CO2 eller inte CO2?!

#1 - 18 mars 2005 17:58
Har läst tråd på tråd ang CO2 och PMDD. Funderar nu på att köra igång med CO2 (mäsk) i mitt 300 liters, men känner mig ändå tveksam... Är det så avancerat som det låter? Måsta jag mäta KH och ph? Kan jag få fina nöjda växter och glada fiskar med bara 50% vattenbyte, PMDD och ca 0,4-0,45 w/l? I så fall, vilka växter tar bara upp bikarbonat och klarar sig utan CO2 (om jag fattat rätt)? Nu kändes allt så himla krångligt helt plötsligt... Vet att detta stötts och blötts miljoners med gånger, men jag behöver lite konkreta råd och uppmuntran innan jag investerar 600 pix på en liten anläggning.... Det är just detta med att mäta och greja som avskräcker, men förstår att man kanske inte bara kan "gasa på".
Är jätte-jättetacksam för alla råd och förklaringar!
#2 - 18 mars 2005 18:05
Jag har ett "lowtech" akvarie där jag tänkte testa Seachen Excel (flytande kol) kanske vore det något för dig åxå !

Glada växter = Mycket Syre i vattnet = Glada firrar !
#3 - 18 mars 2005 18:11
Hur gör man då och hur funkar det? Jag har rätt mycket ytrörelse om det nu spelar nå´n boll... Jag vill ju helst köra med PMDD, funkar det ihop med detta?
#4 - 18 mars 2005 18:34
Om jag har förståss så är Excel en sorts "socker" som i formen av kolväte (C5...) klarar att förse växterna med kol.

De andra gödningsämnena P,N och Micro måste du naturligtvis åxå tillföra.

Excel skall tillsättas varje el varannan dag om jag förstått rätt !
#5 - 18 mars 2005 18:45
Vart köper jag det? Ska det hällas rätt i vattnet? Dyrt eller? Nå´n som provat?
#6 - 18 mars 2005 18:56
Jag har beställt 2 liter ifrån Tyskland, det kostade ca 400 men skall vara rätt så drygt.

Kolla Seachem's hemsida !
#7 - 18 mars 2005 19:15
[QUOTE=aqua J]Vart köper jag det? Ska det hällas rätt i vattnet? Dyrt eller? Nå´n som provat?[/QUOTE]
Jag köpte en 250 ml flaska från Akvarielagret (http://www.akvarielagret.se/) för 150:- inkl. porto. Inte billigt om man jämför med tyska priser, men frakten från Aquaristic är ju 180:-!
Om jag märkt någon skillnad...
Svårt att säga då jag gjort flera saker samtidigt (PMDD+Fluorich Excel).
Men bättre fart på växterna är det allt.
Kommer dock troligtvis att konvertera till "riktig" CO2 inom kort.
#8 - 18 mars 2005 19:43
Hmmm... Köper jag CO2mojjen så kostar det 600, that´s it (förutom mäsk då och då=billigt), se´n har jag ju den alltid... Men måste jag mäta kh och ph och sånt, det är ju det jag undrar mest...
#9 - 18 mars 2005 19:51
Om jag inte läst alldeles baklänges så kommer man nog tyvärr inte undan mätandaet av pH + kH utan att riskera gasade fiskar eller att man får "surströmmingar" av pH -fall.
"Att mäta är att veta" brukar det heta...
#10 - 18 mars 2005 19:54
Jaa... Men det känns som om vardagen helt plötsligt förvandlades till en kemilektion i nian... Kanske inte är så svårt när man väl kommer in i det...
#11 - 18 mars 2005 19:56
Thats it ??

Ostabil co2-tillgång al'a mäsk brukar skapa insikt av att behöva:

1. co2-regulator á 500
2. Reaktor á 3-500
3. co2-tub á 700
4. magnetventil á 700
5. Seriösa ph-tester á 150
6. ev co2-controller á 2000

Det var det jag jämförde med...

Kan man klara sig utan detta så blir det måååånga litrar med seachem excel...
#12 - 18 mars 2005 20:02
Går och lägger mig...;9 Närå! Men fasen... jaha, hur beställer jag från tyskland då? Kollade på akvarielagret.se men hittade inget sån´t?! Kan ju iaf testa och se, jag behöver inte nödvändigtvis ha bubblande växter, jag vill att de ska växa och trivas, helst utan alger. Annars sk-er jag i kolet till en början och kör bara PMDD och ser vad som händer.
#13 - 18 mars 2005 20:07
De har en prislista (jag tror den finns i Word-format på hemsidan någonstans). Ring och prata med dem helt, enkelt så skickar de en flaska till dig.
Beställa från Tyskland; http://www.aquaristic.net tex, men frakten kostar på som sagt för "småsaker".
#14 - 18 mars 2005 20:22
Okej, tack! Ska följa diskutionen på spin-offtråden med spänning! Kul att inspirera till nya inlägg.
#15 - 18 mars 2005 21:07
Jag vill verkligen INTE avråda ifrån "riktig" co2, jag har en sådan anläggning åxå. Att jag personligen är lite intresserad av Excel är att jag vill prova nått annat i min diskusbalja.

Så vi får hoppas att "spin-off"-tåten ger lite god information :)
#16 - 19 mars 2005 06:58
[QUOTE=aqua J]Men måste jag mäta kh och ph och sånt, det är ju det jag undrar mest...[/QUOTE]

Gör som jag ring till kommunen och fråga. De har de exakta värdena i vattnet. Då får du exakt ph och vilka ämnen som vattnet innehåller samt hur mycket. Har du det kan du enkelt få hjälp att räkna ut Gh. Absolut det bästa innan man börjar med Co2 sedan får du mäta i karet då du börjar med CO2 så att du vet mängden du tillsätter och att det inte blir för mycket.
#17 - 19 mars 2005 07:03
räkna ut Gh

Jag hoppas att det blev lite fel här, för det är KH som är viktigt att ha koll på när det gäller stabiliteten.
#18 - 19 mars 2005 07:03
Vill du absolut inte mäta några ph eller kh värden så är det nog en ph-controller och tub som gäller, vilket gör att priset skjuter lite i höjden men då kan du vara säker på att ph hålls på den nivå du önskar utan massa mätningar.
#19 - 19 mars 2005 12:23
[QUOTE=peppito
Gör som jag ring till kommunen och fråga. De har de exakta värdena i vattnet. Då får du exakt ph och vilka ämnen som vattnet innehåller samt hur mycket. [/QUOTE]
Fast pH från vattenverket är inte nödvändigtvis detsamma som ur din kran, och med säkerhet inte samma som i ditt akvarium om du börjar med CO2.
Man klarar sig inte undan att på något vis hålla koll på pH och kH vid CO2-inblandnig.
#20 - 3 oktober 2005 17:49
jag har läst i seras böcker där står det om någon slags sak som kontrollerar flödet av CO2.Så har står det. Koldioxid CO2 är ett viktit näringsämne för alla vaxter.Behovet av koldioxid är dock olika. Många långsamt vaxande vaxter behöver bara lite CO2. Annorlunda är situationen hos snabbväxande arter tex Nymphaea louts. Här är en gödning med koldioxid absolut nödvändig för en bra tillväxt. sera CO2- gödningsanläggning är ett set som består av diffusionståliga delar av hög kvalite .En miljövänlig 500 g-flaska som är återandvändbar ingår.Påfylning kan du få hos din zoofackhandlare,på så sätt sparar du pengar och skräpar inte ner naturen. För större behov finns den ekonomiska 2 kg-flaskan. Via den exakta sera dubbelrörs-bubbelräknaren med två integrerade backventiler leds CO2 in i sera CO2reaktorn där det löses upp i vattnet till 100%. Sera CO2-långtidsindikatoren informerar om det aktuella gödningstillståndet i ditt akvarium och hjälper deg att ställa in sera CO2 gödningsanlägningen rätt. Hör på det här då. Ännu exaktare blir doseringen av CO2 med hjälp av SERAMIC CO2 KONTROLLSYSTEMET.Denna apparat som styrds av mikroprosessorer kontrolerar permanent ph-värdet och håller det stabilt genom att tillsätta rätt dos koldioxid, på önskat värde. den måste kosta minst tusen kronor
#21 - 3 oktober 2005 23:24
[QUOTE=aqua J]Hmmm... Köper jag CO2mojjen så kostar det 600, that´s it (förutom mäsk då och då=billigt), se´n har jag ju den alltid... Men måste jag mäta kh och ph och sånt, det är ju det jag undrar mest...[/QUOTE]
600 ??? va är det som är så dyrt ?
själv pröjsa ha 98kr för en co2 diffusor + mäsk.

[QUOTE=Segelflyg är också kul]Om jag inte läst alldeles baklänges så kommer man nog tyvärr inte undan mätandaet av pH + kH utan att riskera gasade fiskar eller att man får "surströmmingar" av pH -fall.
"Att mäta är att veta" brukar det heta...[/QUOTE]

fippla med ph å kh behövs inte siffermässigt sett utan går å köra efter tråden nedanför.
http://www.defblog.se/permalink/1541.html

Annons