Co2 eller Easy Carbo...?

#1 - 1 februari 2008 13:05
[FONT=function(){return this.length}]Jag har ju förstått att det krävs Co2 för att hålla friska och fina växter. Problemet är bara att det verkar så himla krångligt, och jag är inte så tekniskt lagd. Har precis fått hem ett 375L akvarium som jag ska ha som sällskapsakvarium med lite växter, rötter osv. Till detta kar krävs lite mer växter än till min lilla 110L burk så det kommer ju att kosta lite att köpa till i början, och det vore väldigt tråkigt om de dog efter bara några veckor. Karet är ett Dala zooline på 150x50x50 med en armatur på 2x36w, kommer det att räcka eller måste man köpa en ramp med starkare lysrör?

Var kan man lära sig mer om hur det med Co2-tillsättning funkar?
Vilka delar behövs för att tillsätta Co2 osv?
Man klarar sig inte på 2x36w lysrör och med att tillsätta EasyLife Carbo samt PMDD dagligen?

De växter jag planerar att skaffa är dessa:

Svärdplanta (Echinodorus bleheri)
Jättevallisneria (Vallisneria americana gigantea)[/FONT]
[FONT=function(){return this.length}]Windeløv ormbunke
Dammlevermossa
(Riccia fluitans) <-- Kanske är den mest kritiska utan Co2?
Indisk Hygrophila (Hygrophila polysperma)
Vattenspikblad (Hydrocotyle leucocephala)
Hornsärv (Cerathophyllum demersum)

Jag förstår att det är bäst med Co2, men samtigt så vill jag inte gå och köpa utrustning för flera tusen om det kanske går att hålla dessa växter fina och levand på Easy Carbo och pmdd. Har även förstått att man kan sätta mäsk men det "vetesjutton" om jag skulle klara av *Tummen mitt i handen* [:o]:([/FONT]
#2 - 1 februari 2008 13:15
Jag är ju komplett nybörjare men jag har läst att man ska sikta på 0,4-0,6 W/l, alltså borde du nog ha mer ljus. Jag har 2 ramper med totalt 132 W på mitt 310 liters kar. Sen har jag iofs oxå läst att CO2 är viktigare än ljus men man måste kanske ha en viss basnivå av ljus... :)

Angående CO2 har jag suttit hela dagen och sökt runt på CO2, mäsk, easycarbo härinne på zoopet och man hittar ganska mkt. Jag har exakt samma funderingar som du - ska jag försöka med mäsk med risk för stora algproblem, ska jag köra easycarbo trots att en del säger att det kan påverka bakterierna i karet, det är ju ett gift...?? Frågorna är många, hoppas du får bra svar :)
#3 - 1 februari 2008 14:05
EasyCarbo stabiliserar kolet. Sen tillsätter man järn.
EasyCarbo motverkar svåra alger samt tillför mineraler.
Man kan med fördel köra med easycarbo, ferroactive eller aquaplant från tropical.

Jag hade pensel alger av värsta sorten i mitt kar...gödde med easycarbo under fyradagars tid och dessa alger har nu försvunnit nästan helt.
Dessutom så har mina kära växter blivit betydligt gladare börjat växa markant.
#4 - 1 februari 2008 14:10
Stabiliserar kolet? hur menar du?
#5 - 1 februari 2008 14:13
Kol försvinner om du har kraftig syresättning i karet...typ för snabbt filter.

Då får man en berg och dalbana i många hänseenden...
denna berg och dalbana åtgärdar easycarbo genom att man kontinuerligt göder enligt dosering.
Detta resulterar i att växterna hinner ta upp de ämnen de behöver samt att algerna avtar tack vare stabilitet i karet.
#6 - 1 februari 2008 14:43
EasyCarbo funkar bra istället för CO2 om man vill slippa krångla med teckninsk utrustning. Jag har ett 400 liters växtkar/sällskapskar som jag göder med EasyCarbo och PMDD, där jag har 216 W + reflektorer. Så jag skulle råda dig att skaffa mer ljus, en lika dan ramp till kanske..? Jag skulle råda till 0.4-0.6 watt per liter + reflektorer som tidigare nämnt.
#7 - 1 februari 2008 14:55
Mäsk och PMDD funkar utmärkt och kan ge en del algväxt när man börjar med detta men efter ett par månader när karet är stabilt så blir det väldigt få alger (om några) med denna kombination även när co2 halten varierar en del som den kan göra med mäsk.
I mitt eget kar har jag 0.36watt/liter belysning, men man måste inte ha riktigt så mycket om man inte nödvändigt måste ha växter som bubblar en massa, mina lysrör är inte heller dom allra bästa så jag skulle nog föreslå att du köper ett par bra rör och reflektorer så räcker det troligen ganska långt, börja med att köpa in dom lätta växterna som svärdplanta och jättevallisneria (bubblar på mest bland mina växter) och observera resutatet innan du lägger ut mer på att köpa en extra ramp ;)
Mäsk är inte så komplicerat om man bara kan hantera en borr och en limtub, sen enkelt att sköta, bara blanda en ny sats varje 2veckor och låta den puttra, easy carbo tror jag nog kan va ett bra komplemet i början så man slipper dom där uppstart algerna :)
#8 - 1 februari 2008 21:19
Räcker 36*4 som belysning i ett 310liter?

Kör enbart med sera flor depot plant substrat och easycarbo och järn tillskott!
#9 - 1 februari 2008 22:35
Hur monterar man reflektorer? Måste man borra och så eller fäster man dem bara i hållarna eller?
#10 - 1 februari 2008 22:45
Fridas skrev:
Hur monterar man reflektorer? Måste man borra och så eller fäster man dem bara i hållarna eller?

dom vanligaste kommer väl med enkla snäppfästen som bara trycks på röret

Annons