Co2 eller ny belysning?

#1 - 1 september 2014 08:04
Tjenare! Kan börja med o säga att jag är skolungdom och har inte oändligt med pengar, men iaf det jag har kan jag lägga på ett akvarium.
Jag har ett 540liters med 2x 38w lyrör i åleds standard armatur, har en egentillverkad reflektor, tror den iaf reflekterar 40%.
Jag vill gärna ha ett vackert växtakvarium med vackra o gröna växter och då kommer min fråga, vad är mest värt o skaffa? Co2 anläggning eller mer ljus?

Mvh äventyrarn
#2 - 1 september 2014 08:06
Hej , har ej lika stort akvarium som dig då mitt är endast 240 liters

har ej använt Co2 heller , men när jag fick med mitt akvarium så var lysrören väldigt gamla , jag bytte ut dem ( man ska byta ut dem varje år eller så ) och det blev genast mycket bättre med växterna , om du har massa alger i akvariet skulle det vara bra och försöka få bort det med då dem "bråkar" med växterna om ljuset .
#3 - 1 september 2014 08:26
Ljus och Co2 är ju som ett gasreglage. Ökar du det ena behöver du ofta det andra. Nu har du ju bara 0,14w ljus per liter vatten. De enda växter som funkar då är egentligen Cryptocoryne, Anubias och liknande med mycket låga ljusbehov. Dessa växter kräver inte heller så mycket Co2. Så med tight budget kanske det är bättre så?
Ska du öka belysningen behöver du komma upp i 0,4-0,5w per liter och då behöver du 4 st. 54w lysrör med ramp i det karet. Då har du också nytta av Co2.
#4 - 1 september 2014 08:40
Jaha då fick jag också besvarat min fråga ang ljus till mitt 450 l kar. Tack Bluewing :-)

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#5 - 1 september 2014 08:41
Varsågod :D
#6 - 1 september 2014 09:02
Tack för infon! Vad går ett co2 system på då? För ett 540liters? Vet inget mer än att man ska ha en 6kg så hur går det till och hur gör man skulle jag gärna vilja veta också

mvh Äventyrarn
#7 - 1 september 2014 09:12
Ja du äventyrarn, det blir lätt långt då, men hinner inte det nu. Plockar du ihop ett system från någon etablerad webshop från Tyskland kan du nog få ett system som är helt manuellt för under 1000:- i bra kvalité, men då får du hitta en beg 6 kg Co2 tub också. Ska allt vara nytt och från Sverige inklusive tub blir det nog från 2500:- och uppåt. Men du, med tight ekonomi, så finns det billigare lösningar. Mäsk. Då går allt material på runt 100 lappen. Då får du pyssla och palta en del, men får en bra inkörning på Co2.
Du kan läsa på lite här
Men som sagt. Du behöver mer ljus....
#8 - 1 september 2014 09:23
Vet du någon bra webbshop som hsr komplett Co2 paket med allt?
Mina växter får jag inte fart på och vissa blir bara bruna och geggiga på den biten som är nere i gruset. Jag har inget annat undermaterial utan bara grus. Just nu har jag 3 st 54 w nya ljusrör till mitt 450 l. I den ena ljusrampen så fungera inte det ena ljusröret så därför 3 st. Ska dock byta ut den snart. Har också använt Happy Life Plant växtnäring varje vecka.

Sorry att jag "lånar" din tråd Äventyren, men när man kan få bra och kunniga svar så får man ju passa på :-)

#9 - 1 september 2014 09:43
Jag har handlar från
co2supermarket. Om de har de bästa grejorna eller priserna har jag ej kollat upp men det har funkat bra att handla från dem.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#10 - 1 september 2014 09:56
Nu finns det folk som är bra på sånt här. Jag är mera standardkompetent men ingen expert. Men eftersom ingen svarar och jag håller på med tråkiga saker (bokföring) och gör vad jag kan för att slippa det (jag avskyr det) så tar jag chansen ;)
Den sidan som jag trivs med och som har bra prylar är denna:
fish.aquaristic.net
Länken går till deras Co2 prylar.
Det du behöver förutom en full-laddad 6 kg Co2 tub är en Co2 regulator som växlar ner trycket i Co2flaskan så inte slangen sprängs. Denna har jag själv. Sedan måste det vara en slang för Co2 typ denna. Ta till i längd så att du har hemma. Sedan behöver man en backventil, så att det inte blir baksug och vatten på golvet. Vill du inte slösa Co2 på natten behöver du en magnetventil som via timer stänger hela konkarongen när växterna sover.
Då har vi ändå inte kommit till det svåraste dvs. hur du ska lösa så mycket Co2 som möjligt i karet. Men det är något du behöver göra en egen lösning vis filtret för att det inte sk bli så dyrt. Har du ytterfilter så kan du leda in Co2 i filtret så att det upplöses slås sönder där. Inte optimalt men det funkar hyggligt så länge tills du blir rik och skaffar denna eller denna.
För att inte få för mycket Co2 så behöver det mätas. Enklast med en dropchecker.
Sedan är det bara att sätta upp allt och få det att fungera bra. Tadaa! Det var väl enkelt ;)

Sedan finns det massa ställen som ebay och tradera etc. där du kan hitta billigare grejer. Men detta är där jag handlar. Lycka till!
#11 - 1 september 2014 10:40
Kör nog hellre easycarbo eller något än mäsk. Men du kan som sagt få ett jättefint växtkar även utan jättemkt ljus och co2. Bara välja växter efter förutsättningarna. Det går att göra mkt med anubias och javabunkar etc.
#12 - 1 september 2014 16:31
Bluewing skrev:
Nu finns det folk som är bra på sånt här. Jag är mera standardkompetent men ingen expert. Men eftersom ingen svarar och jag håller på med tråkiga saker (bokföring) och gör vad jag kan för att slippa det (jag avskyr det) så tar jag chansen ;)

Den sidan som jag trivs med och som har bra prylar är denna:

fish.aquaristic.net

Länken går till deras Co2 prylar.

Det du behöver förutom en full-laddad 6 kg Co2 tub är en Co2 regulator som växlar ner trycket i Co2flaskan så inte slangen sprängs. Denna har jag själv. Sedan måste det vara en slang för Co2 typ denna. Ta till i längd så att du har hemma. Sedan behöver man en backventil, så att det inte blir baksug och vatten på golvet. Vill du inte slösa Co2 på natten behöver du en magnetventil som via timer stänger hela konkarongen när växterna sover.

Då har vi ändå inte kommit till det svåraste dvs. hur du ska lösa så mycket Co2 som möjligt i karet. Men det är något du behöver göra en egen lösning vis filtret för att det inte sk bli så dyrt. Har du ytterfilter så kan du leda in Co2 i filtret så att det upplöses slås sönder där. Inte optimalt men det funkar hyggligt så länge tills du blir rik och skaffar denna eller denna.

För att inte få för mycket Co2 så behöver det mätas. Enklast med en dropchecker.

Sedan är det bara att sätta upp allt och få det att fungera bra. Tadaa! Det var väl enkelt ;)

Sedan finns det massa ställen som ebay och tradera etc. där du kan hitta billigare grejer. Men detta är där jag handlar. Lycka till!

Ok. Tack försvaret. Jag ser dock inte att Co2 diffuserna skulle vara så dyra. 230 resp 700 kr är väl inte så mycket pengar :-)

Jag har en Seneye i varje av mina 2 kar och där säger den att Co2 ligger runt 8. Vad ska man ligga på för att det är bra och vilken nivå ligger man på om det är för mycket?

Annons