CO2 död

#1 - 8 december 2006 23:47
Jag har på kort tid lyckats (misslyckats) med att ta död på två lekande par discusar med hjälp av co2.

Troligen pga sjunkande Ph och syrebrist i samband med detta.

Karen har varit i gång länge innan, och växtligheten har varit god efter att jag började med CO2 i dem.

jag lade märke till att fiskarna andades mera häftigt innan dem hittades döda.

Har Kh 2,4, Ph 7;7 ur kranen.

FRÅGA: Vad är det som orsakar detta OCH: Vad skall jag göra att det inte skall hända igen.

H.
#2 - 9 december 2006 08:47
Det är inte syrebrist, syret minskar inte för att CO2 ökar, det brukar snarare vara det omvända eftersom växterna börjar producera syre.

Fiskarna över lag tål väldigt mycket CO2 även om det kanske inte är bra i längden, men de tål förändringar sämre, om man får en snabb förändring av CO2 nivån kommer fiskarna att må dåligt.

Det som gör att de mår dåligt är att de inte kan bli av med den CO2 som de själva producerar utan blir CO2 förgiftade.

Det du måste göra är att hålla koll på din CO2 nivå så att den inte blir för hög och att det inte uppstår kraftiga svängningar.
Det är väldigt viktigt att hålla koll på förändringar i akvariet eftersom ändrade förhållande kraftigt kan påverka CO2 nivån t.ex. vattenbyte utrensning av växter m.m.
#3 - 9 december 2006 10:02
Dödsfallen har inträffat på natten, och då kan det väl ha varit syrebrist eller? det sista jag såg på dem var att de andades kraftigt i den övre delen av akvariet kvällen före. Men du har nog rätt i att det var en förändring av CO2 nivån för båda gångerna hade jag satt en ny sats med mäsk inom de närmaste två- tre dygnen.

H.
#4 - 9 december 2006 11:09
växterna avger ju också co2 på natten så det kan ha blivit för mycket.
#5 - 9 december 2006 11:36
Du har i stort sett alltid mer syre i ett CO2 berikat akvarie än ett utan CO2.
På natten finns det inget som förbrukar CO2 vilket kan få till följd att nivån kan bli betydligt högre på natten än på dagen.
#6 - 9 december 2006 13:44
Repris.
Om koldioxid förekommer i höga koncentrationer i vattnet minskar fiskens syreupptagningsförmåga eftersom fisken då inte förmår avge koldioxid via gälarna. Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport. Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur.

Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning eller nefrocalcinos.

Koldioxiden förekommer i tre former i vattenmiljön, CO2 fri koldioxid som är giftigt för fisken, samt HCO3 - (bikarbonatjoner) och CO3 -- (karbonatjoner). Giftig koldioxid kan i praktiken endast förekomma i sura och neutrala vatten.
Källa: Åbo fiskinst.
#7 - 9 december 2006 15:53
Kramfors skrev:

Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport.

Ahaa, därav syrebrist symptom.

En annan gng så dog bara de större fiskarna medan de mindre diskusarna fortfarande andades häftigt-

Det blev också en aning grumligt av ngn anledning.
#8 - 9 december 2006 16:12
NE skrev:
Det du måste göra är att hålla koll på din CO2 nivå så att den inte blir för hög och att det inte uppstår kraftiga svängningar.

:confused: Hur då?
#9 - 9 december 2006 16:57
Mycket co2 gör så att ph sjunker. Håll koll på ph. (Hoppas nu jag skriver rätt.) Jag har precis börjat med co2 och ska hålla koll på ph så det inte sjunker under 6. Från 6,5 till 6 ska mitt ph gå.
#10 - 10 december 2006 09:30
Som solbacka skriver håll koll på pH värdet tills du får en kännsla för hur ditt akvarium reagerar.
Ha flera flaskor mäsk och starta om dessa växelvis (innan de är helt slut), detta gör att man får en bättre kontrollerad CO2 nivå under längre tid och mindre svängningar.
Anpassa upplösningen i akvariet så att du får rätt och jämn nivå.
Stäng eventuellt av CO2'n en tid under natten (av en timme efter ljuset slocknat och på en timme innan bör ge ett ganska bra resultat).
#11 - 10 december 2006 12:13
Om du kör med mäsk stäng då inte av flaskorna.... kanske blir det en otrevlig smäll då :D
#12 - 13 december 2006 00:32
jag har för mig att jag läst någonstans att det finn "långtids test för Ph". Är detta ngt som ni har erfarenhet av.

H.
#13 - 13 december 2006 08:03
#14 - 13 december 2006 08:10
Jag ska köpa en sådann på lördag, JBL´s. Detta är särskilt bra för oss med lågt kh som inte kan lita riktigt på vårt ph.
#15 - 13 december 2006 15:36
qweqwe skrev:
jag har för mig att jag läst någonstans att det finn "långtids test för Ph". Är detta ngt som ni har erfarenhet av.

H.

Seachem har hittat på en ny pH-mätare som sitter i akvariet, vet inte om den finns i Sverige däremot...

http://www.seachem.com/products/product_pages/pHAlert.html
#16 - 13 december 2006 19:41
Same same but different, förmodligen varken bättre eller sämre.
#17 - 13 december 2006 21:56
Jag antar att den fungerar som så att man droppar i ngn typ av reagens i den och den vätskan blir färgad av ph värdet i akvariet. Rätt?

Vilken modell är bäst?

H.

Annons