan det kanske räcka till både ytcirkulation och en reaktor. Jag kör 2st supersmå pumphuvuden till 1125 liter så om ditt flöde räcker beror väl på ditt akvarium och hur mycket co2 du vill ha. Jag har sänkt pH från 7.9 till 7.2 vilket gör att det växer skitbra. Inte 30ppm dock.

Får du inte problem med att det bara bygger på mer och mer med gas?
Jag gjorde en liknande variant och den blev till slut helt full med gas som inte löstes.
Nu lät jag min drivas av ytterfilltert och dess flöde på pappert 1200 l/h
#34 - 4 december 2008 18:28
Nu kör ju jag min CO2 genom venturin på samma eheim 19/27 diffusor som normalt sitter i änden på ett 2252 och dom bubblorna når INTE vattenytan.
#35 - 5 december 2008 22:41
flygrc skrev:
Får du inte problem med att det bara bygger på mer och mer med gas?

Jag gjorde en liknande variant och den blev till slut helt full med gas som inte löstes.

Nu lät jag min drivas av ytterfilltert och dess flöde på pappert 1200 l/h

Har fått det problemet om jag siktar för "högt" och sätter önskad pH för lågt. Med 7.2 funkar det om jag passar på att rensa de minifilter jag har på mina pumphuvuden när jag byter vatten. Annars tappar de i flöde ganska fort. Har kompletterat med en till jätteliten pump som bara blåser rakt upp i rektorn underifrån. Sedan justerar jag dessa strålar för att få maximal turbulens i kammaren (flaskan). Det viktiga blir sen att inte ge på bör mycket bubblor så att det "bygger på". Dagtid får jag räkna med att det tar ca 2-4 timmar att sänka pH från övre trigger på 7.25 till nedre på 7.15. Sedan då den slår ifrån tar det kanske 1-2 timmar innan den går igång igen. På natten är den mest av hela tiden. Med detta system går det åt väldigt lite CO2. Även när jag hade 30ppm (pH 6.9) i mitt 720 liters så räckte min 2kg-tub från juni (minns att killen skulle till fotbolls-EM) till jag bytte i September. Därefter räckte den ytterligare några veckor till i mitt nya.

Annons