CO2 ett måste??

#1 - 20 juli 2004 08:59
Är CO2 ett måste för att få ett akvarium att funka bra??

Mvh
Tobbe
#2 - 20 juli 2004 09:09

Är CO2 ett måste för att få ett akvarium att funka bra??

För att få det att fungera absolut inte. För att få vissa svårare akvarieväxter att växa - ja.
#3 - 20 juli 2004 09:42
[/quote]
För att få det att fungera absolut inte. För att få vissa svårare akvarieväxter att växa - ja.
[/quote]

Om mina (främst de snabbväxande) växter tycks lida av kolbrist, finns det då något "gödningsämne" man kan tillsätta som ger Kol o Kväve??

Jag tycker det är SÅÅÅÅ bedrövligt tråkigt att se växterna blekna en veckas tid efter jag köpt dem. Genom det senaste året vet jag inte HUR mycket pengar jag lagt ut på växter som bara dött.
Jag har inte lyckats få riktigt bra stabilitet i mitt akvarium ännu.

Jag är så OERHÖRT tacksam för att detta forumet finns o att jag hittade hit.. [:-60]

Mvh
Tobbe
#4 - 20 juli 2004 09:46
Ger du dem nån gödning överhuvudtaget? Lite mer än en vecka borde de ju klara utan CO2...
#5 - 20 juli 2004 09:49

Om mina (främst de snabbväxande) växter tycks lida av kolbrist,

Hur ser du det? Att dom helt enkelt stannat i växten? Kolbrist är lurig eftersom man inte ser den explicit på växtens utseende annat än att den markant avstannar i växten och blir mer algbeväxt.

Eftersom växter i mer eller mindre utsträckning kan dra kol direkt ur bikarbonater är det vissa växter som aldrig påvisar kolbrist.

finns det då något "gödningsämne" man kan tillsätta som ger Kol o Kväve??

Kol kan du få från bikarbonat, men vissa växter är dåliga på att utnyttja det och CO2-nivån måste vara starkt begränsande för att det ska ske - dvs extremt mycket ljus utan extra CO2-tillförsel.

Kol får man oftast via CO2-insprutning.

Kväve får du via nitrat som sällan är begränsande i normala akvarier med fiskar och matning flera ggr per dag. Skulle nitrathalten sjunka mot noll mellan vattenbytena kan du skaffa KNO3:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578

Jag tycker det är SÅÅÅÅ bedrövligt tråkigt att se växterna blekna en veckas tid efter jag köpt dem.

Var bleknar dom först? På nya toppskott eller på gamla blad?
#6 - 20 juli 2004 09:50
Ursprungligen skickat av mohlin

Ger du dem nån gödning överhuvudtaget? Lite mer än en vecka borde de ju klara utan CO2...

Nope..

Tjejen är LIVRÄDD för gödning, sist vi gav gödning var -00, och då small det bara till det blev värsta algblommningen. Där man hade hällt i gödningen blev bladen helt gröna av alger..

Detta hette nog sera flora eller något liknande..
#7 - 20 juli 2004 09:54

och då small det bara till det blev värsta algblommningen. Där man hade hällt i gödningen blev bladen helt gröna av alger..

Detta hette nog sera flora eller något liknande..

Sera Florena innehåller mest järn som bara går åt i minimal mängd (det är ett mikroämne som går åt i mikromängd) så om växterna är starkt begränsade av de lite större spelarna Kol, Kalium, Kväve, Fosfor så kommer Sera Florena gå direkt till algerna som i princip aldrig är begränsade av Kol.
#8 - 20 juli 2004 09:55
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

Om mina (främst de snabbväxande) växter tycks lida av kolbrist,

Hur ser du det? Att dom helt enkelt stannat i växten? Kolbrist är lurig eftersom man inte ser den explicit på växtens utseende annat än att den markant avstannar i växten och blir mer algbeväxt.

Eftersom växter i mer eller mindre utsträckning kan dra kol direkt ur bikarbonater är det vissa växter som aldrig påvisar kolbrist.

finns det då något "gödningsämne" man kan tillsätta som ger Kol o Kväve??

Kol kan du få från bikarbonat, men vissa växter är dåliga på att utnyttja det och CO2-nivån måste vara starkt begränsande för att det ska ske - dvs extremt mycket ljus utan extra CO2-tillförsel.

Kol får man oftast via CO2-insprutning.

Kväve får du via nitrat som sällan är begränsande i normala akvarier med fiskar och matning flera ggr per dag. Skulle nitrathalten sjunka mot noll mellan vattenbytena kan du skaffa KNO3:
http://194.236.255.117/akvarienet/controllersvt?action=forumthread&topic_id=7&thread=578

Jag tycker det är SÅÅÅÅ bedrövligt tråkigt att se växterna blekna en veckas tid efter jag köpt dem.

Var bleknar dom först? På nya toppskott eller på gamla blad?

[/quote]

EXAKT detta fenomen har jag, växterna växer inte, blir bleka o får alger på bladen, fäller bladen o dör.

Nu har jag knappt ens några alger heller längre, efter ca 1V gulnar vattnet o jag brukar byta 30 - 50% per V eller 2V. I samband med detta så "damsuger" jag bottnen.

Mvh
Tobbe
#9 - 20 juli 2004 09:59
Förr kunde fiskarna stå i ytan o chippa efter luft ganska snart efter ett vattenbyte. Detta har överhuvudtaget inte hänt sedan jag köpte Eheim 2229 intervallfilter. Nu är de "glad" jätteaktiva efter ett vattenbyte. Så fiskarna verkar må bra iaf, problemet ligger i växtligheten.

Mvh
Tobbe
#10 - 20 juli 2004 10:01
Växterna bleknar först på ny skott, eller rättare sagt de nya skotten är bleka från början o sedan följer hela plantan med strax efter.

Mvh
Tobbe
#11 - 20 juli 2004 10:05
Något som kanske kan vara av intresse i "forskningen" runt hur det står till med mitt akvarium är att jag har ALDRIG lyckats få några pansarmalar "damsugare" att överleva en längre tid. Är dessa extra känsliga eller vad får dem att "ramla av pinnen"??

Mvh
Tobbe
#12 - 20 juli 2004 10:23

Växterna bleknar först på ny skott, eller rättare sagt de nya skotten är bleka från början o sedan följer hela plantan med strax efter.

Det är extremt ovanligt och tecken på järnbrist, så någon form av gödning är helt klart på sin plats. Kanske dock inte en så felvriden gödning som Sera Florena utan en något mer välbalanserad sådan såsom Tropica Mastergrow. Börja dosera med halva doseringen som det står på instruktionerna.

Vad är det för växter?

jag har ALDRIG lyckats få några pansarmalar "damsugare" att överleva en längre tid. Är dessa extra känsliga eller vad får dem att "ramla av pinnen"??

Om du innan du skaffade 2229:an såg tjippande fiskar vid vattenytan är det inte konstigt om "dammsugarna" trillade av pinn först. Bottnen tar en hel del syre och syrenivåerna är bäst vid ytan (det är därför normala fiskar står vid ytan och flåsar).

Nu när du har bättre cirkulation tror jag du kan våga dig på malar igen.
#13 - 20 juli 2004 10:25
Att fiskarna stått och kippat vid ytan har förmodligen berott på att nitrithalten ökat när du bytt vatten och med det också minskat antalet nyttiga bakterier. Har du månne rengjort filtret samtidigt också???
Jag kör mina akvarium enligt "läran" att vårda de nyttiga bakterierna genom att inte slamsuga botten och att aldrig städa filtret när jag byter vatten. Jag har också både innerfilter (mekanisk rening) som jag rengör minst varannan vecka, och ytterfilter som jag rengör högst ett par gånger per år. Med hjälp av detta, rejäla vattenbyten en gång/vecka och TMG (tropica master grow) i fulldos vid vattenbyten, har jag enligt mig vackert grönskande akvarier utan att använda CO2...
Du kan ju kolla mitt 720 l kar på zoonen
#14 - 20 juli 2004 10:39
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Att fiskarna stått och kippat vid ytan har förmodligen berott på att nitrithalten ökat när du bytt vatten och med det också minskat antalet nyttiga bakterier. Har du månne rengjort filtret samtidigt också???

Jag kör mina akvarium enligt "läran" att vårda de nyttiga bakterierna genom att inte slamsuga botten och att aldrig städa filtret när jag byter vatten. Jag har också både innerfilter (mekanisk rening) som jag rengör minst varannan vecka, och ytterfilter som jag rengör högst ett par gånger per år. Med hjälp av detta, rejäla vattenbyten en gång/vecka och TMG (tropica master grow) i fulldos vid vattenbyten, har jag enligt mig vackert grönskande akvarier utan att använda CO2...

Du kan ju kolla mitt 720 l kar på zoonen

Helt Riktigt, jag brukade så att säga "storstäda" akvariet varje - var annan vecka då jag tyckte att vattnet hade gulnat.

Detta Tropica Master grow finns det i de flesta akvarieaffärer??

Jag var föresten på Hercules Zoo igår efter jobbet.. IMPONERANDE urval, precis vad jag var ute efter. Dessutom, var det rent o snyggt. [:-142]
Gubbero hade endast ett fåtal kar med de ABSOLUT vanligaste fiskarna, inget roligt.

Mvh
Tobbe
#15 - 20 juli 2004 10:54
TMG finns på de flesta akvarieaffärer ja, förmodligen på alla eftersom det verkar vara den gödning som de flesta anväder. Jag beställer detta dunkvis från PWSS... klart billigast.. Har man inte samma mängd vatten att göda som jag, så kanske man kan gå ihop med någon/några och dela en dunk.
Dina storstädningar förklarar nog både kippandet vid ytan och problemet att få de känsliga pansarmalarna att överleva.... Detta blir säkert bättre nu... både med ytterfiltret och för att du förhoppningsvis slutat storstäda!
Har du funderat varför ditt vatten gulnar? Har du någon relativt nyinköpt rot som färgar vattnet kanske? Isåfall är det inte någon fara för fiskarna, så du kan låta det vara gult... färgen kommer att gå ur roten med tiden.
#16 - 20 juli 2004 11:07
Tackar för alla svaren, nu skall jag..

1. Sluta att "storstäda"

2. köpa lite gödning

3. hoppas detta löser min hämmade tillväxt hos plantorna..

Mvh
Tobbe
#17 - 20 juli 2004 12:23
Duktig pojke :-)
å du..
4. inte rengöra filtret när du byter vatten.
5. byta vatten varje vecka, ca en tredjedel.
6. bara ta i halv dos TMG i början.
#18 - 20 juli 2004 12:28
Ursprungligen skickat av Tant Nancy

Duktig pojke :-)

å du..

4. inte rengöra filtret när du byter vatten.

5. byta vatten varje vecka, ca en tredjedel.

6. bara ta i halv dos TMG i början.

OK.. upfattat.. [:-96]

Mvh
Tobbe

Annons