Är CO2 ett måste för att få ett akvarium att funka bra??
Mvh
Tobbe
Är CO2 ett måste för att få ett akvarium att funka bra??
Om mina (främst de snabbväxande) växter tycks lida av kolbrist,
finns det då något "gödningsämne" man kan tillsätta som ger Kol o Kväve??
Jag tycker det är SÅÅÅÅ bedrövligt tråkigt att se växterna blekna en veckas tid efter jag köpt dem.
Ursprungligen skickat av mohlin
Ger du dem nån gödning överhuvudtaget? Lite mer än en vecka borde de ju klara utan CO2...
och då small det bara till det blev värsta algblommningen. Där man hade hällt i gödningen blev bladen helt gröna av alger..
Detta hette nog sera flora eller något liknande..
Ursprungligen skickat av defdac
[quote]
Om mina (främst de snabbväxande) växter tycks lida av kolbrist,
finns det då något "gödningsämne" man kan tillsätta som ger Kol o Kväve??
Jag tycker det är SÅÅÅÅ bedrövligt tråkigt att se växterna blekna en veckas tid efter jag köpt dem.
Växterna bleknar först på ny skott, eller rättare sagt de nya skotten är bleka från början o sedan följer hela plantan med strax efter.
jag har ALDRIG lyckats få några pansarmalar "damsugare" att överleva en längre tid. Är dessa extra känsliga eller vad får dem att "ramla av pinnen"??
Ursprungligen skickat av Tant Nancy
Att fiskarna stått och kippat vid ytan har förmodligen berott på att nitrithalten ökat när du bytt vatten och med det också minskat antalet nyttiga bakterier. Har du månne rengjort filtret samtidigt också???
Jag kör mina akvarium enligt "läran" att vårda de nyttiga bakterierna genom att inte slamsuga botten och att aldrig städa filtret när jag byter vatten. Jag har också både innerfilter (mekanisk rening) som jag rengör minst varannan vecka, och ytterfilter som jag rengör högst ett par gånger per år. Med hjälp av detta, rejäla vattenbyten en gång/vecka och TMG (tropica master grow) i fulldos vid vattenbyten, har jag enligt mig vackert grönskande akvarier utan att använda CO2...
Du kan ju kolla mitt 720 l kar på zoonen
Ursprungligen skickat av Tant Nancy
Duktig pojke :-)
å du..
4. inte rengöra filtret när du byter vatten.
5. byta vatten varje vecka, ca en tredjedel.
6. bara ta i halv dos TMG i början.